غول‌های نفتی سردمدار انقلاب انرژی بادی شدند

6028da9abe595_6028da9abe597 انتظار می رود مزارع بادی که وعده کربن صفر می دهند، تا سال ۲۰۳۰ از شمار دکلهای حفاری نفت در آبهای انگلیس سبقت بگیرند.

غول‌های نفتی در حال متنوع کردن تولید انرژی برای همگام ماندن با تغییرات زمانه هستند. شرکتهای بریتیش پترولیوم (BP) و توتال به استراتژیهای خود برای تولید انرژی بادی در انگلیس اشاره کرده اند و شرکت BP حدود ۹۲۴ میلیون پوند در توسعه دو پایگاه بادی سرمایه گذاری کرده است.

شرکت BP در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که قصد دارد آلایندگیهای کربن ناشی از فعالیتهایش را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. به نظر می رسد این پروژه بادی فراساحلی بلندپروازانه همان هدفی است که این شرکت درباره آن صحبت کرده است. شرکت BP با شرکت آلمانی "انرژی بادن وئرتمبرگ" برای ساخت این پایگاهها در دریای ایرلند پیمان شراکت بسته است.

بمحض این که این مزارع بادی عملیاتی شوند می تواند به اندازه تامین برق ۳.۴ میلیون خانه در انگلیس نیرو تولید کنند که به طرح دولت انگلیس برای تولید ۴۰ گیگاوات برق تا سال ۲۰۳۰ و تامین برق همه خانه های کشور با نیروی بادی کمک موثری می کند.

اخیرا شرکت BP با شرکت اکوئینور برای ساخت نیروگاه بادی فراساحلی در آمریکا با هزینه ۱.۱ میلیارد دلار همکاری می کند. این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۰ طرحهایی را برای توسعه یک پروژه اعلام کرد که انتظار می رود ۵۰ گیگاوات نیروی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ تولید کند که برای تامین برق بیش از دو میلیون خانه کافی خواهد بود.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت BP در این باره گفته است: انرژی بادی فراساحلی نرخ رشد سالانه حدود ۲۰ درصد در سطح جهانی دارد و به عنوان بخش مهمی از عمل به هدف محدود کردن آلایندگیهای جهان دیده می شود.

این دو پروژه بادی در راستای وعده شرکت BP برای هزینه پنج میلیارد دلار در سال در سرمایه گذاریهای دارای آلایندگی اندک و تحت استراتژی نیروی تجدیدپذیر این شرکت اجرا می شوند.

با این حال انتقادهایی از قیمت بالا در مناقصه مزرعه بادی BP وجود داشته و کارشناسان می گویند بازگست سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها ممکن است اندک باشد و این امر به ضرر مصرف کنندگانی خواهد بود که مجبورند صورتحسابهای بالاتری پرداخت کنند.

غول نفتی توتال فرانسه هم در مناقصه برنده شده و با گروه سرمایه گذاری سبز مک کواری برای یک پروژه ۱.۵ گیگاواتی در ساحل ایست انگلیا همکاری می کند. به این ترتیب انگلیس همه بخشهای مناسب خط ساحلی خود را به تولید بادی اختصاص می دهد.

شرکت شل هم سرگرم همکاری با شرکت هلندی انکو برای توسعه انرژی بادی فراساحلی است و انتظار می رود تحت این شراکت، مزارع بادی در سواحل هلند ایجاد شوند.

متنوع سازی تولید انرژی باعث ترقی چشمگیر غول‌های نفتی در بازارهای سهام شده و شرکتهایی که پروژه های انرژی تجدیدپذیر قوی دارند، عملکرد به مراتب بهتری از شرکتهای نفتی با سرمایه گذاریهای اندک در حوزه تجدیدپذیرها داشته اند.

سرمایه گذاری جدید شرکت BP امیدبخش به نظر می رسد زیرا پس از برنده شدن در مناقصه بادی روز دوشنبه، قیمت سهام این شرکت روز جمعه برای پنجمین روز متوالی صعود کرد و به ۲۰.۷۵ دلار رسید.

غول‌های نفتی در پروژه های فراساحلی سرمایه گذاری می کنند زیرا حوزه آشنایی برای آنهاست. شرکتهای نفت و گاز تجربه گسترده ای در ساخت و اداره تاسیسات روی آب دارند و تجربه مذکور چنین پروژه هایی را برای آنها کم ریسکتر می کند.

انگلیس فضای ایده آلی برای سرمایه گذاری در انرژی بادی فراهم می کند و در دسامبر به هدف ۴۰ درصد تولید برق از نیروی بادی رسید و ۱۷.۳ گیگاوات برق تولید کند. خطوط ساحلی انگلیس برای بادهای شدیدی که دارند شناخته شده و این مزیت به تولید انرژی بادی کمک می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بهبود تقاضا برای نفت به غول‌های نفتی برای صعود از رکورد پایین خود در سال ۲۰۲۰ کمک می کند و متنوع سازی داراییهای انرژی از هر جهت به سود آنها تمام می شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تشکیل پرونده قضایی برای وزیر ارتباطات در زنجان/ علت: صحبت‌های خلاف سیاست‌های نظامِ آذری‌جهرمی

ی فوریه 14 , 2021
سیاسی/ قضایی رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: در پی صحبت‌های نادرست و خلاف سیاست‌های نظام آذری جهرمی پرونده قضائی در دادسرای زنجان علیه وی تشکیل شد. حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی امروز در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات آذری جهرمی اظهار داشت: هفته گذشته وزیر ارتباطات در زنجان صحبت‌های نادرست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000