اگر ملّت ایران و آمریکا در کنار هم قرار بگیرند یک انرژی عظیمی در دنیا ایجاد می‌شود

سیاسی/ سیاست داخلی 601644f87b31a_2021-01-31_09-19 رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: من نامه‌ای بعد از انتخاب آقای بایدن برایشان فرستادم و شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستند و سیاست‌ها را به نفع عدالت و صلح و انسانیّت تغییر بدهند و برایشان دعا کردم.

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی "فاکس نیوز آمریکا" که روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ توسط این شبکه منتشر گردید، ضمن بیان این موضوع که آن چه که تا به حال ما در تاریخ سیاسی آمریکا دیدیم، سیاست‌های بین‌الملل دولت آمریکا توسط هیئت حاکمه پشت صحنه تهیه می‌شود و رؤسای جمهور در آن نقش کمی دارند، افزودند: امیدواریم آقای بایدن بتواند علی‌رغم آن سیاست‌ها، تغییرات مثبتی را در سیاست خارجی آمریکا به نفع عدالت و احترام و صلح ایجاد کند.

ایشان در ادامه بیان کردند: من یک نامه‌ای همین هفته بعد از انتخاب آقای بایدن برایشان فرستادم و شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستند و سیاست‌ها را به نفع عدالت و صلح و انسانیّت تغییر بدهند و برایشان دعا کردم.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

آقای دکتر احمدی‌نژاد بفرمائید این روزها چه کارهایی انجام می‌دهید و چه طور وقتتان را صرف می‌کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

اوّل خدمت شما و همکارانتان و همه کسانی که این برنامه را خواهند دید سلام عرض می‌کنم، خوب به طور معمول یک مقدار وقت با خانواده می‌گذرد، بخشی از وقتم به مطالعه می‌گذرد، مطالعه کتاب‌ها، گزارش‌ها، نظراتی که مردم راجع به موضوعات مختلف دارند، طرح‌های مردمی و کارشناسی که برای مسائل عمومی کشور و بین‌الملل می‌آید، یک بخش دیدارها هست، دیدارهای مردمی، که بخش قابل توجهی است و دیدار شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. اینها معمولاً روزانه وقت معیّنی دارد، بخشی هم به مصاحبه‌ها و گفتگوهای با رسانه‌ها می‌گذرد و همینطور برنامه دانشگاهی که یک برنامه ثابت است و در خدمت دانشجویان و کارهای تحقیقی آنها هستم.

من الان از شما یک سؤالی را می‌کنم که ممکن است انتظارش را نداشته باشید، دکتر احمدی‌نژاد شما برای سال‌ها در صحنه جهانی یک چهره مطرحی بودید و نقش مطرحی را داشتید، حالا الان برای من این سؤال مطرح است که اگر از این مسائل بگذریم‌، شاید من بخواهم در مورد یک سری فعالیت‌های شخصی‌تان بدانم مثل پرداختن به سرگرمی مثل باغبانی، مثل ورزش، چه کارهایی انجام می‌دهید؟

اینها که برنامه ثابت است دیگر. مثل ورزش، تفریح به همراه خانواده اینها انجام می‌شود.

آیا شما هیچ نقشه‌ای برای اینکه خودتان را برای ریاست‌جمهوری کاندید کنید و در انتخابات شرکت کنید را دارید؟

در این مورد من هنوز نظرم را اعلام نکردم، در وقتش مطالبی دارم که بیان خواهم کرد.

من دوست دارم از دکتر احمدی‌نژاد این پرسش را بکنم که دوست دارید در آینده کشورتان چه جهتی را پی بگیرد و در آن پیش برود؟

خوب من مثل هر ایرانی دیگر علاقمندم که کشورم مثل همیشه تاریخ رو به جلو باشد، رو به پیشرفت باشد، به دنبال صلح و آزادی و عدالت و دوستی با همه ملّت‌ها باشد، مخالف ظلم و تبعیض و جنگ و تحقیر و فاصله بین ملّت‌ها باشیم، دوست دارم که مثل همیشه ملّت ایران پیشگام در برقراری صلح و برادری و همکاری در سطح جهان باشد، همان طور که دوست دارم همه جهان پر از صلح و امنیّت و دوستی بر پایه عدالت و احترام باشد. ملّت ایران همیشه به دنبال دوستی، برادری، مهربانی، عدالت، آزادی و احترام بوده است. علاقمند هستیم که کلّ جهان سرشار از این ارزش‌های انسانی بشود.

