یک هفته آینده بسیار مهم در روابط ایران و آمریکا از نگاه خبرگزاری فرانسه

سیاسی/ بین الملل 6028f11200bbb_2021-02-14_13-14 خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به مسیر دیپلماسی با ایران تصریح کرد که زمان جو بایدن برای تصمیم‌گیری درباره بازگشت به توافق هسته‌ای کوتاه است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خیلی سریع موضع خود را برای بازگشت به مسیر دیپلماسی با ایران مشخص کرد، اما آشکارا نشان داده است که هیچ عجله‌ای برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ندارد، توافقی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از آن خارج شد.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به وعده انتخاباتی جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای گزارش داد: یک تاریخ مهم در حال فرارسیدن است؛ ۲۱ فوریه (سوم اسفندماه) که بر اساس مصوبه پارلمانی ایران، اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران محدود خواهد شد.

کلسی داونپورت، رئیس بخش عدم اشاعه در موسسه کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن گفت که ایران به سرعت می‌تواند اغلب گام‌ها، مانند غنی سازی اورانیوم را لغو کند اما اقداماتی که قرار است انجام شود، خطر قابل جدی‌تری دارند و معکوس کردن آنها دشوارتر است.

داونپورت همچنین از کاهش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران پس از اجرایی شدن این مصوبه ابراز نگرانی کرد و گفت که این می تواند نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای تهران را افزایش دهد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران خاطر نشان کرد: این انتخابات می تواند به روی کار آمدن یک فرد اصولگرا در تهران بینجامد که این مسئله نیز قابل تامل است. بنابراین، آیا زمان کافی (برای دولت بایدن) وجود دارد؟

یک دیپلمات پیشین اتحادیه اروپا در این باره گفت: با نزدیک شدن به ۲۱ فوریه، ضروری است که دیپلماسی از سر گرفته شود.

این دیپلمات همچنین تصریح کرد: ۱۰ روز آینده بسیار حائز اهمیت خواهد بود تا بفهمیم که چه اتفاقی رخ می دهد و تا چه اندازه در متقاعد کردن ایران برای عقب نشینی موفقیت آمیز خواهد بود.

یک دیپلمات دیگر اروپایی اظهار داشت که مسئله اصلی این است که اطمینان یابیم در آن تاریخ (۲۱ فوریه) محدودیت دسترسی بازرسان آژانس اجرایی نشود.

این دیپلمات در ادامه گفت: چین و روسیه که از امضا کنندگان توافق هسته‌ای هستند و از روابط نزدیک‌تری با تهران برخوردارند نیز همین دیدگاه را دارند.

یک مشاور پیشین رئیس جمهور اوباما که خواست نامش فاش نشود با اشاره به ضرورت برقراری هرچه زودتر ارتباط میان دولت آمریکا و تهران گفت: من گمان می کنم که مقامات آمریکایی تاکنون از طرق مختلف با مقامات ایرانی وارد تعامل شده باشند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

دوچرخه سواری زنان یعنی توهین به خدا/ توهین به روحانی مهمتر است یا خالق؟

ی فوریه 14 , 2021
سیاسی/ سیاست داخلی نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در موضوع توهین به رئیس‌جمهور باید برخورد صورت بگیرد اما نه به این صورت که اکنون به آن می‌پردازند؛ ۸ سال به مراجع و فتاوا توهین شد ولی هیچ‌گونه واکنشی نشان داده نشد. حجت الاسلام سید ابوالحسن مهدوی روز شنبه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000