این روزهای بازار آهن؛ آرام یا پر سرو صدا

6024092eba704_2021-02-10_19-56 این روزها که در ماه‌های آخر سال 99 به سر می‎ریم،وضعیت بازار فولاد برای بسیاری از افراد نگران کننده است.

به نقل از : esfahanahan.com «مرجع قیمت آهن و خرید آهن آلات»در چندروز گذشته، شاهد ثبات نسبی مقاطع فولادی بودیم و این کاهش قیمت نسبت به روزهای گذشته، مقداری ملایم تر پیش رفت. این کاهش قیمت در برخی از محصولات فولادی با شدت بیشتری صورت گرفته است؛ در حالی که بعضی از محصولا ت طی چند هفته قیمت ثابت داشتند و روند افزایش و کاهشی به خود نگرفتند. اما این روزها وضعیت بازار آهن به چه صورت است؟ شما فکر می‌کنید بازار در همین وضعیت می‌ماند و یا اینکه دوباره شاهد افزایش قیمت محصولات خواهیم بود؟ برای بررسی این مسئله با ما همراه باشید.

وضعیت قیمت مقاطع فولادی
بازار آهن آلات و فولاد در سال 99 با تغییرات زیادی همراه بوده است. عوامل مختلفی در این کاهش و افزایش قیمت‌ها دخیل بودند. اتفاقاتی مهمی مانند افزایش و کاهش دلار، وضعیت بورس و تاثیر آن بر قیمت روز آهن آلات و مواردی از این قبیل. اما به راستی در بازار آهن ایران چخبر است؟

در ماه‌های پایانی سال 99، بیشتر شاهد نوسان قیمت مقاطع فولادی بودیم. طی چند ماه آخر سال، قیمت مقاطع فولادی هم روند نزولی داشت و هم روند صعودی. این در صورتی بود که در روزهای پایان سال، بیشتر نزول قیمت‌ها دیده می‌شود و همین مسئله باعث شده که تقاضا در بازار برای خرید مقاطع فولادی کم باشد. اما سوال خیلی از افراد، این است که بازار آهن در چه وضعیتی قرار دارد؟

همانطور که اشاره شد، در هفته‌های گذشته، قیمت مقاطع فولادی روند نزولی داشت و حتی در برخی از روزها، مشاهده کردیم که قیمت برخی از محصولات فولادی ثابت بود و تغییری نکرد. افزایش نرخ ارز در هفته های گذشته باعث شد تا نوردکاران، قیمت‌های خود را افزایش دهند؛ در حالی تقاضایی برای خرید محصولات فولادی نبود.

در نیمه اول بهمن 99، روال افزایش قیمت ها تا وسط هفته ادامه داشت؛ در حالی که از اواسط هفته با توجه به نبود تقاضا، کم کم از شیب افزایش قیمت ها کاسته شد تا اینکه در آخر هفته، قیمت ها ثابت و حتی برخی از نوردکاران، قیمت های خود را کاهش دادند. با توجه به این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که تقاضای مصرفی در حال حاضر در بازار به صورت جدی احساس نمی‌شود.

بازار ارز این روزها، متاثر از تحرکات دولت آمریکاست و همچنان بلاتکلیف است. از سوی دیگر، انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و با توجه به این وضعیت، نمی توان اظهار داشت که در این مدت کوتاه، نرخ دلار با افت شدیدی همراه باشد پس با این حساب در چند هفته آینده، شاهد ادامه یافتن همین بلاتکیلفی نرخ ارز در همه بازار های کشور خواهیم بود.

چه عواملی در قیمت نهایی محصولات فولادی دخیل‌اند؟
نوسانات نرخ ارز بر قیمت ورق فولادی و دیگر محصولات فلزی تاثیرگذار است. همان طور که می‌دانید، با افزایش قیمت ارز، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فلزی اعم از انواع ورق، پروفیل و غیره تمایل بیشتری به صادرات محصولات خود نسبت به فروش آن‌ها در داخل دارند. از این رو صادرات آن باعث افزایش قیمت در بازار آهن داخلی می‌شود.