این طور گفته می‌شود که دولت آقای روحانی یک دولت معتدلی است و همچنین اضافه می‌شود که احتمالاً رئیس‌جمهور بعدی در ایران یک رئیس‌جمهور بنیادگرا و افراط‌گرا خواهد بود، و شما را به عنوان چنین شخصیتی در این کمپ می‌شناسند. آیا شما فکر می‌کنید رئیس‌جمهور آینده یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار، سنّتی، تندرو و رادیکال خواهد بود؟

من پیشگو نیستم و نمی‌توانم آینده را به این صراحتی که بعضی‌ها می‌گویند و پیش‌گویی می‌کنند، پیش‌بینی کنم. ولی معلوم است هرجا که اراده ملّت‌ها باشد، همه‌اش صلح، برادری و عدالت و آزادی و دوستی خواهد بود.

راجع به رئیس‌جمهور بایدن چه فکر می‌کنید؟ و فکر می‌کنید دوره او دوره دوستی و آرامش و صلح و صفا و رابطه بین دو کشور خواهد بود؟

ببینید آن چه که تا به حال ما در تاریخ سیاسی آمریکا دیدیم، سیاست‌های بین‌الملل دولت آمریکا توسط هیئت حاکمه پشت صحنه تهیه می‌شود، و رؤسای جمهور در آن نقش کمی دارند، اما امیدواریم آقای بایدن بتواند علی‌رغم آن سیاست‌ها، تغییرات مثبتی را در سیاست خارجی آمریکا به نفع عدالت و احترام و صلح ایجاد کند. قبلاً آقای اوباما فرصت خوبی در اختیار داشت، اما تسلیم خواسته‌های سیری ناپذیر عناصر پشت صحنه قرار گرفت و فرصت‌هایش را از دست داد و نتوانست نقش خوبی در عرصه بین‌الملل ایفاء بکند. آقای ترامپ هم به نظر می‌رسید با بخشی از دولت پنهان آمریکا تقابل داشت، اما به نظرم ایشان هم از فرصت‌هایی که در اختیار داشت استفاده نکرد. امیدواریم آقای بایدن بتواند به نفع ملّت‌ها و به نفع عدالت و تغییراتی که باید در جهان ایجاد شود، ایستادگی بکند. شرایط دنیا شرایط خوبی نیست، تبعیض، جنگ، ناامنی، سلطه‌گری، فقر گسترده، امروز ملّتها را دارد آزار می‌دهد.

دکتر احمدی‌نژاد شما در صحبت‌هایتان وقتی به دولت پنهان و سیاست‌های پشت پرده آمریکا رجوع می‌دهید، منظورتان از کاربرد این ترم و این واژه‌ها چیست؟

خیلی روشن است سیاست‌های اصلی آمریکا و سیاست‌های بین‌الملل را دولت‌ها تعیین نمی‌کنند، به همین خاطر می‌بینیم در نقاط مختلف جهان سیاست‌ها یکسان است، یعنی رؤسای جمهور مثل دو امدادی هر کدام یک بخشی از کار را جلو می‌برند، و تحویل نفر بعدی می‌دهند، الان بیش از ۲۵ سال است که همه رؤسای جمهور آمریکا دنبال خاورمیانه جدید هستند، یعنی کشورها ضعیف باشند، درگیر باشند و بتوانند توسط آن هیئت حاکمه مدیریت شوند. وضعیت امروز جهان مستقیماً نتیجه مدیریت هیئت حاکمه آمریکاست. شما ببینید وضعیت پول و بانک جهان در اختیار آمریکاست، سازمان ملل تا حد زیادی تحت سیطره آمریکاست. دولت آمریکا بیش از هزار پایگاه اطلاعاتی، امنیتی و نظامی در کل دنیا دارد، بزرگترین فروشنده سلاح در دنیا، آمریکاست.

