شرط چین برای احیای روابط با آمریکا

سیاسی/ بین الملل 60192a490f4d5_2021-02-02_14-02 دیپلمات ارشد چین خواستار احیای روابط با آمریکا شد اما هشدار داد که "هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور خط قرمزی است که واشنگتن نباید از آن عبور کند".

یانگ جیچی، مدیر کمیسیون مرکزی روابط خارجی حزب کمونیست چین جزو ارشدترین مقام‌ چین گفت که دو کشور می‌توانند با یکدیگر برای بهبود اوضاع جهان کار کنند. سخنرانی او در نشست آنلاین کمیته ملی روابط آمریکا – چین در واقع اظهارنظر از سوی ارشدترین مقام چینی خطاب به آمریکایی‌ها درباره روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت بایدن است.

سفیر سابق چین در آمریکا گفت: طی سال‌های گذشته دولت ترامپ سیاست گمراه‌کننده‌ای در قبال چین بکار برد و روابط را به مشکل دارترین روابط از زمان برقراری روابط دوجانبه تبدیل کرد. ما معتقدیم صلح و توسعه همچنان امکان پذیر است و همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد – برد خواسته مشترک هر دو ملت است.

جیچی گفت: واشنگتن باید مداخله در اموری که چین آنها را امور داخلی خود می‌داند، متوقف کند، نظیر هنگ‌کنگ،‌تبت و سین‌کیانگ. اینها خط قرمزی هستند که بناید از آنها عبور شود. هر گونه تخطی تضعیف روابط دوجانبه و منافع آمریکا را موجب می‌شود. ایالات متحده باید از دخالت در امور هنگ‌کنگ، تبت، سین‌کیانگ و دیگر مسائل مرتبط به تمامیت ارضی و حاکمیت چین دست بردارد. این‌ها مسائلی درباره منافع و عزت ملی چین است.

در دوران ترامپ، روابط آمریکا با چین به پایین‌ترین حد از زمان برقراری مناسبات دیپلماتیک در ۱۹۷۹ رسید و طرفین بر سر مسائلی از تجارت و فناوری تا هنگ‌کنگ، تایوان و سینکیانگ و دریای چین جنوبی اختلاف نظر داشتند.

یانگ جیچی با اطمینان دادن به ایالات متحده درباره اینکه چین اصلا قصد ندارد جایگاه آمریکا را در جهان به چالش کشیده یا جایگزین آن شود، تاکید کرد که هیچ نیرویی نمی‌تواند توسعه چین را متوقف کند.

او گفت: چین هرگز در امور داخلی آمریکا از جمله در مسائل انتخاباتی آن دخالت نکرده است.

این مقام که موقعیتش در حزب حاکم کمونیست چین نفوذ او را حتی از وزیر خارجه چین هم بالاتر می‌برد، همچنین استدلال کرد که دولت بایدن نباید از مفهوم امنیت ملی در مسائل تجاری سوءاستفاده نکند.

او گفت: ما در چین امید داریم که ایالات متحده بالاتر از ذهنیت منسوخ شده مجموع صفر و رقابت قدرت بزرگ قرار گرفته و با چین برای نگاه داشتن روابط به مسیر صحیح همکاری کند. چین آماده همکاری با ایالات متحده برای رساندن روابط به مسیر عدم درگیری، عدم رویارویی، احترام متقابل و همکاری برد-برد است.

واژه "همکاری" ۲۴ مرتبه در سخنرانی یانگ جیچی تکرار شد. او پیشنهاد داد که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از حدود ۲۲ تریلیون دلار ارزش صادرات به چین در دهه آتی سود ببرند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تبریک خاص نیما رئیسی برای تولد شهاب حسینی

س فوریه 2 , 2021
نیما رئیسی مهمان این هفته برنامه همرفیق با انتشار پستی تولد شهاب حسینی را تبریک گفت و از رفاقت ۲۷ ساله شان نوشت. امروز ۱۴ بهمن همزمان با سالروز تولد شهاب حسینی بازیگر سرشناس و پرطرفدار کشورمان است. شهاب حسینی ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ متولد شد و امروز سالروز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000