آیا بن سلمان در مقابل توفان دموکرات‌ها عقب‌نشینی کرده است؟

سیاسی/ بین الملل 6024c745c9468_2021-02-11_09-27 خم شدن در مقابل توفان یا تسلیم شدن در برابر واقعیت‌ها؛ حقیقت هرچه باشد، محمد بن سلمان تمام رشته‌های چهار سال گذشته خود را پنبه می‌کند.

با اعلام آزادی لجین الهذلول، محمد بن سلمان گام بزرگ دیگری به سوی همنوایی با خواست مستاجر جدید کاخ سفید برداشت.

در این شکی وجود ندارد که تا پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و شاید تا قبل از اکتبر ۲۰۲۰ محمد بن سلمان سودای خریدن تاج و تخت پدرش از دونالد ترامپ را داشت و برای آن برنامه‌ریزی کرده و مبالغ هنگفتی از تابلوهای نفیس گرفته تا هدایای گرانقیمت هزینه کرده بود، هزینه‌هایی که ظاهراً همگی باید جزو زیان‌های غیرقابل پیش‌بینی شاهزاده بلندپرواز سعودی به شمار رود.

امروز محمد بن سلمان می‌کوشد تا تمامی موانع احتمالی بین ریاض و دولت جدید حاکم بر واشینگتن را از میان بردارد، حتی اگر این کار به بهای از دست رفتن بخشی از آبرویش هم باشد او برای حفظ باقی‌مانده آبرو و صد البته جایگاهش در کاخ یمامه خود را مجبور به انجام این کار می‌بیند.

لجین الهذلول تا چند روز قبل‌تر جاسوس ایران، عامل نفوذی و نیروی برانداز علیه تاج و تخت سعودی بود، اما فقط بعد از گذشتن سه هفته از ریاست‌جمهوری بایدن و بی‌اعتنایی کاخ سفید به کاخ یمامه عربستان، لجین به ناگاه از تمامی اتهاماتش که بابت آنها بیش از سه سال شکنجه و حتی به او تعدی شد مبرا شد به طوری که حتی بدون امضای تعهدنامه در مقابل آزادی زودهنگام (یا همان آزادی مشروط) زندان را ترک کرد.

این بی‌توجهی و بی‌مبالاتی جو بایدن نسبت به عربستان سعودی خانواده سلطنتی به ویژه قطب‌های نزدیک‌تر به محمد بن سلمان را به شدت نگران و مستاصل کرده است؛ این بی‌اعتنایی چه برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند باشد چه از سر گرفتارهای داخلی، به هر روی باعث تحولات خودجوشی در بین دیکتاتورهای عربی از مصر گرفته تا عربستان شده است.

اکنون باید دید محمد بن سلمان که پیشتر پیشکش‌های مالی هنگفتی به ترامپ و خانواده‌اش تقدیم می‌کرد حال با پیشکش‌های حقوق بشری خواهد توانست دل جو بایدن را هم به دست آورد یا خیر.

این در حالی است که گفته می‌شود بزرگ‌ترین تحفه را هم که همانا اعلام رسمیت سازش ریاض با تل‌آویو است پشت دیگر برگ‌های خود نگه داشته تا در صورت اجبار آن را نیز تقدیم کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عصبانیت کیهان: جوایز جشنواره به آثار ضدمردمی اهدا شد/ به فیلمهای دفاع مقدس خیلی جایزه دادند

پ فوریه 11 , 2021
روزنامه کیهان از منتخبان هیات داوران جشنواره فیلم فجر چندان راضی به نظر نمی رسد. کیهان نوشت: مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درحالی همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد که اغلب جوایز در این مراسم به آثاری ضدمردمی و در جهت تحقیر مردم ایران اهدا […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000