بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های کوچک

6017e75c0e56e_2021-02-01_15-04 امروزه با گسترش تکنولوژی و دردسترس بودن شبکه جهانی اینترنت، اکثر کسب و کارها به سمت فضای آنلاین در حال حرکت هستند.

در سال 1399 با وجود ویروس کرونا این حرکت مقداری سرعت گرفت. معمولاً اکثر کسب و کار های خانگی و کوچک با راه اندازی یک پیج اینستاگرام وارد فضای آنلاین می شوند. ولی آیا همه کسب و کار ها به پیچ اینستاگرام نیاز دارند؟ یا بهتر است سایت داشته باشند؟ حتی اگر قرار است فعالیت را در اینستاگرام شروع کنید آیا شناخت صحیحی از شبکه های اجتماعی و نحوه کار با آن را دارید؟ اگر قصد دارید در فضای آنلاین کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، حتماً باید مهارت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی در فضای آنلاین را بدانید. در این مطلب از ابتدای راه اندازی کسب و کار در فضای آنلاین تا معرفی دوره دیجیتال مارکتینگ مناسب برای کسب و کارهای خانگی را خواهید خواند.

فرآیند بازاریابی به خصوص در فضای آنلاین هنگام فروش تعریف نمی شود. بلکه از همان اول مسیر که شما قصد دارید نام پیج اینستاگرام خود را انتخاب کنید این کار را شروع کرده اید. نکاتی که هنگام انتخاب نام برند یا نام دامنه باید بدانیم در این حوزه قرار می گیرد.

فروشگاه آنلاین موفق

قبل از هرچیزی می دانیم که کسب و کارهای آنلاین در نهایت با هدف فروش محصول یا خدمات وارد این فضا می شوند. به طور مثال در بعضی از سایت های تبلیغاتی، یکی از اهداف بازاریابی ، فروش جایگاه برای تبلیغات است. بنابراین محصول این سایت نوعی خدمات به حساب می آید.

نکته مهم راه اندازی کسب وکار در فضای آنلاین ، که باید به آن توجه کنیم مثلث فروشگاه های اینترنتی است. در واقع هر کسب و کاری در فضای آنلاین نیاز به سه راس این مثلث دارد.

تامین محصول

تامین محصول هم در مدل محصول فیزیکی ضروری است هم در مدل ارائه خدمات. فرض کنید یک فروشگاه آنلاین فروش کفش دارید. بعد از گرفتن سفارش از مشتری شما آن کفش را از تولید کننده تهیه کرده و به مشتری ارسال می کنید. حال فرض کنید که مشتری از شما کفش را خریده باشد ولی آن تولیدی که این کفش را تولید می کرد، دیگر از این مدل نداشته باشد. یا مثلا فرض کنید همزمان چندین نفر یک مدل محبوب را از شما بخواهند، بعد از تمام شدن موجودی آن کفش اگر نتوانید آن محصول را تامین کنید، قطعا بسیاری از مشتری ها را از دست خواهید داد.

حالا فرض کنید محصول شما، خدماتی باشد. اگر توان ارائه خدمات شما محدود بوده و از طرفی تعداد متقاضیان این خدمات بیشتر از توان شما باشد، ممکن است با مشکل مواجه شوید. البته اگر تبدیل به برند شده اید و مشتریان حاضر هستند برای گرفتن خدمات از شما صبر کنند احتمال مسیر موفقیت در فضای آنلاین یا آفلاین را قبلا طی کرده اید.

حمل و نقل
در این قسمت اگر محصول شما فیزیکی باشد قطعا با چالش های فراوانی رو به رو خواهید بود. این که چگونه این محصول را به دست مشتریان خود برسانیم. هزینه ارسال در اجناسی که حاشیه سود پایینی دارد بسیار بالا خواهد بود. اگر هزینه ارسال را به عهده مشتری بگذاریم، ممکن است فروش کمتری داشته باشیم. فرآیند دریافت سفارش و ارجاع آن به قسمت حمل و نقل و رساندن محصول به دست مشتری یکی از سخت ترین بخش های فروش در فضای آنلاین است.

حالا اگر محصول شما فیزیکی نباشد و خدماتی باشد که به شکل آنلاین قابل ارائه باشد، تقربیا شما فرآیند پیچیده ای در حمل و نقل ندارید. در اینجا احتمالا فرآیند های دستی یا اتوماتیک (با استفاده از برنامه نویسی) برای رساندن محصول به دست مشتریان لازم است. به طور مثال آماده سازی پنل کاربر برای دانلود محصولات ویدئویی.

فروش

فروش مهم ترین بخش یک کسب و کار آنلاین است. اینجاست که مهارت دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در کسب و کارها ایفا می کند. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای دیجیتال با هدف فروش یا آگاهی سازی از برند.

