پرواز به شرط حضانت/ ابهام در یک قانون

601f81908dab9_601f81908dabc مسئله درخواست حضانت نامه در پروازهای داخلی، اتفاق جدیدی نیست اما تاکنون کمتر بدان توجه شده است، زخمی که این بار در فرودگاه مشهد سر باز کرد.

، گروه استان‌ها – رضا آرمانیان: جمعه ۱۷ بهمن ماه سال جاری وقتی شهره پیرانی، همسر شهید رضایی نژاد به همراه دختر ۱۴ ساله‌اش آرمیتا رضایی‌نژاد، قصد سوار شدن به پرواز مشهد – تهران را داشتند با مشکلی عجیب مواجه شدند؛ مشکلی که شهره پیرانی بعد از گرفتن کارت پرواز آن را در پستی اینستاگرامی به اشتراک می‌گذارد و آنجاست که پیرو کامنت هایی که زیر پست گذاشته می‌شود در می‌یابد این امر مسبوق به سابقه بوده و پیش از این برای مادران بسیاری در پروازهای داخلی روی داده است.

متن این پست بدین شرح است: «در پرواز برگشت از مشهد به تهران برای گرفتن کارت پرواز به کانتر مراجعه کردم. خانم متصدی گفت دخترتان کدام است؟ نشان دادم، گفت چند ساله است گفتم چهارده ساله. گفت باید نسبت و حضانت شما تأیید شود. گفتم اسم دخترم داخل شناسنامه است. گفت باید مأمور ما تأیید کند. گفتم من بچه را به دنیا آورده‌ام و بزرگ کرده‌ام. مأمور شما باید تأیید کند بچه من هست یا خیر؟ مأمور آمد، گفتم بر مبنای کدام قانون و از کی این تأیید باید انجام شود؟ گفت قانونی است که هواپیمایی کشوری به ما ابلاغ کرده. گفتم ماده قانون را به من بگویید. بلد نبود…»

از عکس العمل معاونت امور زنان تا لوایح دولتی

این پست و گلایه همسر شهید رضایی نژاد نسبت به اثبات حضانت دخترش در فرودگاه حواشی بسیاری به دنبال داشت اولین عکس العمل آن درج موارد مشابه توسط عموم مردم زیر پست بود. مسئله تا جایی پیش رفت که معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم عکس العمل نشان داد و در توئیتی عنوان کرد: «این مادران برای ایفای وظایف مادری با مشکل مواجه می‌شوند و برای همین موضوع معاونت دو لایحه به دولت داده است. این جریان را به اطلاع وزیر کشور و وزیر راه رساندم. اگر نام مادر در کارت ملی درج شود این مشکلات پدید نمی‌آید. جایگاه مادر باید در عمل والا و مورد احترام باشد، نه در حرف و شعار.»

قانونی که وجود ندارد

گلایه همسر شهید رضایی نژاد توسط مجلس هم پیگیری می‌شود و مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی از بررسی‌های کارشناسانه پیرامون این موضوع و نبود هیچ سند قانونی مبنی بردرخواست مدرک حضانت‌نامه از مسافران پروازهای داخلی سخن می‌گوید. این نماینده مجلس عنوان کرده است: «در بررسی‌های اینجانب و مشاورانم مشخص شد هیچ مستند قانونی مبنی بر درخواست چنین مدرکی از مسافران پروازهای داخلی وجود ندارد و اقدام شرکت هواپیمایی در این زمینه خودسرانه و فاقد وجاهت قانونی بوده است؛ از سوی دیگر دختران بالای ۹ سال از دایره حضانت خارج می‌شوند و درخواست چنین مدرکی از آرمیتا رضایی نژاد ۱۴ ساله خلاف قانون است …»

شاید این اتفاق امروز برای شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد افتاده است! اما مسلماً تاکنون مادران بسیاری که حضانت فرزندان خود را دارند با این مشکل مواجه شده‌اند و این امر به یکی از مسائل حل نشده این مادران تبدیل شده است و برخورد فرودگاه مشهد با این قضیه حکایت از این دارد که این امر مدتهاست پا را از ابعاد قانونی فراتر نهاده و سازمان‌های مختلف با آن سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.
با توجه به اینکه این مسئله در فرودگاه مشهد که هر ساله میزبان زائران و مسافران بسیاری بوده و مهمتر از آن پایتخت معنوی کشور و جهان اسلام نامیده می‌شود روی داده ، برای بررسی این مهم قبل از هر چیزی به سراغ مسئولان فرودگاه مشهد می‌رود.

