رئیس‌جمهور: زنان در هر انتخاباتی نامزد مورد نظر خود را پیروز می کنند

سیاسی/ دولت 60195ec849a38_60195ec849a3b رئیس‌جمهور گفت: زنان در هر انتخاباتی تصمیم بگیرند و با هم وارد صحنه شوند در هر انتخاباتی باشد آن کسی که مورد نظر آن هاست می‌توانند پیروز کنند. ۵۰ درصد جامعه هستند.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز(سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز زن اظهار کرد: فضای اقتصاد دیجیتال می‌تواند برای مشاغل خانم‌ها و فعالیت‌هایشان موثر باشد و یک فرصت خوبی از لحاظ علمی برای آنها باشد.

روحانی با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) گفت: فاطمه اطهر بعنوان یک شخصیت والا و جایگاه بلندی که از لحاظ علم و جایگاه اجتماعی و تربیت فرزندان برومند معروف است. فاطمه یک جایگاه ویژه ای در تاریخ ما در فعالیت های فرهنگی و اسلامی و در علم و دانش دارد. یکی از مدارکی که یک امامی برای امام دیگری به یادگار می گذاشت صحیفه فاطمه اطهر بود. صحیفه همان کتابی بود که امیرالمومنین آن را نوشته بود و کلمات و بیانات حضرت زهرا بود.

وی تاکید کرد: بنابراین یک جایگاه خاص و ویژه ای حضرت زهرا دارد. بسیار روز مناسبی است که امروز را روز زن و روز مادر و روز همه زن هایی که افتخار می کنند پیرو راه و مسیر حضرت صدیقه کبرا باشند، است.

رئیس‌جمهور گفت: در انقلاب ما که امسال هم میلاد فاطمه اطهر و هم دهه مبارک فجر است، در انقلاب اسلامی از یک طرف زنان نقش مهمی در انقلاب داشتند و از طرف دیگر انقلاب نقش مهمی در فعالیت زنان داشت. هم زنان به انقلاب خدمت کردند و هم انقلاب به خانم‌ها کمک کرد. نقش زنان در پیروز انقلاب اسلامی نقش مهمی بود. همه تظارهراتی که در تهران و شهرهای مختلف شاهد بودیم، مخصوصا در سال ۵۷ که اوج تظاهرات ها بود، شما دوشادوش مردان می‌دیدید که زنان و مردان حضور دارند.

زن ها هم شهید دادند و آنها هم در راه انقلاب زندان رفتند

روحانی تاکید کرد: همان نقشی که مردان برای پیروزی انقلاب بر دوش داشتند، زن ها هم بر دوش داشتند. زن ها هم شهید دادند و آنها هم در راه انقلاب زندان رفتند. انقلاب ما یک انقلابی بود که همه اقشار و همه گروه‌ها در آن حضور داشتند و فعال بودند و زنان ما نقش بسیار بزرگی در انقلاب اسلامی داشتند. از ۱۵ خرداد گرفته تا روز پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن همه جا حضور داشتند و بعد از انقلاب هم شما می بینید که در همه مراسم ها و حماسه‌ها زن‌ها حضور دارند، در دفاع مقدس هم زن‌ها تنها حضور فعال داشتند و امروز هم در صحنه کشور و جامعه ما حضور بسیاری فعالی دارند. نمونه هایی را در تماس با استانها مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که خانم ها نه تنها خودشان فعال هستند بلکه منشاء شغل مشاغل برای صدها و صدها خانواده هستند. کار بسیار ارزشمندی است و نقش بسیار مهمی را خانم ها در انقلاب اسلامی ایفا کردند.

رئیس‌جمهور گفت: همه آنهایی که در راه جامعه و خداوند فعالیت می‌کنند، خداوند اجر و مزد آنها را ثابت نگه می‌دارد و مقرر می‌کند. مقام مرد و زن در عمل صالح و انجام کار مهم فردی و کار اجتماعی در کنار همدیگر قرار می‌دهد. دین ما اسلام اینطور نیست. همه ادیان آسمانی به زنان احترام کردند. می‌بینید که در بعضی از آنها باعث اغفال آدم در بهشت همسرش بوده است، یعنی اما شیطان همسر آدم را اغفال کرد و همسر آدم بود که حضرت آدم ار گمراه کرد.

