جالی خالی لیدرهای اصلاح‌طلب در سازوکار انتخاباتی ۱۴۰۰

سیاسی/ انتخابات 601cc1ae90e02_601cc1ae90e05 زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در نشست خبری با اهالی رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: آقای عارف و چند نفر دیگر چون در مظان کاندیداتوری هستند نباید در نهاد اجماع‌ساز عضویت داشته باشند.

«سازوکار اجماع ساز» اصلاح طلبان قرار است محور تحرکات انتخاباتی این جریان در ۱۴۰۰ باشد، سازوکاری که یکباره ظهور و بروز پیدا کرد و شباهت هایش به سازوکار قبلی اصلاح طلبان یعنی شورایعالی سیاستگذاری نگرانی هایی از این باب که همان خطاها و اشتباهات تکرار شود را ایجاد کرده است.

«شخصیت های حقیقی چطور انتخاب می شوند؟»،«رییس دولت اصلاحات چه نقشی دارد؟» و …از جمله سوالاتی است که این روزها مطرح می شود.

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ در سازوکار اجماع ساز عضو نیستند

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب و از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که چرا محمدرضا عارف در این نهاد اجماع ساز حضور ندارد؟ گفت: ما یک سری ملاک‌ها برای نهاد اجماع ساز تعیین کرده بودیم و آن این که کسانی که در مظان کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند نباید در این نهاد عضویت داشته باشند و آقای عارف و چند نفر دیگر برای این نهاد انتخاب نشدند، در حالی که شخصیت آقای عارف برای اصلاح طلبان قابل احترام است.

آقای خاتمی مستقیما در انتخاب شخصیت های حقیقی دخالت نکرد

او در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چه تدبیری می‌توانند بیاندیشند که مدیریت این سازوکار مانند شورای قبلی پرحاشیه نشود؟ اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که به شورای عالی سیاستگذاری وارد بود و هم از سوی احزاب و هم از سوی برخی شخصیت‌های حقیقی مطرح می‌شد این بود که در انتخاب اشخاص حقیقی دخیل نیستیم چون تقریبا به صورت محدود و توسط دو سه نفر، اشخاص حقیقی در شورای عالی سیاستگذاری پیشنهاد و انتخاب شده بودند.

شجاعی ادامه داد: در این نهاد جدید، سازوکاری طراحی شد که شخص آقای خاتمی، مستقیما در انتخاب اشخاص حقیقی دخالت نکردند بلکه کارگروهی تعیین شدند بدین گونه که ۵ نفر از سوی شورای هماهنگی و ۵ نفر از سوی آقای خاتمی تعیین شدند و دور هم نشستند و اشخاص را انتخاب کردند.

شجاعی افزود: در این کارگروه که بنده نیز حضور داشتم در انتخاب افراد، ابتدا از خود احزاب خواست که نیروهایی را به این کارگروه معرفی کنند به بیانی دیگر بدنه، نیروهای اصلی و افراد اولیه‌ای که از بین آنها قرار بود انتخاب شود از میان احزاب بود و هیچ محدودیتی برای تعداد قرار ندادیم.

این چهره اصلاح طلب گفت: به عنوان مثال برخی احزاب ۴۰ نفر، برخی ۳۰ نفر یا ۲۰ را معرفی کردند و برخی احزاب نیز هیچ فردی را معرفی نکردند. قدم دیگری که برداشتیم تا حاشیه‌هایی برای مدیریت این سازوکار ایجاد نشود و روش، روشی دموکراتیک باشد ابتدا شاخص‌هایی را تعریف کردیم مبنی بر اینکه این اشخاص، اشخاصی باشند که دارای چنین ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و یا مهارتهایی باشند تا در نهایت این جمع، جمعی کامل و جامع باشد همانطور که می‌دانید به هر حال آن جمعی که مورد تایید همه احزاب به صورت صددرصدی باشد یقینا میسر نیست به بیانی دیگر هر جمعی انتخاب می‌شد ممکن بود بگویند چرا فلانی بود و چرا فلانی نبود.

عبدالله نوری و موسوی لاری قبول نکردند عضو سازوکاراجماع ساز باشند

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب گفت:‌مسئله دیگری که ما داشتیم این بود که ما تعدادی از افراد را انتخاب کردیم منتهی خودشان قبول نکردند در این نهاد حضور داشته باشند مانند آقایان عبدالله نوری، موسوی لاری، صفایی فراهانی و خانم کروبی. در واقع هدف ما این بود که در این مجموعه نمادی از آقای کروبی و مهندس موسوی هم حضور داشته باشند اما قبول نکردند بنابراین ما با یک سری محدودیت‌های این گونه مواجه بودیم که در نهایت به این جمع ختم شد.

