در لهستان چه می‌گذرد؟/ سومین شب اعتراضات پس از اعمال قانون ممنوعیت سقط جنین

سیاسی/ بین الملل 6015b5196542f_2021-01-30_23-05 در حالی که گروه‌های مدافع حقوق زنان در برخی کشورها پیروزی‌های بزرگی در زمینه قوانین سقط جنین خودخواسته به دست آورده‌اند، فعالان حقوق زنان در لهستان حالا با چالشی بزرگ در مقابل دولت راست‌گرای آندژی دودا مواجه‌اند.

در حالی که گروه‌های مدافع حقوق زنان در برخی کشورها پیروزی‌های بزرگی در زمینه قوانین سقط جنین خودخواسته به دست آورده‌اند، فعالان حقوق زنان در لهستان حالا با چالشی بزرگ در مقابل دولت راست‌گرای آندژی دودا مواجه‌اند. چالشی که به رغم محدودیت‌های کرونا و سرمای زیر صفر ورشو دوباره مردم را به خیابان‌ها کشانده است.

سومین شب اعتراضات لهستان

هزاران نفر برای سومین شب متوالی در ورشو و سایر مناطق لهستان در اعتراض به اجرای حکم دادگاه عالی این کشور مبنی بر ممنوعیت کامل سقط جنین به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات لهستان

معترضان پس از اجرایی شدن این قانون در روز چهارشنبه بی‌توجه به محدودیت‌های ویروس کرونا و دمای زیر صفر در تجمعات شرکت کردند.

در ورشو معترضان پرچم لهستان را به اهتزاز درآوردند و نماد رعد و برق قرمز، نماد سازمان اعتصاب زنان را که سازمان اصلی برگزارکننده این اعتراضات است، در دست داشتند.

«گاردین» گزارش داد، روی پلاکاردهای معترضان شعارهایی همچون «بدن من، انتخاب من – انقلاب رحم دارد و خون روی دستان شماست» نوشته شده بود.

برخی از شرکت‌کنندگان اعتراضات روز جمعه نیز دستمال سبز به دور گردن خود بسته بودند؛ همان دستمالی که نماد فعالان حق سقط جنین خودخواسته در آرژانتین است، جایی که ماه گذشته سقط جنین در آن قانونی شد.

روز چهارشنبه نیز هزاران نفر در ورشو و دیگر شهرهای بزرگ به خیابان‌ها آمده بودند. روز پنجشنبه نیز چندین معترض پس از ورود به ساختمان دادگاه قانون اساسی که این حکم را صادر کرده بود، دستگیر شدند.

این قانون به معنای ممنوعیت همه سقط جنین‌ها در لهستان است مگر در موارد تجاوز جنسی، تجاوز محارم یا وقتی زندگی یا سلامت مادر در معرض خطر باشد. بر اساس این قانون، سقط جنین در موارد ناهنجاری جنینی نیز مغایر با قانون اساسی است.

البته پیش از وضع این قانون نیز لهستان غالباً کاتولیک یکی از محدودترین قوانین اروپا در ارتباط با سقط جنین را داشت.

آمار گواهی می‌دهد که هرساله کمتر از ۲ هزار سقط جنین قانونی در لهستان انجام می‌شود و گروه‌های زنان تخمین می‌زنند که در حدود ۲۰۰ هزار زن به صورت غیرقانونی یا خارج از کشور دست به سقط جنین خودخواسته می‌زنند.

اجرایی شدن قانونی که در اکتبر تصویب شده بود

این حکم برای اولین بار در ماه اکتبر صادر شد، اما دولت به دلیل اعتراضات گسترده‌ای که به سرعت به اعتراضات ضددولتی انجامید، جلوی اجرای آن را گرفت.

اعتراضات لهستان

در ماه اکتبر بزرگ‌ترین تظاهرات لهستان از زمان سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹ رقم خورد. تظاهراتی که طی آن ده‌ها هزار نفر در اعتراض به حکم دادگاه عالی مبنی بر منع کامل سقط جنین به خیابان‌ها آمدند.

پس از آن در واکنش به این اعتراضات، دولت لهستان اجرای این قانون را به صورت نامحدود به تعویق انداخت.

اعتراضات به قانون منع سقط جنین با سرعت به ابراز خشم از دولت راست‌گرای لهستان تبدیل شد. دولتی که مخالفان آن را به در دست گرفتن سیستم قضایی و از بین بردن آزادی‌های مدنی متهم می‌کنند، آزادی‌هایی که پس از دوران کمونیسم به سختی به دست آمده بود.

لودویک دورن، مفسر روزنامه Gazeta Wyborcza، معتقد است دولت احتمالاً تصمیم گرفته حالا این حکم را به اجرا درآورد تا اطمینان حاصل کند که قبل از شدت یافتن خشم مردم نسبت به عملکرد دولت در قبال شیوع ویروس کرونا و برنامه واکسیناسیون، این اعتراضات خاموش خواهد شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حمله به کنگره با تامین مالی و برنامه‌ریزی گروه حامیان مالی کمپین ترامپ بود

ش ژانویه 30 , 2021
سیاسی/ بین الملل روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، حمله به کنگره با برنامه‌ریزی و تامین مالی گروهی صورت گرفت که یکی از بزرگترین حامیان مالی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هستند. این روزنامه افزود، گروهی که حمله به کنگره را تسهیل بخشید شامل مجری تلویزیونی الکس جونز است. اعتراضات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000