در این بخش مسائل بسیاری زیادی وجود دارد. از خود مرحله نحوه عرضه محصول گرفته تا فروش. این که ما چه محصولی را چگونه عرضه کنیم؟ آیا با کمترین مزیت ها محصول را عرضه کنیم و با توجه به رفتار مصرف کننده آن را کامل کنیم؟ یا اینکه یه محصول با کیفیت با مزایای بسیاری که کلی روش کار کردیم را عرضه کنیم؟ و در واقع به مخاطب ها (رفتار مصرف کننده) توجه کنیم یا به محصول؟ از چه روشی برای بازاریابی آن استفاده کنیم؟ بازاریابی برونگرا یا بازاریابی درونگرا؟ وقتی بازاریابی برونگرا انجام می دهیم که ما به سراغ مشتری برویم به آن محصول خودمان را معرفی کنیم. به طور مثال اینکه ما با استفاده از تلفن و زنگ زدن به یه لیست شماره تلفن، سعی بر فروختن محصول خود داشته باشیم بازاریابی برونگرا انجام داده ایم. ولی اگر ما بستری را فراهم کنیم که مخاطبان خودشان به سمت ما بیایند ما بازاریابی درونگرا انجام دادیم. به طور مثال کسی سایت ما یا صفحه اینستاگرام ما را پیدا کند و خودش محصول ما را تهیه کند بازاریابی درونگرا انجام دادیم. در واقع این ما هستیم که باید بفهمیم مخاطبان ما کجا هستند؟ از چه کانالی می توانیم آنها را پیدا کنیم؟ آیا لزوماً همه آنها در اینستاگرام هستند؟ یا در گوگل به دنبال ما هستند؟
این ها سوالاتی است که برای پاسخ دادن به آنها باید علم دیجیتال مارکتینگ را بیاموزیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای موجود در فضای آنلاین. تعداد این ابزارها دائما در حال افزایش است. این ما هستیم که باید با بررسی شرایط موجود انتخاب کنیم که چه ابزاری مناسب ما است؟ مخاطب های ما در کجا قرار دارند؟ چه مسیری و یا کانال برای ما مهم است؟ بخشی از ابزار های دیجیتال و کانال های ارتباطی را در زیر لیست کردیم. این ابزارها در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ آموزش داده می شود:

وب سایت
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو-SEO)
بازاریابی محتوایی و فرمت های محتوا
بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing
بازاریابی با فایل های صوتی و پادکست
بازاریابی پیامکی
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بهینه سازی نرخ تبدیل در کسب و کارهای آنلاین
فرآیندهای A/B Testing
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی در اینستاگرام
بازاریابی در لینکداین
بازاریابی در توییتر
بازاریابی در تلگرام
تبلیغات دیجیتال
تبلیغات در رسانه های دیجیتال و رپورتاژ آگهی
تبلیغات کلیکی و انواع آن
تبلیغات در گوگل – گوگل ادز
نظرسنجی آنلاین
چت آنلاین
هوش تجاری یا BI در کسب و کار آنلاین
موضوعات مدیریتی مرتبط با کسب و کار آنلاین
موضوعات حقوقی مرتبط با کسب و کارهای آنلاین
استراتژی در کسب و کارهای آنلاین

انتخاب کانال ارتباطی یا ابزار مناسب

دیجیتال مارکتینگ به این معنی نیست که ما باید از همه ابزارهای موجود استفاده کنیم. در بعضی مواقع اصلا نباید از برخی ابزارها استفاده کنیم. در اینجا است که با شناخت و آزمایش کردن یا A/B Test باید حدس بزنیم که بیشتر مخاطبان ما کجا هستند. به طور مثال اگر مخاطب های ما در گوگل به دنبال جوابی بگردند و ما در اینستاگرام باشیم آیا میتوانیم مشتری خود را پیدا کنیم؟ و یا برعکس اگر ما در اینستاگرام بتوانیم راحت بفروشیم چه نیازی به سایت است؟

بنابراین انتخاب کانال ارتباطی مناسب یکی از مهم ترین قدم های راه اندازی کسب و کار است. اگر تا به حال واژه بوم کسب و کار را شنیده اید، متوجه شدید که یکی از بخش های مهم که باید در آن مشخص کنید، همین کانال های ارتباطی است. در فضای آنلاین با استفاده از ابزارهای موجود می توانیم پیش بینی کنیم که مخاطب ها کجا هستند. به طور مثال می خواهیم ببینیم که آیا اگر برای سئو هزینه کنیم، نتیجه لازم را می گیریم یا نه؟ برای این کار ابزارهای مختلفی مانند kwfinder وجود دارند که به ما این امکان را می دهد که میزان جست و جوی کلمه توسط کاربران در یک ماه را بررسی کنیم. از این اطلاعات می توانیم بفهمیم که آیا مخاطبان ما در گوگل به دنبال محصول یا خدمات ما هستند یا خیر؟ انجام آزمون هایی شبیه به این در بعضی از ابزارها مثل شبکه های اجتماعی کمی دشوارتر است. معمولا اگر بخواهیم خیلی زود به جواب برسیم باید مقداری هزینه کنیم در غیر این صورت با سپری شدن زمان و فعالیت در آن شبکه اجتماعی معلوم می شود که آیا مخاطبان ما آنجا هستند یا خیر؟