دکتر احمدی‌نژاد آیا این بازار تسلیحاتی یا صنایع نظامی که وجود دارد، را شما به عنوان سیاست‌های پشت پرده و یا دولت پنهان به آن رجوع می‌دهید؟

خیر من فعلاً دارم وضعیت را توصیف می‌کنم، بعد آن را مطرح خواهم کرد. ببینید بزرگترین فروشنده سلاح، بزرگترین زاردخانه‌های اتمی و میکروبی و شیمیایی اینها همه مال آمریکاست. در هفتاد سال اخیر هر جا جنگی بوده آمریکا حضور داشته در آنجا و یک طرف جنگ و در بعضی جاها دو طرف را حمایت کرده، خوب وقتی ما می‌بینیم دو تا حزب ظاهراً مخالف هم هستند امّا هر دو در تمام این مسائل نقش دارند، یا این دو تا حزب یکی هستند، و دو تا نیستند، یا این که یک هیئتی پشت صحنه هست و سیاست خارجی را دارد اداره می‌کند و در پشت تمام جنگ‌های هفتاد سال اخیر آمریکا بوده است. دو تا حزب در آمریکا هستند که ظاهراً مخالف هم هستند اما سیاست‌هایشان در جهان ثابت بوده است، و همه‌شان در این حوادث نقش داشتند، یا این دو تا حزب در واقع یکی هستند، یا این که یک گروه دیگری در سیاست خارجی دارد مدیریت می‌کند، که من فکر می‌کنم این دومی هست. من یک نامه‌ای همین هفته بعد از انتخاب آقای بایدن برایشان فرستادم و شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستند و سیاست‌ها را به نفع عدالت و صلح و انسانیت تغییر بدهند و برایشان دعا کردم.

خیلی جالب است اما ایشان آیا پاسخی هنوز به شما داده‌اند؟

تازه دیروز فرستادیم و تحویل حافظ منافع دادیم، و البته من انتظار پاسخ ندارم، و انتظار دارم که ایشان پاسخ من را با تغییر سیاست‌ها بدهد. شما می‌دانید آقای بایدن بارها برای ریاست جمهوری در آمریکا تلاش کرده، اما در پایان عمر سیاسی خودشان به این مقام رسید. معنای این حرف هم این است که اگر اشتباهی اتفاق بیفتد، دیگر فرصت جبرانی وجود ندارد. و ایشان باید از تمام دقایق و ثانیه‌ها به درستی استفاده بکند، البته من برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و اینکه بتوانند موفق بشوند و به مردم و به انسانیّت خدمت کنند.

مشورت و یا نصیحت شما به ایشان، به خصوص در مورد سیاست‌های کشور خودتان چه خواهد بود؟

ما هم مثل بقیه ملّت‌ها هستیم و من فکر می‌کنم که دولت‌های آمریکا باید در کنار ملّت‌ها باشند و کمک بکنند تا همه ملّت‌ها بتوانند دوستانه با هم زندگی بکنند. کسی به دنبال سلطه بر دیگران، یا استثمار دیگران نباشد. من فکر می‌کنم اگر ملّت ایران و آمریکا در کنار هم قرار بگیرند و همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را مشترکاً برنامه‌ریزی بکنند، یک انرژی عظیمی برای برقراری صلح و امنیت در دنیا ایجاد می‌شود. الان یک ممنوعیتی برای ارتباطات دو ملّت از طرف دو دولت وجود دارد به نظر من این ممنوعیت منطقی ندارد، هر دو دولت باید محدودیت‌ها را بردارند، تا ملّت‌ها بتوانند با هم همکاری بکنند، البته در چهل سال اخیر رابطه دولت‌ها رابطه خوبی نبوده و من فکر می‌کنم هر دو کشور ضرر کردند، ملّت‌های دیگر هم ضرر کردند، نتوانستند از ظرفیت‌های عظیم دو ملّت ایران و آمریکا استفاده کنند.

