مهاجرت در سال ۲۰۲۰ کاهش ۲۷ درصدی داشت

سیاسی/ بین الملل 60057ac8d11b9_2021-01-18_15-40 پیامدهای مخرب ناشی از شیوع کرونا بر معیشت میلیون ها مهاجر و خانواده های آن ها تأثیر گذاشته و مانع پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار شده است. سازمان ملل از کاهش ۲۷ درصدی رشد مهاجرت درسال گذشته (۲۰۲۰) خبر داده است.

بر اساس گزارش منتشره سازمان ملل تحت عنوان «مهاجرت بین المللی در سال ۲۰۲»، بحران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ منجر به کاهش ۲۷ درصدی موج مهاجرت در جهان شده است.

تارنمای رسمی سازمان ملل به نقل از لیو ژنمین، معاون دبیرکل امور اقتصادی و اجتماعی این سازمان بیان کرد: مهاجرت بخشی از فرآیند جهانی شدن امروز است و همه گیری کووید ۱۹ عواقب مخربی بر معیشت میلیون ها مهاجر و خانواده های آنان داشته و پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار را به خطر انداخته است. کاهش پیامدهای ویرانگر همه گیرری کووید ۱۹ مستلزم استراتژی های ملی و همکاری های بین المللی است.

در این گزارش آمده است که اقدامات مقابله با شیوع کرونا از جمله بستن مرزهای ملی و توقف سفر به سراسر جهان، هرگونه تردد و رفت آمد را با اختلال مواجه کرده است.

تارنمای رسمی سازمان ملل افزود: تعداد مهاجران بین المللی طی دو دهه گذشته بسیار افزایش یافته و به ۲۸۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده، این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۰۰، ۱۷۳ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۰، ۲۲۱ میلیون نفر بوده است. در حال حاضر، مهاجران بین المللی حدود ۳.۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

دو سوم مهاجران در ۲۰ کشور جهان

بر اساس این گزارش، دو سوم کل مهاجران بین المللی فقط در ۲۰ کشور جهان زندگی می کنند. ایالات متحده با ۵۱ میلیون مهاجر بین المللی، به عبارتی ۱۸ درصد از کل جهان، مقصد اصلی مهاجران در سال ۲۰۲۰ باقی مانده است؛ پس از آن به ترتیب آلمان با حدود ۱۶ میلیون مهاجر، عربستان سعودی ( ۱۳ میلیون نفر)، روسیه (۱۲ میلیون نفر) و انگلیس (۹ میلیون نفر) قرار دارند.

هند در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۸ میلیون مهاجر به کشورهای دیگر گسیل داشته که در این زمینه بزرگترین کشور محسوب می شود و پس از آن مکزیک و روسیه (هر کدام ۱۱ میلیون)، چین (۱۰ میلیون) و سوریه با (۸ میلیون) مهاجر در رده‌های بعدی قرار دارند.

طبق پیش بینی های بانک جهانی، همه گیری کووید ۱۹ می تواند حجم منابع مالی ارسالی به کشورهای کم درآمد و متوسط ‌را از ۵۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به عبارتی ۱۴ درصد کاهش دهد.

۸۷ میلیون مهاجر در اروپا
بر اساس گزارش منتشر شده، بیشترین تعداد مهاجران بین المللی در سال ۲۰۲۰ به عبارتی ۸۷ میلیون نفر در اروپا، نزدیک به ۵۹ میلیون نفر در آمریکای شمالی و نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در شمال آفریقا و آسیای غربی ساکن هستند.

در سال ۲۰۲۰ اروپا بیشترین سهم مهاجرت های درون منطقه ای را به خود اختصاص داده است؛ ۷۰ درصد مهاجران متولد اروپا در یک کشور اروپایی دیگر زندگی می کنند. سهم مهاجرت درون منطقه ای جنوب صحرای آفریقا ۶۳ درصد بوده است.

در این گزارش آمده است که نزدیک به دوسوم کل مهاجران بین المللی در کشورهای با درآمد بالا زندگی می کنند، در حالی که این رقم در کشورهای با درآمد متوسط ‌فقط ۳۱ درصد و در کشورهای کم درآمد حدود ۴ درصد است. از طرف دیگر، کشورهای کم درآمد و متوسط ‌در سال ۲۰۲۰ میزبان ۸۰ درصد از پناهجویان جهان بوده اند.

پناهجویان حدود ۳ درصد از کل مهاجران بین المللی در کشورهای با درآمد بالا، ۲۵ درصد در کشورهای با درآمد متوسط و ۵۰ درصد در کشورهای کم درآمد را تشکیل می دهند. ‌

در سال ۲۰۲۰، پناهجویان ۱۲ درصد از کل مهاجران بین المللی را تشکیل داده، در حالی که این رقم ۹.۵ درصد در سال ۲۰۰۰ بوده است؛ چراکه آوارگی اجباری در مرزهای کشورها بیشتر از مهاجرت داوطلبانه در افزایش این روند نقش داشته است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، تعداد کسانی که از درگیری ها، بحران، آزار و شکنجه، خشونت یا نقض حقوق بشر فرار کرده اند، از ۱۷ میلیون به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

تقریبا نیمی از مهاجران بین المللی در جهان زنان و دختران بوده اند.

تعداد زنان مهاجر بیش از مردان است

در سال ۲۰۲۰، تعداد مهاجران زن از مردان مهاجر در اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه فراتر رفت؛ در جنوب صحرای آفریقا و آسیای غربی، تعداد مردان مهاجر به دلیل نیاز به نیروی کار در این مناطق به طور قابل توجهی بیش از زنان مهاجر است.

مهاجران بین المللی اغلب در سنین کار هستند، در سال ۲۰۲۰، ۷۳ درصد از کل مهاجران بین المللی بین ۲۰ تا ۶۴ سال بودند، در حالی که این طیف سنی برای کل جمعیت ۵۷ درصد است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده وردمیترز؛ بیش از ۹۴ میلیون و ۳۳۵ هزار نفر در جهان به همه گیری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که در این میان بیش از ۲ میلیون نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۶۷ ملیون و ۳۶۴ هزار نفر بهبود یافته اند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حضور اکبر عبدی در «نون خ ۳» منتفی شد

د ژانویه 18 , 2021
سعید آقاخانی از پایان تصویربرداری فصل سوم سریال «نون خ ۳» تا دو هفته دیگر خبر داد. ساعت ۱۰ و نیم صبح امروز به روستای سنجریان، لوکیشن فعلی فصل سوم سریال «نون خ ۳» رسیدیم. بازیگران این مجموعه که ندا قاسمی، سیروس میمنت، سعید اقاخانی، مهدی فرجی، کاظم نور بخش، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000