بازاریابی برونگرا

بخشی از دیجیتال مارکتینگ در قسمت بازاریابی برونگرا انجام می شود. بازاریابی برونگرا در فضای آنلاین به این معنا است که ما مستقیما به سراغ مخاطب برویم و از آنها درخواست کنیم تا محصول ما را ببینید یا خرید کنند. از بین ابزارهای فضای دیجیتال چند ابزار در فعالیت های بازاریابی برونگرا نقش به سزایی دارند که عبارت اند از

· ایمیل

· پیامک

· تله مارکتینگ

بازاریابی درونگرا

اگر بخواهیم از بازاریابی درونگرا استفاده کنیم، در واقع باید کاری کنیم که مخاطب ما را پیدا کند. یکی از اصول مهم این نحوه بازاریابی، بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی یعنی تولید محتوای ارزشمند برای مخاطبان خودتان به منظور جذب و معرفی محصول خود. محتوای تولید شده با توجه به مخاطب و کانال ارتباطی ما با آنها، می تواند در قالب های متفاوتی باشد. منظور از قالب های متفاوت محتوای ویدئوی، متنی، اینفوگرافیک و یا صوتی (پادکست) است. به طور مثال قالب ویدئویی یا اینفوگرافیک بیشتر مناسب شبکه های اجتماعی است در حالی که قالب متنی بیشتر مناسب سایت ها یا بلاگ ها است.

پرسونای مخاطب

همانطور که در بالاتر گفته شد شناخت مخاطب اهمیت بسزایی در انتخاب کانال و بعد از آن در تولید محتوا دارد. مخاطب های ما چه کسانی هستند؟ چه ویژگی هایی دارند؟ چند سال دارند؟ با چه لحنی دوست دارند که با آنها صحبت کنیم؟

وقتی پرسونای مخاطب را شناختیم، می دانیم که باید با چه لحنی با آنها صبحت کنیم. چه محتوایی برای آنها مناسب تر است؟ نیازهای آنها چیست؟ ما برای آن نیازها چه محصولی تولید کردیم؟ فرض کنید شما در فروشگاه آنلاین گجت های بازی و سرگرمی می فروشید. تا حدودی می توانیم حدس بزنیم که مخاطب های ما افرادی جوان هستند. پس باید محتوای تولید شده ما ارزشی برای این افراد داشته باشد. تا آنها با استفاده از آن با شما آشنا شوند و احتمالا در آینده تبدیل به لید و بعد از آن تبدیل به مشتری شوند.

در این مطلب سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار در فضای آنلاین هستید، این ها موارد اولیه است که باید یاد بگیرید. هر کدام از این مباحث، خودشان ساعت ها نیاز به تدریس و آموزش دارد. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ یا باید خودآموزی را شروع کنید یا باید در یک دوره خوب شرکت کنید.

برخی از ویژگی های بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ عبارت است از :

· تجربه مدرس

· نحوه ارائه (آنلاین یا حضوری)

· سرفصل ها

· پاسخگویی به پرسش های شما

· نظرات مثبت شرکت کننده های قبلی

· به روز بودن مطالب

· داشتن تمرین مناسب برای تکمیل یادگیری

· تعامل بالا در کلاس ها

کلام آخر
اگر به دنبال یک دوره دیجیتال مارکتینگ برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خودتان هستید، در اینجا قصد دارم یکی از بهترین دوره های آنلاین بازاریابی دیجیتال را برای شما معرفی کنم. دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال با بیش از 150 ساعت آموزش توسط مدرسی با تجربه، یکی از بهترین دوره ها برای انتخاب است. چرا که این دوره از صفر شروع می شود یعنی اگر تجربه قبلی در فضای آنلاین ندارید قطعا این دوره مناسب ترین دوره حال حاضر است.این دوره پیش از این در یک نظرسنجی که از طریق یکی از معتبرترین رسانه های حوزه دیجیتال انجام شد، با رای اکثریت عنوان بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص داد. برای مشاهده و انتخاب دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال اینجا کلیک کنید. ( مشاهده بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ )

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

نامه سرگشاده جمعی از اصلاح‌طلبان به سیدمحمد خاتمی

د فوریه 1 , 2021
سیاسی/ سیاست داخلی جمعی از اصلاح‌طلبان به سیدمحمد خاتمی و اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان درباره ۱۰ اصلاح نهادی ضروری در جبهه اصلاح‌طلبان نامه سرگشاده نوشتند. متن کامل نامه سرگشاده جمعی از اصلاح‌طلبان به سیدمحمد خاتمی و اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان درباره ۱۰ اصلاح نهادی ضروری در جبهه اصلاح‌طلبان که به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000