پیش‌بینی هجوم چند برابری ملخ‌ها به یک میلیون هکتار از اواخر بهمن

601a8b8f7d351_2021-02-03_15-09

رییس سازمان حفظ و نباتات کشور گفت: پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن ماه امسال، با هجوم چندین برابری آفت ملخ مواجه شویم و شاید در سطح یک میلیون هکتار نیاز باشد مبارزه انجام دهیم که تقریبا به اندازه دو سال گذشته است.

کیخسرو چنگلوایی صبح روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در آیین افتتاح آمادگاه ملخ صحرایی عنوان کرد: ملخ یکی از مخرب ترین آفت های محصولات کشاورزی در طول تاریخ است که گاها در بعضی از کشورها توانسته باعث قحطی هم بشود.

وی افزود: این آفت از سال ۱۳۹۷ و بعد از ۵۰ سال در مناطق جنوبی کشور و حدود ۹ استان را مورد حمله قرار داد. این استان ها حدود ۳۴ درصد از تولیدات کل کشور را بر عهده دارند که از لحاظ وزنی، ارزشی و تنوع محصولات رقم قابل توجهی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ با همکاری دستگاه های مختلف، در سطح ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت و در سال ۱۳۹۸ نیز به مساحت ۴۱۵ هزار هکتار مبارزه انجام شد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان حفظ و نباتات کشور بیان کرد: با تدارکات و تجربیات حاصل شده از قبل و همچنین پیش بینی امکانات، تجهیزات و سموم موردنظر، یک سری ابتکارات به لحاظ شیوه مبارزه نیز داشتند که با تلاش صورت گرفته اجازه ندادند این آفت محصولات زراعی و باغات ما را مورد حمله قرار داده و خسارت وارد کند.

چنگلوایی تصریح کرد: اگر مبارزه با ملخ ها و مدیریت این بحران به موقع انجام نمیشد در مورد یک محصول مانند گندم می توانست روزانه ۱۲ میلیارد تومان خسارت وارد کند که ببینید در یک بازه ۲۰۰ روزه به چه عددی می رسیم. ضمن اینکه این آفت همه چیز خوار است و می تواند هم به محصولات زراعی، باغی، جنگل و حتی به تالاب ها حمله نماید.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری در سطح ۱۱ استان که پیش بینی میکردیم مورد حمله ملخ ها قرار بگیرد حدود ۱۶ میلیون هکتار رصد و پایش به صورت میدانی انجام شده تا به محض مشاهده اولین نشانه های وجود این آفت عملیات مبارزه انجام شود و بیش از ۱۵۰۰ گروه و اکیپ تشکیل شده است.

این مسئول عنوان کرد: پیش بینی ما این است که از اواخر بهمن ماه امسال، با هجوم چندین برابری آفت ملخ مواجه شویم و پیش بینی این هست که شاید در سطح یک میلیون هکتار نیاز باشد مبارزه انجام دهیم که تقریبا به اندازه دو سال گذشته است و امیدواریم این اتفاق نیفتد.

رییس سازمان حفظ و نباتات کشور با اشاره به ضرورت حفظ نخیلات تاکید کرد: نه فقط بحث نخیلات بلکه جنگل، مرتع و تالاب ها و محصولات سبزی و صیفی اینها به عنوان سرمایه هستند و در مبارزه با ملخ یعنی نباید اجازه دهیم به هر چیزی که منشا گیاهی دارد حمله بکند. بخش عمده ای از اقتصاد کشاورزی استان بر پایه نخل هست و قطعا حساسیت خود را دارد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سامانه بارشی از پنجشنبه وارد ایران می‌شود

چ فوریه 3 , 2021
کارشناس هواشناسی گفت: از امروز تا پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار را خواهیم داشت که با افزایش نسبی دما همراه است رفیعی در گفتگو با خبر فوری گفت: از امروز تا پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار را خواهیم داشت که با افزایش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000