جالی خالی لیدرهای اصلاح طلب در سازوکار انتخاباتی ۱۴۰۰

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه این نهاد محدود به این ۴۶ نفر هم نیست، اضافه کرد: این نهاد دارای کمیته و کمیسیون است و جلساتی نیز برگزار می‌کند که بعضی از افراد همچون دکتر معین، موسوی لاری گفتند که در مراحل بعدی کمک می‌کنیم اما به عنوان اعضای اصلی، قبول زحمت نکردند.

ما رأی نمی‌دهیم، ما رأی می‌سازیم

زهرا شجاعی در پاسخ به این سوال که درباره داشتن حق رأی اشخاص حقیقی در این نهاد تناقض‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این اشخاص حق رأی ندارند اما برخی شنیده‌ها حاکی از این است که براساس مصوبه نهاد اجماع‌ساز، اشخاص حقیقی حق رأی دارند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟ تصریح کرد: واقعیت این است که بنده زمانی که در هیئت دولت ۸ سال حضور داشتم سوالی که خبرنگاران از بنده داشتند و به من می‌گفتند این بود که شما حق رأی ندارید. مشاورین و معاونین رئیس جمهور حتی معاون اول رئیس جمهور در هیئت دولت حق رأی ندارند در واقع اگر رئیس جمهور در جلسه غایب باشد معاون اول رئیس جمهور حق رأی دارد. حال جوابی که بنده به خبرنگاران می‌دادم این بود که ما رأی نمی‌دهیم اما رأی می‌سازیم به بیانی دیگر گاهی ممکن است افراد صحبتی می‌کنند، نظریه‌ای ارائه دهند و به اصطلاح رهنمودی به جمع می‌دهند که رأی ۵، ۶ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین نفس رأی دادن مسئله مهمی نیست بلکه رأی ساختن مهمتر است اما این اشخاص حقیقی حق رأی دارند.

اشخاص حقیقی، نقش تأثیرگذار احزاب را کامل می‌کنند

او در پاسخ به این سوال که آیا هنوز نفوذ شخصیت‌های حقیقی در این نهاد اجماع ساز نسبت به نقش احزاب در این نهاد غالب است؟ تاکید کرد: بنده نگفتم که این نقش غالب است در واقع غالب بودن یک مسئله است تاثیرگذاری مسئله دیگری است در واقع ما می‌خواهیم یک کار جمعی انجام دهیم و از همه جنبه‌ها، این مسئله در نظر گرفته شده و بررسی شود بنابراین احزاب نقش و تاثیرگذاری خودشان را دارند اشخاص هم این نقش را کامل می‌کنند چون بحث اجماع است و قرار است همه این نظرات در یک جا جمع شود بنابراین رقابت و یا اصطلاحا تعارض و دو گانگی بین اشخاص حقیقی و حقوقی اصلا نباید ایجاد و مطرح شود و به این دوگانگی دامن زده شود.

شجاعی گفت: از نظر بنده این دو باید یکدیگر را کامل کنند گاهی در همین جلسات، مسئله‌ای بوده که به مرحله تصمیم‌گیری نهایی رسیده اما به یکباره فردی ،نه به این دلیل که شخص مهمی است بلکه سخن درستی مطرح کرده، توصیه‌هایی می‌کند. این نهاد اجماع ساز یک کار گروهی و جمعی است.

سازوکار اجماع ساز و شورای‌عالی سیاستگذاری شبیه هم هستند اما….

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا همان ایراداتی که به شورای عالی سیاستگذاری بود به این نهاد هم وارد است؟ ابراز کرد: این دو سازوکار شبیه هم هستند اما سعی شده این نهاد، اشکالات و نقدهایی که به شورای عالی سیاستگذاری وارد بود را تا جایی که ممکن است نداشته باشد. یعنی ترکیب احزاب و اشخاص حقیقی در این نهاد وجود دارد اما هم از جهت تعداد که قاعدتا تعداد این اشخاص حقیقی کمتر شده و ۱۵نفر رسیده و هم از جهت سازوکار انتخاب افراد و هم از جهت مرجعی که آنها را انتخاب کرده کاملا متفاوت است.

این چهره سیاسی گفت:‌ما تاکنون گلایه‌ای از اصلاح‌طلبان ندیدیم آن نامه‌ای که اخیرا مطرح شده به نوعی نظری مشورتی و اصلاحی و تکمیلی است و به نظر بنده به نوعی اعلام موجودیتی از سوی جمعی از جوانان خوش فکر و فعال و دلسوز اصلاح طلب بوده که بتوانیم از این ظرفیتها در ادامه کار در بخش های مختلف استفاده کنیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

خبر جدید برای دارندگان سهام عدالت

ج فوریه 5 , 2021
با تصویب شورای عالی بورس، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی، به منظور بازارگردانی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی تأسیس می‌شود. محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در دویست و چهارمین جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، وضعیت بازار سرمایه مورد تحلیل و بررسی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000