روحانی ادامه داد: چنین چیزی در اندیشه‌های اسلامی اصلا نداریم، اگر هم آنجا وسوسه شیطانی در بهشت وجود دارد، شیطان هر دو را وسوسه کرد و هردو مرتکب کاری شدند که از بهشت اخراج شدند. منطق ما این است که زنان منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بی‌تردید خداوند جامعه انسانی را طوری آفریده که مرد مکمل زن و زن مکمل مرد است.

وی تصریح کرد: بنابراین ما دارای مکتب و مرام و اعتقادی هستیم که جایگاه برتر به عنوان جنسیت برای مرد قائل نیستیم و بی تردید از لحاظ منطق اسلام ان که برتری است علم است، آنکه برتری است کار و جهاد و کوشش است. استعدادی که خداوند برای مقام و رشد انسانی به مردان داده است به زنان هم داده است. زنان نیز همان مدارج فضیلت را می توانند طی بکنند.

زنان واقعا در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی دارند

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته مردان و زنان ویژگی هایی دارند و اساس خلقت بر این است و بر همان مبانی، افکار و مقررات دینی، اسلامی و قانونی آمده است و بر مبنای جایگاه ویژگی‌هایی که این دو بخش دارند همان مقام بلند انسانی است. مرد و زن همه دارای کرامت و مقام انسانی هستند .

روحانی گفت: بعد از انقلاب خدمات زیادی انجام گرفت و زنان واقعا در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی داشتند. به هر حال زنان در هر انتخاباتی تصمیم بگیرند و با هم وارد صحنه شوند در هر انتخاباتی باشد آن کسی که مورد نظر آن هاست می‌توانند پیروز کنند. ۵۰ درصد جامعه هستند.

وی ادامه داد: الان می‌بینید در انتخابات مجلس، شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری حضور زنان بسیار پررنگ است و نقش آنها نقش بسیار زیاد است و این بسیار مهم است. در سرنوشت آینده کشور، زنان جامعه همپای مردان هستند. در دنیا هم شرایط حضور زنان در انتخابات و سیاست خیلی تاریخ گذشته ای نیست یعنی در کشورهای اروپایی در همین قرن بیستم این تحولات ایجاد شده است.

رئیس جمهور گفت: امروز شرایطی که در جامعه می‌بینیم، در بخش آموزش و پرورش در بخش بهداشت و درمان و دانشگاهها و مشاغل حضور زنان احساس می‌شود. حالا که فضای مجازی، دولت الکترونیک و شرایط خاص اقتصاد دیجیتال برای ما مهیا شده است، زن ها راحت تر از گذشته می‌توانند از این فضا استفاده کنند. همین صنایع دستی در بسیاری از استان‌ها و شهرهای ما از طریق همین فضای مجازی به خارج و داخل می‌فروشند. یعنی یک فضای بسیار خوبی برای خانواده ها ایجاد دشه است.

روحانی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از قول‌هایی ما از آغاز این بوده است که ما نسبت به خانم‌ها تلاش خواهیم کرد و آن حقوقی که از لحاظ شرعی و از لحاظ قانونی حق آنهاست بتوانند دستیابی به آن حقوق داشته باشند. شما از ۸ سال پیش تا الان وقتی مقایسه میکنید، همین جا هم آمار و ارقامی که ارائه شد، نشان داده شد که ما قبل از این دولت در بخش اداره کشور عدد خانم‌ها را دیده‌ایم.

وی افزود: در این دولت می‌بینیم در بسیاری از استانها که می‌رویم در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها کاملاً فعال هستند. از اول دولت تاکید من به همه وزرا این بوده است که حداقل باید یکی از مشاورین و معاونین شما از خانم‌ها باشند و هر وزارتخانه حداقل دو خانم در سطح مدیریت عالی بیاورد.

رئیس‌جمهور گفت: همین امروز این آمار اعلام شد که ما در سطح معاونین وزرا، نزدیک ۹۶ نفر از خانم ها حضور دارند و فعالیت می کنند. از ابتدا برنامه ما این بود که ۳۰ درصد مدیریت عالی و میانی دولت در اختیار خانم ها قرار بگیرد و همانطور که خانم ابتکار در آغاز این جلسه بیان کردند، در آغاز دولت در مدیریت میانی و عالی ۵ درصد سهم خانم ها بود و ما از اول گفتیم این ۵ درصد باید به ۳۰ درصد برسد.