خیلی روشن است سیاست‌های اصلی آمریکا و سیاست‌های بین‌الملل را دولت‌ها تعیین نمی‌کنند، به همین خاطر می‌بینیم در نقاط مختلف جهان سیاست‌ها یکسان است، یعنی رؤسای جمهور مثل دو امدادی هر کدام یک بخشی از کار را جلو می‌برند

دکتر احمدی‌نژاد من در دوره ریاست‌جمهوری شما هشت بار در ایران بودم و مردم ایران را خیلی گرم و مهمان‌نواز یافتم، می‌خواهم بدانم در طول این چهار دهه به نظر شما چه چیزی از دست رفته است، که باعث شده است چنین موقعیّتی الان به وجود بیاید؟

خوب معلوم است انسان‌ها در ارتباط با هم و در همکاری با هم پیشرفت می‌کنند و رشد می‌کنند و آرزوهایشان را در آزادی و عدالت و کرامت، درهمکاری هم می‌توانند محقق کنند. اصل بر رابطه و همکاری بین ملّت‌ها است، وقتی رابطه قطع می‌شود همه ضرر می‌کنند. من یادم هست در دوره دولت رسماً به دولت آمریکا نامه نوشتیم و خواستیم که پرواز مستقیمی بین تهران و نیویورک برقرار شود تا مردم بتوانند با هم ارتباط داشته باشند، ولی خوب دولت آمریکا پاسخ مثبتی نداد. من فکر می‌کنم در این چهل سال اشتباهاتی در دو طرف اتفاق افتاده است. در حالی که می‌تواند شرایط بهتر باشد.

دکتر احمدی‌نژاد، هر دو کشورهای ما شکایت‌هایی از همدیگر داریم امیدوارم بشود در محیط بی‌طرفانه برای همکاری‌های آینده به آنها پرداخت و آنها را حل کرد. ولی از شما می‌خواهم یک سؤالی در رابطه با تحوّلات منطقه بکنم و این را بگویم که از زمانی که شما دوران ریاست جمهوری‌تان تمام شده منطقه دچار یک تغییرات زیادی شده و صحنه و آرایش سیاسی نیروها در منطقه فرق کرده به خصوص در این زمینه می‌خواهم به پیمان ابراهیم بین دولت اسرائیل و چند تا از کشورهای عربی اشاره کنم، من می‌خواهم بدانم از نظر شما این قراردادهای صلحی که امضاء شده، چه چشم‌اندازهای جدیدی را جلوی ایران قرار داده و ایران از نظر شما با چه مسائلی روبه رو گردیده است؟

به نظرم پاسخ شما دو بخش دارد، بخش اوّل مربوط به مسأله فلسطین است، من معتقدم مسأله فلسطین باید در فلسطین حل بشود. بحث حقّ تعیین سرنوشت یک ملّت هست، آن باید حل بشود. سرزمین یک ملّت هست، آن باید حل بشود و الّا برقراری روابط که مسأله را حل نمی‌کند، چون بسیاری از کشورها با آنجا ارتباط دارند، ولی مسأله حل نشده است. ضمناً کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس هستند، اینها که اصلاً طرف جنگ نبودند، اینها طرف درگیری نبودند که حالا درگیری تمام بشود. پس مسأله اوّل این است که باید در فلسطین حل بشود. موضوع دوّم ارتباطات کشورهای منطقه است، خوب ما همسایه و برادر هستیم و صدها سال با هم زندگی کردیم و از این به بعد هم باید با هم در صلح و دوستی زندگی کنیم. منطقه را باید با مشارکت هم اداره کنیم، این امری است که تاریخ پایان ندارد. همیشه باید همین طور باشد. همه به هم احترام بگذاریم، مشارکت بکنیم، هم امنیت و صلح را برقرار کنیم، هم همکاری‌های گسترده داشته باشیم. این سیاست تغییری نکرده و من فکر نمی‌کنم هیچ کدام از کشورهای منطقه تغییری در این سیاست داده باشند.

دکتر احمدی‌نژاد اجازه بدهید از شما یک سؤالی بکنم آیا شما همچنان اعتقاد دارید که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، یا شما چشم‌اندازی دارید که فکر می‌کنید که ممکن است این دو کشور ایران و اسرائیل بتوانند با همدیگر روابطی داشته باشند، و همکاری‌هایی با هم داشته باشند که ایران بتواند به عنوان پلی برای حلّ مسأله فلسطین استفاده شود.

آنچه که ما می‌گوییم باید از صحنه زمین محو شود ظلم و تبعیض و اشغالگری و بی‌عدالتی است. ما گفتیم تهدید باید از زمین برچیده شود، مسأله فلسطین هم باید توسّط مردم فلسطین تصمیم‌گیری بشود.

