نگرانی‌ تل‌آویو از تعلیق فروش تسلیحات واشنگتن به ابوظبی و ریاض

سیاسی/ بین الملل 60127b98ef603_2021-01-28_12-23 یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد که تعلیق معامله فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات و فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، باعث نگرانی در تل‌آویو شده است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»‌، امروز (پنجشنبه)، در گزارشی به واکنش‌ها در فلسطین اشغالی به اقدامات اخیر دولت آمریکا بویژه در ارتباط با تعلیق معامله فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی پرداخت.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» شامگاه روز گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد که برنامه فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی و فروش بمب‌های هدایت شونده به عربستان سعودی موقتا متوقف شده است.

وبگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از یدیعوت آحارانوت در این خصوص گزارش داد که به تعلیق در آمدن معامله فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات و عربستان سعودی باعث نگرانی در قدس اشغالی شده است؛ نگرانی از اینکه این اقدام ممکن است به روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی خدشه وارد کند.

یدیعوت آحارانوت در گزارش خود اشاره می‌کند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گویی نداشته است و از طرفی، کاخ سفید تصمیم به تعلیق معامله فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات و معامله فروش تجهیزات جنگی به عربستان سعودی گرفته است؛ معامله‌هایی که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به امضاء رسید.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید سران چند کشور از جمله «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، «لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل»‌ صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت‌و‌گوی تلفنی داشته اما هنوز با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماسی نداشته است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تنها سه روز پس از ورود به کاخ سفید، با نتانیاهو گفت‌و‌گو کرد.

در این گزارش آمده است که این معامله بزرگ همزمان با توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو آن هم بدون اطلاع سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی منعقد شد و همین روزنامه در ماه آگوست گذشته آن را در حالی افشا کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این خبر را رد و آن را تکذیب کرده بود اما دولت ترامپ پس از گذشت چند روز این خبر را تأیید کرد.

یدیعوت آحارانوت می‌نویسد این معامله‌ها که در دوره ترامپ منعقد شده‌اند، انتقاد شدید دموکرات‌ها را به دنبال داشت بویژه به علت نقض حقوق بشر در امارات و استفاده عربستان سعودی از تسلیحات آمریکایی برای جنگ در یمن.

در ادامه آمده است که درست به همین خاطر، هر گونه معامله با هر نوع ماهیتی که در دولت پیشین منعقد شده است، بار دیگر عمیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احتمال آن می‌رود که پرنده‌های رادارگریز پیش از سال ۲۰۲۷ به دست امارات نرسد.

یدیعوت آحارانوت همچنین خبر داد که تصمیم آمریکا ممکن است پیامدهایی بر ادامه روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی داشته باشد از این رو در تل‌آویو،‌ نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد.

یدیعوت آحارانوت در ادامه گزارش خود آورده است که برخی مدعی هستند کاخ سفید نتانیاهو را به حال خود رها کرده است که عرق بر چهر‌ه‌‌اش بنشیند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مقام‌های آمریکایی می‌دانند که به زودی انتخابات در فلسطین اشغالی برگزار می‌شود و بویژه در پی یک سری مسائل که در گذشته اتفاق افتاد و اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو درباره عدم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، عملا نمی‌خواهند به نتانیاهو کمک کنند.

طبق گزارش یدیعوت آحارانوت می‌افزاید، اما در مقابل برخی بر این باورند که بایدن طبق همان روش سنتی عمل می‌کند و نوبت نتانیاهو نیز فرا خواهد رسید با توجه به اینکه «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا با «گابی اشکنازی»‌ همتای صهیونیست خود شامگاه روز گذشته گفت‌و‌گویی تلفنی داشته و دو طرف درباره مواضع راهبردی در منطقه، توسعه «دایره صلح» یا همان عادی‌سازی روابط و آنچه «تهدید ایران» خوانده شده، گفت‌و‌گو کرده‌اند.

یدیعوت آحارانوت افزود، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با اشکنازی به توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و این اولین اظهارات علنی دولت جدید آمریکا در این خصوص است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بایدن مذاکره کننده ترامپ در امور افغانستان را ابقا کرد

پ ژانویه 28 , 2021
سیاسی/ بین الملل زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان که توسط دونالد ترامپ منصوب شده بود، تحت دولت جو بایدن در سمت خود باقی خواهد ماند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: "ما از او (زلمای خلیل‌زاد) خواسته‌ایم کار مهمی را […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000