مصاف جدید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در 1400

سیاسی/ انتخابات 600ff3f1e5a70_2021-01-26_14-20 هرچه به زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست ‌جمهوری نزدیک می‌شویم، رویکرد و برنامه انتخاباتی دو جریان سیاسی کشور عیان‌تر می‌شود.

در یک سوی میدان جناح راست با رنج مستمرش یعنی تعدد کاندیداها دست و پنجه نرم می‌کند و در سوی دیگر میدان جریان اصلاحات با تجربه نه‌چندان موفق الگوی ائتلاف و ناکامی در ورود به مجلس یازدهم به‌دنبال استرات‍ژی جدید در انتخابات پیش روست؛ انتخاباتی که قرار است در 28خردادماه سال1400 مصاف جدیدی از اصولگریان و اصلاح‌طلبان را به نمایش بگذارد.
در این وادی به موازات جبهه سیاسی اصولگرایان که برای دستیابی به اجماع بر محور یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری1400 از ماه‌ها پیش به تکاپو افتاده و می‌کوشند طی جلساتی در قالب نهادهای اجماع‌سازشان مانند «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» درباره یک نامزد به اجماع برسند، اصلاح‌طلبان هم پس از یک سلسله اقدامات و تصمیمات عملا به یک نهاد اجماع‌ساز موسوم به «شورای اجماع دمکراتیک اصلاح‌طلبان» یا «شادا» دست یافته‌اند.
در همین راستا هم رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص نهاد اجماع‌ساز جبهه اصلاح‌طلبان، از تشکیل این نهاد با 46عضو مرکب از 15عضو حقیقی و دبیران کل یا نمایندگان تام‌الاختیار 31حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد و تصریح کرد: ۱۵نفر از اشخاص حقیقی از بین شخصیت‌های متنفذ جریان اصلاحات، کارگروه تعامل، مرکب از ۵عضو منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات (زهرا شجاعی، حسین کمالی، فرج کمیجانی، جواد امام و محمود صادقی) و ۴عضو منتخب سیدمحمد خاتمی (سید عبدالواحد موسوی لاری، بهزاد نبوی، حسین مرعشی و محسن امین‌زاده) تشکیل شد و اعضای کارگروه 9نفره معیارها و اولویت‌های انتخاب اشخاص حقیقی برای عضویت در نهاد اجماع‌ساز را تدوین کرده و تصمیم گرفتند که با لحاظ کردن معیارهای مصوب ترکیب اشخاص حقیقی را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که نهاد اجماع‌ساز برایندی از همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان باشد و این نهاد بتواند اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان کشور را نمایندگی و اقشار مختلف جامعه را نسبت به مشارکت فعال در انتخابات ترغیب کند. آنطور که فرج کمیجانی گفته؛ بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، سیدحسن رسولی، سیدسراج‌الدین موسوی، محسن میردامادی، سیدمعروف صمدی، محمود صادقی، فخرالسادات محتشمی‌پور، علیرضا علوی‌تبار، عماد بهاور، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی و بدرالسادات مفیدی توسط کارگروه 9نفره به‌عنوان 15عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند.

این افراد بر اساس برخی ملاک و معیارهای مصوب انتخاب شده‌اند که عبارت بودند از شخصیت‌ ملی فراگیر، ترجیحا غیرحزبی، مسئولیت‌پذیر، خوشنام، دارای حسن شهرت اخلاقی و سلامت مالی، دارای شرایط جسمی مناسب و تحمل و حوصله و علاقه‌مندی به حضور و صرف وقت در نهاد اجماع‌ساز.
کمیجانی همچنین افزود: در ضمن عزیزان زیادی همانند مصطفی معین، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله نوری و… قول مساعد داده‌اند که این نهاد اصلاح‌طلبان را با ارائه مشاوره در زمینه انجام فعالیت‌های مختلف فکری، علمی، پژوهشی، آموزشی و… یاری کنند و همچنین تصمیم بر این شد اصلاح‌طلبانی که در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به‌دلیل اینکه خودشان در معرض انتخاب این نهاد قرار خواهند گرفت، در این نهاد عضو نباشند تا در انتخاب کاندیدای نهایی شائبه‌ای به‌وجود نیاید. وی گفت: طی روز‌های آینده نخستین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تشکیل و نسبت به انتخاب هیأت‌رئیسه انتخابی و تقسیم کار میان اعضای 46نفره، تعیین کارگروه‌های تخصصی برای تدوین منشور مشترک و آیین‌نامه‌های لازم برای این نهاد اجماع‌ساز اقدام خواهد شد. نمایندگان 31حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نهاد اجماع حضور خواهند داشت.

تلاش دوباره برای مشارکت
علاوه بر اجماع‌سازی‌ درباره یک نامزد واحد انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم‌گیری درباره نحوه «مشارکت» اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری از مهم‌ترین ماموریت‌های نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ اغلب فعالان سیاسی و چهره‌های اصلاح‌طلب در اظهارات خود یک قید و شرط مشخص را برای حضور در انتخابات و مشارکت فعال مطرح کرده‌اند: «نامزد اختصاصی». بنا بر تأکید آنها مشارکت حداکثری اصلاح‌طلبان در شرایطی محقق خواهد شد که یک نامزد شناخته‌شده و واقعی اصلاح‌طلب از شورای نگهبان عبور کند. این تأکید، اصرار و پافشاری اصلاح‌طلبان برخاسته و ناشی از تجربه‌ای ائتلافی است که این جریان سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 92 و 96، و نیز در انتخابات سال94 مجلس پشت سر نهاده است.

به‌زعم اصلاح‌طلبان، آنها در این 3انتخابات، درحالی‌که نامزدهای اختصاصی، اصلی و درجه‌یک این جریان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، ناگزیر دست به انتخاب و حمایت از میان نامزدهایی زدند که صلاحیت‌شان تأیید شده و کم و بیش با گفتمان اصلاح‌طلبی همسو بودند اما در پیشبرد اهداف و شعارهای انتخاباتی این جریان آنطور که باید و شاید مؤثر واقع نشدند. اما درباره انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به‌نظر می‌رسد که اکثریت اصلاح‌طلبان پیرامون یک مسئله و گزاره مهم اتفاق نظر دارند؛ حضور و مشارکت حداکثری با کاندیدای اختصاصی. آنها در شرایط کنونی و در فاصله 5‌ماه تا انتخابات بر این نکته پافشاری و اصرار دارند، اما هنوز مشخص نیست که شکل و نحوه مشارکت این جریان سیاسی در صورت رد صلاحیت نامزدهای اختصاصی چگونه خواهد بود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ذوق زدگی کاردار سفارت رژیم صهیونیستی از حضور در امارات

س ژانویه 26 , 2021
سیاسی/ بین الملل کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در امارات اولین توییتی را پس از ورودش به ابوظبی منتشر و از حضورش در این کشور ابراز خرسندی کرد. ایتان نائیه، کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در امارات در نخستین توییت خود فیلم هواپیمایی که با آن وارد ابوظبی شد و روی آن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000