سابقه دیابت بارداری عاملی موثر در افزایش خطر بیماری‌های قلبی

601a5ed601ecb_601a5ed601ecf

محققان انجمن قلب آمریکا دریافتند سابقه دیابت بارداری موجب افزایش دوبرابری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

بر اساس این تحقیقات که در یک دوره ۲۵ ساله با همکاری هزار و ۱۰۰ داوطلب زن آمریکایی انجام گرفت، حتی در صورتی که زنان دارای سابقه دیابت بارداری سال‌ها میزان قند خون خود را کنترل کنند، احتمال تجمع کلسیم در رگ‌های قلب آن‌ها که یکی از شاخص‌های اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود، دو برابر سایرین است.

این افزایش خطر در زنانی که دارای قند خون سالم هستند، هم در زنان پیش‌دیابتی و هم در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. کاهش وزن، کلسترول، چربی، کنترل قند، اجتناب از تنش و استرس و ورزش منظم روزانه مهمترین عوامل در کنترل این عارضه هستند.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری‌های قلبی
– بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند.
– بیش از سه‌چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهای کم‌درآمد و متوسط رخ می‌دهد.
– از ۱۷ میلیون مرگ زودرس (قبل از هفتاد سالگی) به دلیل بیماری‌های غیر مسری در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۸۲ درصد در کشورهای کم‌درآمد و متوسط گزارش شده و ۳۷ درصد از این موارد ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بوده است.
– اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با اجتناب از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌عدم تحرک جسمی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.
– اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا در معرض این بیماری (مانند افراد مبتلا به فشار خون و چربی بالا و ‌دیابت‌) نیازمند غربالگری منظم،‌ تشخیص زودهنگام و مدیریت شیوه سالم زندگی هستند.
ضربان نامنظم قلب یک عامل خطر برای سکته مغزی

علاوه بر این محققان دریافتند رسیدن به میزان قند خون سالم پس از دوران بارداری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در اواسط زندگی زنان دارای سابقه دیابت بارداری، کاهش نمی‌دهد.

همچنین از میان زنانی که دارای سابقه دیابت بارداری بودند، ۳۶ درصد به پیش‌دیابت و ۲۶ درصد به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند در حالی که این آمار برای زنان فاقد سابقه دیابت بارداری به ترتیب ۳۵ و ۹ درصد بود.

دیابت دوران بارداری در برخی زنان دیده می‌شود. در این حالت سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد؛ در حالی که بیمار قبلا سابقه دیابت یا قند خون نداشته است. دیابت دوران بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. از طرفی مطالعات نشان می‌دهد این عارضه زنان را مستعد بیماری مزمن کلیه می‌کند.

بیماری مزمن کلیه (CKD) یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان با پیامدهای نامطلوب نارسایی کلیه و مرگ زودهنگام است. مطالعات نشان می‌دهد زنان به طور کلی بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

بر اساس آمار احتمال ابتلای زنان به بیماری مزمن کلیه ۱۴ درصد و در مردان ۱۲ درصد است. در سال حدود ۱۹۵ میلیون زن در سراسر جهان به این عارضه مبتلا می‌شوند و بیماری مزمن کلیه هشتمین علت مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Circulation منتشر شده است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش‌ غربی‌ها به حکم زندان ناوالنی و درخواست برای آزادی او

چ فوریه 3 , 2021
سیاسی/ بین الملل کشورهای غربی صدور حکم قطعی سه‌ سال و نیم زندان برای ناوالنی را محکوم کرده و خواستار آزادی او شدند. دادگاهی در مسکو روز سه‌شنبه دوم فوریه الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین را به سه سال و نیم حبس قطعی در پرونده مالی محکوم کرد. این حکم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000