ماکرون و اردوغان برای کاهش تنش‌ها نامه‌نگاری کردند 

سیاسی/ بین الملل 6002d3dde4099_2021-01-16_15-24 وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت: امانوئل ماکرون و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری فرانسه و ترکیه در نامه‌نگاری متقابل توافق کردند گفت‌وگوها را از سر بگیرند تا تنش‌های شدید بین آنکارا و پاریس کاهش یابد.

مولود چاووش اوغلو اعلام کرد که رئیس جمهوری ترکیه ابتکار نوشتن نخستین نامه برای آقای ماکرون را برای تبریک سال نو میلادی در دست گرفت و همزمان چند حمله در خاک فرانسه در سال گذشته را نیز تسلیت گفت.

وی افزود: «این هفته پاسخ ماکرون را دریافت کردیم (…) نامه بسیار مثبتی است که در آن می‌گوید می‌خواهد با رئیس جمهوری ما دیدار کند و همچنین نامه به زبان ترکی با عبارت "طیب عزیز" آغاز می‌شود.»

به گفته چاووش اوغلو، دو رییس جمهور به زودی یک گفت‌وگوی تلفنی یا ویدئویی خواهند داشت و پس از آن دیدار حضوری تدارک دیده می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد که دو طرف تصمیم گرفته‌اند تا در حوزه‌هایی مانند جنگ با تروریسم یا درباره سوریه و لیبی ارتباط‌های خود را تعمیق بخشند، موضوعاتی که ترکیه و فرانسه در آن اختلاف‌های اساسی دارند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه، الیزه این نامه‌نگاری‌ها را بدون اشاره به محتوای آن تایید کرده و گفته است: «ما هم اکنون از طرف آنکارا نیازمند حرکات ملموس هستیم.»

در ماه‌های اخیر روابط ترکیه و فرانسه با تنش‌های زیادی همراه بوده است به طوریکه اردوغان، رئیس جمهوری فرانسه را به اسلام هراسی متهم کرد و سلامت روانی وی را زیر سوال برد.

ماه گذشته رئیس جمهوری ترکیه، امانوئل ماکرون را یک مشکل برای فرانسه برشمرد و ابراز امیدواری کرد این کشور هرچه زودتر از «شر وی خلاص شود».

چرخش آقای اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه تلاش دارد روابط خود را با اروپا بهبود ببخشد. در همین راستا وزیر خارجه این کشور قرار است طی روزهای آینده در بروکسل با جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

رضا کیانیان به کرونا مبتلا شد

ش ژانویه 16 , 2021
رضا کیانیان، بازیگر سینما و تئاتر هم به کرونا مبتلا شد. رضا کیانیان با تأیید ابتلای خود به کرونا گفت: خوشبختانه کرونای من از نوع خفیف است و حال عمومی‌ام خوب است. او ادامه داد: پزشکان به من گفتند ۵ یا شش روز از ابتلای شما می‌گذرد. بدن شما بسیار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000