حالا اجازه بدهید یک سؤال دیگر در رابطه با این مسأله بکنم که دولت ترامپ از برجام بیرون رفت. ممکن است از شما این سؤال را بکنم که فکر می‌کنید چه ارزش و اهمیّتی دارد اگر دولت جدید آمریکا به برجام برگردد و دوباره داخل مذاکرات پیشرفت برجام شود؟

من همیشه از مذاکرات استقبال کردم، اما مذاکرات باید در سایه عدالت و احترام باشد، خوب این برجام چی هست واقعاً؟ آیا یک قرارداد است و جنبه‌های حقوقی در آن رعایت شده است؟ من فکر می‌کنم این برجام نوعی به مسخره گرفتن حقوق و قواعد بین‌المللی است، در هر قراردادی باید تعهّدات و حقوق طرفین باید به صراحت بیان شود، و متعادل و مساوی باشد. خوب این چه قراردادی است که یک طرف به راحتی آن را زیر پا می‌گذارد، و طرف دیگر هیچ کاری نمی‌تواند بکند؟ یا اینکه شش کشور با یک کشور دارند مذاکره می‌کنند، بعد می‌نویسند اگر اختلاف شد باید اجماع باشد، یعنی همه رأی مساوی دارند!، من فکر می‌کنم اگر مذاکراتی برپا می‌شود حتما باید بر پایه عدالت و احترام باشد. یعنی هر چه ما برای خودمان می‌خواهیم برای طرف مقابل هم بخواهیم و هر چه برای خودمان نمی‌خواهیم برای دیگران هم نخواهیم. اجازه بدهید یک مطلب دیگر هم بگویم من فکر می‌کنم دوره یک‌جانبه‌گرایی و امپراطوری‌های جهانی به پایان رسیده است. همه ملّت‌ها باید با هم دنیا را اداره کنند و از حقوق مساوی برخوردار باشند. این مدلی که یک یا دو کشور یا چهار پنج تا کشور خودشان را حاکم بر جهان بدانند، این نقطه مقابل دموکراسی است، و نتیجه‌اش همین چیزی است که در دنیا مشاهده می‌کنید، اگر مذاکره برای شکست دادن و تسلّط باشد، این مذاکره نیست، مذاکره باید برای تقویت دوستی و همکاری باشد، من فکر می‌کنم که از چنین مذاکراتی همه استقبال خواهند کرد، من فکر می‌کنم دوره تقابل تمام شده است، باید برویم در کلّ دنیا دوره تعامل و همکاری را شروع بکنیم، این به نفع همه است.

آقای دکتر احمدی‌نژاد اجازه بدهید به شما این را بگویم که طبق آخرین نظر سنجی‌هایی که شده شما محبوب‌ترین سیاستمدار اخیر ایران هستید، حالا می‌شود از شما بپرسم دوست دارید این افسانه وخاطره‌ای که از دوره ریاست جمهوری شما باقی می‌ماند، تاریخ چه قضاوتی در موردش بکند و راجع به آن بنویسد؟

من هم مثل هر انسان دیگر علاقمند هستم که مردم در آینده به نیکی از من یاد کنند به عنوان کسی که تلاش کرد عدالت برقرار شود، تلاش کرد دوستی و صلح برقرار شود و تلاش کرد که مردم زندگی بهتری داشته باشند. اجازه بدهید یک جمله برای شما بگویم من همه انسان‌ها را دوست دارم، تمام هفت و نیم میلیارد را دوست دارم، و فکر می‌کنم انسان بودن یعنی عشق به دیگر انسان‌ها، در دلم نسبت به هیچ کسی کینه‌ای وجود ندارد، حتّی دشمنانم. و دوست دارم که همه انسان‌ها در محبّت با هم زندگی بکنند، آن چیزی که من با آن مخالفم، رفتارهای ضدّ‌انسانی است، من مخالف بی‌عدالتی و ظلم و تحقیر انسان‌ها هستم. البته آرزو می‌کنم که تمام سیاست‌مداران جهان هم محبوب باشند و هم نام نیکی از آنان در تاریخ باقی بماند. من مردم آمریکا را هم خیلی دوست دارم، در هشت سالی که ما به آمریکا سفر داشتیم، تقریباً در هر روزی که آنجا بودیم، یک بار یا دو بار از طریق رسانه‌ها از جمله رسانه شما با مردم آمریکا گفتگو کردیم، و همیشه برای مردم آمریکا و همه ملّت‌ها آرزوی سلامتی و موفقیت کردم.