فرودگاه مشهد: روال قانونی همین است / هواپیمایی کشوری: سلیقه‌ای عمل شده است

حسن جعفری، مسئول روابط عمومی فرودگاه مشهد، می‌گوید: این مسئله را باید از شرکت هواپیمایی مربوطه و سازمان هواپیمایی کشوری که متولی اصلی امر است پیگیری کنید اما در عین حال این گونه عنوان می‌کند: وظیفه کسی که پای کانتر است احراز هویت مسافر است. خانم پیرانی مقابل کانتر رفتند و گویا شناسنامه دخترشان عکس دار نبوده است، مسئول بررسی این کار می‌خواست حضانت ایشان برایشان مشخص شود که از خان پیرانی درخواست حضانت نامه می‌کنند.

وی می‌افزاید: بعد از اینکه مشخص شده که ایشان همسر شهید هستند، سرشیفت موضوع را حل کرده اما روال قانونی اش همین بوده است. با این حال شرکت هواپیمایی مورد نظر خودش باید پاسخگوی آن باشد چرا که مسئولیت سوار کردن و احراز هویت مسافر با شرکت هواپیمایی است و فرودگاه متولی آن نیست.‌ شرکت هواپیمایی مورد نظر خودش باید پاسخگوی آن باشد چرا که مسئولیت سوار کردن و احراز هویت مسافر با شرکت هواپیمایی است و فرودگاه متولی آن نیست

جعفری در حالی از روال قانونی درخواست حضانت نامه می‌گوید که محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری قبل از این، در گفت و گو با رسانه‌ها مشکل را در بدون عکس بودن شناسنامه آرمیتا رضایی نژاد بیان کرده و گفته است: «باید هویت آرمیتا برای مسئولان این شرکت تأیید می‌شد؛ بنابراین برخی ناهماهنگی در هنگام ورود ایجاد شد که کاملاً غیر عمد بود؛ مسئول شرکت هواپیمایی از خانم شهره پیرانی برگه حضانت فرزند را خواسته که دریافت این برگه به هیچ عنوان ضرورتی نداشته و مسئول این ایرلاین در این رابطه سلیقه‌ای عمل کرده است.»

عذرخواهی از همسر شهید

برای آنکه بی واسطه اصل قضیه را بررسی کنیم به سراغ خانم پیرانی رفتیم. شهره پیرانی، همسر شهید رضایی نژاد ، از عکس العمل مدیر عامل شرکت کاسپین نسبت به این مسئله و پیگیری آن اظهار می‌کند: مدیر شرکت طی تماسی از مسئله پیش آمده، عذرخواهی کرده‌اند.

همسر شهید رضایی نژاد می‌گوید: صبح جمعه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۸:۱۰ در فرودگاه مشهد به منظور پرواز تهران برای گرفتن کارت پرواز پای کانتر رفتیم که بعد از ارائه مدارک، متصدی از من درخواست حضانت نامه دخترم را کرد و گفت باید نسبت و حضانت شما تأیید شود.

پیرانی ابراز می‌کند: گفتم اسم دخترم داخل شناسنامه است که متصدی عنوان کرد باید مأمور ما این را تأیید کند! گفتم من بچه را به دنیا آورده و بزرگ کرده‌ام؛ مأمور شما باید تأیید کند بچه من هست یا خیر؟ که عنوان شد بر مبنای قانونی که هواپیمایی کشوری به ما ابلاغ کرده این امر انجام می‌شود اما حتی ماده قانونی را بلد نبودند.

وی با بیان اینکه کارت پرواز را ساعت ۸:۳۵ گرفتم چون این مدت در حال بحث پیرامون مسئله ایجاد شده بودیم، می‌گوید: در ۹ سال گذشته اولین بار بود که شاهد چنین برخوردی بودم و بلافاصله بعد از گرفتن کارت پرواز این مسئله را پست کردم و با توجه به کامنت های زیادی که زیر پست گذاشته بودند؛ این چنین برخوردهایی در فرودگاه مشهد خیلی زیاد است.

سلیقه‌ای برخورد کردن یا مته به خشخاش گذاشتن

همسر شهید رضایی نژاد ابراز می‌کند: درخواست حضانت نامه برای بچه‌های کوچکی که نمی‌توانند صحبت کنند طبیعی است چراکه ممکن باشد مسئله آدم ربائی در میان باشد ولی برای دختر من که ۱۴ سالش است و من شناسنامه هم ارائه داده بودم مته به خشخاش گذاشتن است.