اما غیر از این مسئله، تورم جهانی و داخلی یکی دیگر از پارامترهایی است که باعث می‌شود این روزها، بازار ارز ثبات نسبی نداشته باشد.
به دلیل وارداتی بودن برخی از مقاطع فولادی، تورم جهانی علاوه بر تورم داخلی بر قیمت قطعات فولادی تأثیر گذار است. علاوه بر این، انتقال کارخانه‌های بزرگ از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، باعث حرکت جریان تورم از کشورهای در حال توسعه به سایر کشورها شده است و می‌توان نتیجه گرفت که همین موضوع باعث افزایش تورم جهانی و تأثیر گذاری آن روی بازار فولاد می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا را باید مهمترین پارامتر در تعیین قیمت محصولات فولادی و وضعیت این روزهای بازار آهن آلات دانست. میزان عرضه و تقاضا یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر قیمت مقاطع فولادی، در خودرو، بازار مسکن و بسیاری از صنایع وابسته دیگر تاثیرگذار است.

وضعیت بازار آهن در حال حاضر؛ بازاری آرام یا پرتلاطم؟

به طور کلی، قیمت مقاطع فولادی در سال 99 با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. اکنون که به روزهای آخر سال رسیده‌ایم، می‌توان گفت که با توجه به پیش بینی های انجام شده، سالی سخت برای فعالان خواهد بود. بازار آهن آلات مانند سایر بازارهای اقتصادی کشور و به دلیل وابسته بودن آن به سایر فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی با ریسک بالایی مواجه است.

پیش بینی قیمت مقاطع فولادی esfahanahan.com/steel برای آن دسته از افرادی که درگیر ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی و مسکونی هستند یا در حوزه کسب و کار فعالیت دارند، امری مهم است. در پیش بینی بازار آهن، موارد مختلفی دخیل هستند. به عنوان مثال عوامل سیاسی و اقتصادی یکی از مهمترین پارامترهایی هستند که در قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیرگذارند.

به طور کلی می‌توان گفت که بازار آهن در این روزها، غیر قابل پیش بینی است. برای خیلی از افراد سوال این است که آیا روند به همین صورت نزولی خواهد بود و یا اینکه این پروسه متوقف شده است؟ در صورت تشدید تنش های بین المللی، وضعیت بازار فولاد به چه صورت خواهد بود و بالاخره به کجا می‎رسد؟ طرح این سوالات و برخی دیگری از اینگونه سوالات، باعث شده تا همزمان با افزایش تنش ها در روابط بین المللی ایران و فشار تحریم ها؛ هر گونه گمانه زنی در خصوص ادامه روند این بازار با ابهام مواجه شود.

همان طور که اشاره کردیم، بالا و پایین رفتن نرخ ارز از مهمترین پارامترهای تعیین شده در قیمت نهایی محصولات است. با توجه به وضعیت این روزهای بازار فولاد، به عبارتی دیگر، تا زمانی که تکلیف ارز مشخص نشود، احتمالا خریداران بازار آهن، رغبت چندانی برای حضور در بازار نخواهند داشت. تا وقتی انتظارات کاهشی ادامه داشته باشد؛ بعید است که رکود معاملات و روند توام با ثبات نسبی و کاهش ملایم قیمت ها متوقف شود.

سخن پایانی
با توجه به موارد گفته شده، می‌توان گفت که در حال حاضر، بازار در جوی آرام است و تقاضا به شدت برای خرید مقاطع فولادی کم شده است. به طور کلی می‌توان گفت که، با توجه به عواملی که در ابتدای این مقاله به آن پرداختیم، با همین روند، پیش بینی می‌شود ک خریدار زیادی در بازار فولاد کشور وجود نداشته باشد و بازار آهن همچنان در رکود به سر ببرد. اگر بخواهیم بهترین حالت ممکن را برای بازار پیش بینی کنیم باید بگوییم که شاید در آینده‌ای نزدیک، شدت این رکود، مقداری کمتر شود و خریدارن بیشتر تمایل داشته باشند که محصولات فولادی را خریداری کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کروناویروس آفریقای جنوبی از واکسن کرونا فرار می‌کند؟

چ فوریه 10 , 2021
همه گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) گفت: نتایج آزمایشات اولیه تازه در حال انتشار است. مدرنا امروز اعلام کرد که واکسنش انواع جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی را خنثی می‌کند. این گونه‌ای که به آن گونه انگلیسی می‌گوییم با گونه‎‌ای که در آفریقای جنوبی هست، شباهت دارد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000