دکتر احمدی‌نژاد اجازه بدهید حالا که صحبت روی بی‌عدالتی شد من یک چیزی را اینجا از شما بپرسم، همانطور که ممکن است بدانید امروز روز بزرگداشت حادثه هلوکاست است، و ما همین طور که می‌دانیم شما در نظراتی که قبلاً عنوان کردید گفتید که هلوکاست یک افسانه هست و حقیقت نداشته است، حالا در همچنین روزی که روز بزرگداشت چنین واقعه‌ای است شما نظرتان چی هست؟

من همان موقع هم گفتم که وقایع تاریخی را باید اجازه بدهیم که مورّخین بررسی کنند و اظهار نظر کنند. اصرار سیاست‌مداران بر یک واقعه تاریخی نمی‌تواند یک امر عادی باشد، همان موقع هم دو تا سؤال مطرح کردم، اما پاسخ من حملات عجیب و غریب رسانه‌ای بود. من بارها گفته‌ام با کشته شدن انسان‌ها در تمام دنیا مخالف هستم. در جنگ دوّم اروپا هفتاد میلیون انسان کشته شده است، همه‌شان انسان بودند، قربانی زیاده‌طلبی سیاست‌مداران شدند، من برای همه آنها غمگین هستم. در جنگ اوّل اروپا ده میلیون نفر کشته شدند، در جنگ کره سه میلیون کشته شدند، در جنگ ویتنام هم سه میلیون کشته شدند، در مبارزات آزادی‌خواهی مردم الجزایر سه میلیون و دویست هزار نفر کشته شدند، و در جنگ‌های اخیر خاورمیانه در ۴۰ سال اخیر بیش از یک میلیون انسان کشته شدند، من فکر می‌کنم همه آنها انسان بودند و از حقوق و احترام مساوی باید برخوردار می‌بودند. من با آن نظاماتی که منجر به کشتار مردم می‌شود مخالف هستم.

خوب من فکر می‌کنم که عدّه‌ای دیگر هم باشند که با چنین موضعی مخالفت کنند و بگویند که به هر حال جنگ، جنگ است، در مورد هلوکاست هم آنچه که من به آن اشاره کردم یک نسل‌کشی تمام عیار بود که در جریان آن یهودی‌ها صرفاً به خاطر دینشان قتل‌عام و کشته شدند، و این در طبقه‌بندی خاصّی قرار می‌گیرد، برای همین هم این مسأله را من مطرح کردم.

انتظار دارید من آن سؤال‌ها را تکرار بکنم؟

خواهش می‌کنم اگر مسأله تازه‌ای را در مورد آن دارید که بفرمایید و گرنه برویم سراغ سؤال بعدی.

مشکلی نیست چون شما هم بحث تازه‌ای را مطرح نکردید، سوال بعدی‌تان را مطرح کنید .

آیا رهبران مشخّصی در جهان وجود دارند که شما رویه و یا رویه‌های انان را تأیید کنید و به آنها احترام بگذارید؟

من معتقدم که رهبران باید برآیند و نماینده خاص مردم‌شان باشند، در خدمت آرامش، رفاه و پیشرفت مردم‌شان باشند، باید در خدمت اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم‌شان باشند، باید دنبال صلح و عدالت و احترام در جهان باشند، و همه اینها مستلزم این است که قلبشان مالامال از عشق به انسان‌ها باشد، هر رهبری که این ویژگی‌ها را داشته باشد من هم به عنوان یک انسان حتماً او را دوست دارم و به وجودش افتخار می‌کنم.

