استقبال چینی ها از عید بهارِ بدون سفر/ عزم راسخ مردم و دولت در راستای پیشگیری از کرونا

60155daa0e3c7_2021-01-30_16-52 سال نوی چینی که از آن به عنوان «عید بهار» یاد می شود دو هفته دیگر از راه می رسد.

درست مانند صحنه شلوغی و همهمه قبل از عید نوروز در ایران، در سال های عادی قبل از عید بهار در چین، اگر اپلیکیشن یا سایت خرید آنلاین بلیط قطار را باز می کردید، اغلب می دیدید که همه بلیط های قطار مورد نظر شما خود فروخته شده اما امسال بسیار «خوشحال» می شوید و می بینید که بلیط های قطار هنوز در دسترس است.

در گزارش های تلویزیون هم می بینیم که در مقایسه با مدت مشابه 2019، این روزها سالن انتظار ایستگاه های قطار شهرهای چین خیلی خلوت تر شده و آن صحنه آشنای شلوغی مسافران عید دیگر به چشم نمی آید.

وزارت راه و ترابری چین کاهش مسافران عید بهار کشور را تایید کرده است. این وزارتخانه در جدیدترین نسخه پیش بینی خود، تعداد مسافران در مدت 40 روزه «چون یون» (یعنی مدت جا به جایی مسافران برای عید بهار) را 1 میلیارد و 152 میلیون نفر (بار) برآورد کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال 2019، سه میلیارد نفر (بار) بود.

دلیلش این است که دولت چین برای پیشگیری از سرایت بیشتر ویروس کرونا مردم را به جشن گرفتن عید بهار بدون رفتن به مسافرت تشویق کرده است. این تدبیری جدید در راستای یپشگیری از شیوع دوباره کرونا در چین به شمار می آید.

البته پیش از آن تدابیر جدید دیگر برای تضمین سلامت مسافران در ایام عید بهار نیز به اجرا گذاشته شده که از جمله آنها می توان به الزام نشان دادن گواهی نتیجه منفی آزمایش اسید نوکلئیک و قرنطینه ورود افراد از مناطق پرخطر اشاره کرد.

این امری آشکار است که دولت چین بر اساس روند اوضاع اپیدمی همیشه در حال اجرا و تنظیم و تعدیل تدابیر برای پیشگیری و کنترل کرونا است.

اما این سئوال مطرح می شود که آیا مردم از پیشنهاد دولت برای جشن عید بدون سفر استقبال کرده اند یا خیر؟ پاسخ به آن مثبت است.

سال نوی چینی به «عید بهار» معروف است و با توجه به شباهت آن با نوروز در ایران، دیگر لازم به توضیح نیست این رویداد از چه اهمیتی نزد مردم برخوردار است. در چین، افرادی که دور از خانه کار می کنند یا مشغول به تحصیل هستند در این ایام قطعا به برای دیدار با خانواده به زادگاه خود بر می گردند. برای چینی ها، این یک سنت و هم به نوعی، یک آیین باستانی است.

اما در میانه همه گیری کرونا و پیشنهاد دولت برای برگزاری جشن عید بهار بدون سفر، چینی ها مسئولیت خود در قبال جامعه و کشور را نشان داده و توقف موقت این رسم را برگزیده و ترجیح داده اند با دولت همکاری کنند و برای تضمین سلامت و ایمنی کل جامعه، اندکی اندوه احساسی را تحمل کنند. این یک اقدام مردم چین قابل ستایش است. شاید مردمان از فرهنگ های دیگر این اقدام چینی ها را درک نکنند اما قطعا چینی ها مصمم به انجام این کار هستند. این امر نیز نشان می دهد ایجاد تبادلات و آشنایی میان فرهنگ ها و کشورها چه امر با اهمیتی است.

چین در ماه آوریل سال 2020 اپیدمی را مهار کرد و اجرای تدابیر جدی ضد اپیدمی توسط دولت و همکاری و هماهنگی مردم با دولت در اجرای این تدابیر جزو دلایل اصلی کنترل کرونا در چین به حساب می آید.

ادامه این پدیده به ویژه همکاری مردم در پذیرفتن پیشنهاد جشن عید بدون سفر نیز این نکته را آشکار کرده که دولت و مردم چین برای غلبه بر اپیدمی و بازگشت هرچه زودتر به زندگی عادی چه اندازه عزم راسخی دارند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عکس‌های مونیکا بلوچی ۵۶ ساله هوادارانش را به وجد آورد

ش ژانویه 30 , 2021
هواداران مونیکا بلوچی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که این ستاره ایتالیایی ۵۶ ساله در تصاویر جدیدش مانند دوران جوانی همچنان زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. به تازگی فوتوشوت‌های جدیدی از مونیکا بلوچی منتشر شده که هواداران این ستاره ایتالیایی سینما را به وجد آورده است. آنها در شبکه‌های اجتماعی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000