پیرانی بیان می‌کند: متصدی دید که اسم همسر من به عنوان متوفی در شناسنامه است و اسم دخترم هم هست اما باز هم درخواست حضانت نامه کرد؛ قاعدتاً این اتفاقات کمتر برای یک پدر روی می‌دهد ولی برای بانوان به کرات اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌هایی که انجام دادم چنین ماده قانونی نبود، ادامه می‌دهد: فردی که با من این برخورد را کرد، کاملاً سلیقه‌ای عمل کرده بود و به همین دلیل هم عذر خواهی کردند.‌ فردی که با من این برخورد را کرد، کاملاً سلیقه‌ای عمل کرده بود و به همین دلیل هم عذر خواهی کردند

همسر شهید رضایی نژاد با تاکید بر اینکه این کار به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد، می‌گوید: احراز هویت در پروازهای داخلی با کارت شناسایی ملی و شناسنامه است که من شناسنامه تحویل دادم، اما از من حضانت نامه می‌خواستند در حالی‌که حضانت نامه برای هیچ دختر ۹ سال به بالایی در هیچ دادگاهی داده نمی‌شود چون از دایره حضانت خارج است.

آئین نامه‌ای که اصلاح می‌شود

برای تکمیل گزارش به سراغ شرکت هواپیمایی مورد نظر رفتیم تا پاسخ آنها را هم بشنویم. علی یاری، مسئول روابط عمومی این شرکت در تهران می‌گوید: مدیر عامل شرکت شخصاً با خانم پیرانی صحبت کردند، دلجویی شد و از ایشان عذرخواهی کردیم و مشکل برطرف شد.

وی عنوان می‌کند: شرکت کاسپین قول داده آئین نامه‌های مربوطه در حوزه پروازهای داخلی را اصلاح کند، ماجرای مربوط به خانم پیرانی در فرودگاه مشهد پیگیری شده و قرار است دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.‌ شرکت کاسپین قول داده آئین نامه‌های مربوطه در حوزه پروازهای داخلی را اصلاح کند، ماجرای مربوط به خانم پیرانی در فرودگاه مشهد پیگیری شده و قرار است دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

علی یاری با بیان اینکه هر چند برخی مسائل امنیتی به دلیل دهه فجر افزایش داشته است، می‌افزاید: با این حال از شرکت خدمات فرودگاهی طرف قرارداد که مسئول این قسمت از خدمات بودند، توضیح خواستیم و با بانیان قصور احتمالی برخورد می‌کنیم و این قسمت از احراز هویت از رویه کار توسط شرکت در پروازهای داخلی حذف می‌شود و فقط در پروازهای خارجی اعمال خواهد شد.

در توضیحات بیشتر عنوان شد گام اول احراز هویت پای کانتر، رؤیت کارت ملی و شناسنامه است و وقتی در مدارک، همسر فوت کرده یا مسئله طلاق باشد در گام بعدی حضانت نامه درخواست می‌شود. اما گویا این مسئله فقط برای مادران است و آقایان کمتر با این مسئله مواجه می‌شوند. حال قرار است این مسئله چگونه به سرانجام برسد و سلیقه‌ای برخورد کردن دستگاه‌ها و سازمان‌ها با مسئله حضانت مادران بعد از ورود معاون رئیس جمهوری و مجلس بدان به چه سرانجامی برسد بعدها مشخص می‌شود.

مشهد شهری است که هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر و مشتاق زیارت بارگاه منور علی ابن موسی الرضا (ع) است، عاشقانی که شاید کمترین توقع و انتظارشان دیدن رفتار و برخوردهایی در شأن نام این شهر باشد.

چه خوب است که نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مسئولان سطح اول اجرایی استان، متولیان امر زیارت و همه افرادی که در حوزه زیارت و گردشگری فعالیت می‌کنند از این واقعه درس گرفته و هر یک بر اساس جایگاه، توان و مسئولیتی که بر عهده دارند اجازه ندهند تا برخوردهای سلیقه‌ای حتی با فرض قانونی بودن، خدشه‌ای بر چهره مردم خوب و مهمان دوست مشهد وارد کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حرکت عجیب باران کوثری در کاخ جشنواره/ ویدئو

ی فوریه 7 , 2021
در نشست خبری فیلم «گیج‌گاه» حرکت عجیب باران کوثری سوژه عکاسان شد. ویدئویی از این بازیگر در نشست رسانه‌ای را فیلم ببنید: badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000