دکتر احمدی‌نژاد اجازه بدهید که بگویم بعضی‌ها مطرح می‌کنند که بین شما و رئیس جمهور ترامپ یک وجوه مشترکی وجود داشته و آنها هر دو شما را به عنوان رهبران پوپولیست و یا مردم‌گرا و خلق‌گرا معرفی می‌کنند و معتقدند که هر دو شما طبق یک مثالی که می‌گویند مرداب فساد را خشک کنیم، هر دوی شما دنبال از بین بردن فساد و مبارزه با فساد هستید، آیا شما هیچ گونه حقّانیتی در این صحبت می‌بینید و آیا هیچ وجه مشترکی بین خودتان و ترامپ می‌بینید؟

خوب اگر انسان‌ها را در کلّ عالم مقایسه کنیم بلأخره همه انسان‌ها با هم یک وجوه مشترکی دارند، همین الان بنده و شما و آقای مترجم هم وجوه مشترک داریم، امّا در مورد آقای ترامپ که گفتید من نظرم را نسبت به آقای ترامپ گفتم، هر واژه‌ای که ما به کار می‌بریم باید مفهومش را بیان کنیم، اگر منظور از پوپولیسم این است که از حقوق مردم دفاع می‌کنیم و دنبال عدالت و احترام برای همه انسان‌ها هستیم، این که چیز خیلی خوبی است، درباره رفتار آقای ترامپ باید مردم آمریکا قضاوت کنند و من قضاوتی ندارم، فقط می‌دانم ایشان فرصت‌ها را استفاده نکرد، اما فکر می‌کنم باید به هفتاد و پنج میلیون رأی مردم آمریکا هم یک توجّهی کرد و برای آن هم یک حسابی باز کرد، من دیدگاه‌هایم را در مصاحبه با شما به طور شفّاف بیان کردم، مهم نیست که چه اسمی برایش بگذارند، مهم این است که واقعاً ما مردم را دوست داشته باشیم و به دنبال حلّ ریشه‌ای مسائل جهان باشیم.

آخرین سؤالی که می‌خواهم آقای دکتر احمدی‌نژاد از شما بکنم این است که آیا نظرات و گرایش‌های سیاسی شما نسبت به گذشته و به خصوص زمانی که دوره ریاست‌جمهوری‌تان تمام شد و آن را جا گذاشتید تکامل پیدا کرده؟

طبیعی است همه انسان‌ها در حال تغییر و تکامل هستند، خوب من هم یک انسان مثل بقیه مردم دنیا هستم.

خودتان فکر می کنید از زمانی که دوره ریاست‌جمهوری‌تان تمام شده و دفتر را ترک کردید چطور، چه تغییراتی و به چه شکلی تغییر کردید؟

معلوم است که عمر انسان وقتی می‌گذرد، چیزهای جدیدی فرا می‌گیرد، دانش و باورهایش عمق پیدا می‌کند و عمیق‌تر می‌شود، و همین‌طور تجربیات جدیدی کسب می‌کند.

فکر می‌کنم که وقت زیادی را از شما گرفتم، آیا پیش از این که ما تمام کنیم شما مسائل دیگری دارید که بخواهید مطرح کنید؟

من می‌خواهم برای همه ملّت‌ها سلامتی، موفقیّت و کرامت آرزو بکنم. من فکر می‌کنم حقّ همه انسان‌ها هست که در امنیت و رفاه زندگی بکنند، سلام من را به مردم خوب آمریکا برسانید، امیدوارم با تغییر سیاست سیاست‌مداران جهان به زودی شاهد جهانی سرشار از دوستی و صلح و رفاه باشیم. امیدوارم این ویروس کرونا هم هر چه زودتر از جهان رخت بربندد، برای همه رفتگان از این ویروس و تمام رفتگان رحمت خدا را آرزو می کنم، برای همه مریض‌ها شفا آرزو می‌کنم، و برای همه ملّت‌ها خوشبختی و همین طور برای شما و همکاران پر تلاش‌تان در آن رسانه آرزوی سلامتی دارم.

دکتر احمدی‌نژاد بسیار متشکرم.

خواهش می‌کنم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت سکه صعودی شد

ی ژانویه 31 , 2021
قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داده و افزایش نسبتاً شدیدی یافته و باعث شده قیمت سکه و طلا نیز افزایش چشمگیری را نشان دهند. در روز‌های گذشته طلا، سکه و همچنین دلار نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرده و قیمت آنها توان زیادی برای افزایش یا کاهش قیمت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000