روحانی تاکید کرد: امروز به ۲۵ درصد رسیدیم یعنی حدود ۲۵ درصد مدیریت میانی و عالی از آن خانم هاست و در این ۶ ماه هم میشه تلاش کرد و به ۳۰ درصدی که برنامه ما بوده است دست پیدا کنیم. کار بسیار بزرگ و مهمی است که انجام گرفته است.

استحکام خانواده برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد

وی ادامه داد: خانم ها نقش ویژه ای دارند. در خانه بار سنگینی بر دوش خانم‌ها است مخصوصا خانم هایی که مادر می شوند، خیلی بار سنگینی بر دوش آنهاست. در بخش پرورش و تربیت فرزندان، همانطور که در روایات آمده، ریاست خانه بر عهده زن است و آنها هستند که خانه و خانواده را اداره می‌کنند و آن مهر و محبت و صمیمیت استحکام خانواده، بخش بزرگی از آن بر دوش خانم‌هاست.

رئیس‌جمهور گفت: در بخش آموزش بچه ها هم نقش ویژه‌ای خانم‌ها دارند. در آموزش فرزندان که از کودکی آغاز می‌شود، کسی نمی‌گوید زبان پدری‌اش این است، می‌گویند زبان مادرش آن است. زیرا مادرها به بچه‌ها سخن گفتن را به بچه ها یاد می‌دهند. خانم ها نقش بسیار زیادی در آن دارند و بچه‌ها مهارتهایی که پیدا می‌کنند از اولین قدم های مهارت توسط مادرها شروع می شود.

وی افزود: مراحل اولیه که شخصیت بچه ها را از همان آغازین روزهای زندگی شان آغاز می‌کند تا سن چهار سال و پنج سال و شش سال است. از 6 سال به بعد بچه ها وارد دبستان می شوند و تحصیلات ابتدایی خودشان را آغاز می کنند اما شخصیت اصلی کودکان در دوران تا ۶ سال است که به وجود می‌آید و در این ۶ سال نقشی که مادرها دارند نقش بسیاری زیاد است.

روحانی گفت: استحکام خانواده برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و امروز تلاش نظام این است. تلاش دولت و نظام بر این است که خانواده ها مستحکم باشد. استحکام خانواده یکی از بالاترین ارزشها و بزرگ‌ترین امنیت جامعه است.

وی ادامه داد: در یک امنیت واقعی، نقشی که خانم ها دارند نقش بسیار بالا و بلندی است. سالی که گذشت و در بهمن ورود کرونا برای ما روشن شد، الان هم نیمه بهمن هستیم و دو هفته دیگر به یک سال می‌رسیم. حدود یک سال است که با کرونا مواجه شدیم. شرایط بسیار سختی برای همه دنیا بوجود آمد. شما ببینید بار این کرونا چه مقدار بر دوش خانم ها است.

رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از خانم ها در مسیر خدمت شهید شدند و امروز هم فعال هستند. در خانه ها هم همینطور است. بچه ها قبلا مدرسه می رفتند الا درست که ما از طریق فضای مجازی و شبکه شاد اموزش را تعطیل نکردیم اما امروز بار آموزش دوران ابتدایی معمولا بر دوش مادرها است. در دوران کرونایی واقعاً یک مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش خانواده ها و خانم ها قرار گرفت.

روحانی اظهار کرد: بچه ها در فضای محدود هم باید خانه را اداره کنند و هم نشاط داشته باشند. بار سنگینی را در دوران کرونا خانم ها بر عهده گرفتند. خانم ها کار بسیار بزرگی را در یک سال گذشته بر عهده داشتند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اتحادیه عرب: افتتاح سفارت کوزوو در قدس اشغالی نقض قانون بین‌المللی است

س فوریه 2 , 2021
سیاسی/ بین الملل دبیرکل اتحادیه عرب اقدام کوزوو در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرد. یک منبع مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب به نقل از «احمد ابوالغیط» دبیرکل این اتحادیه اقدام کوزوو مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000