آقای جهانگیری در تعیین ارز ۴۲۰۰ واقعیت را به مردم بگویید /تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از تشکیل شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در دولت تصویب شد/کمیسیون اقتصادی رسما با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف بود/ تصمیمات غیر کارشناسی هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرد

60003f124eabd_2021-01-14_16-24 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از تشکیل شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در فروردین۹۷ در دولت تصویب شد، گفت: آدرس غلط به مردم ندهید، برخی تصمیمات آقای جهانگیری هزینه‌های سنگینی تحمیل کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به صحبت های اخیر دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: زمانی که در پایان سال ۹۶ موضوع التهابات ارزی در کشور شروع شد ما احساس کردیم فضای نرخ ارز در کشور در حال تغییر است، لذا جلساتی با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وقت گذاشتیم و به آقایان گفتیم شما برنامه‌تان برای کنترل بازار ارز چیست؟ گفتند ما داریم تصمیمات مهمی می‌گیریم، اجازه دهید که تصمیمات را جلو ببریم و ما هم گفتیم پس این تصمیمات و اقدامات را به ما هم اعلام کنید.

وی افزود: تصمیمات دولت در خصوص کنترل بازار ارز این بود که بانک مرکزی برای اینکه منابع نقدینگی از بازار ارز به سمت سپرده‌های بانکی بیاید، سود سپرده‌های بانکی را افزایش داد که این اتفاق بدون هماهنگی با مجلس انجام شده بود، بنابراین ما روز بعد در مجلس جلسه فوق‌العاده گذاشتیم و رئیس کل بانک مرکزی و رؤسای بانک‌ها را دعوت کردیم، به رؤسای بانک‌ها گفتیم شما متوجه هستید که چه تصمیمی می‌گیرید؟ افزایش سود سپرده از ۱۵ به ۲۰ درصد چندین هزار میلیارد آسیب به نظام بانکی می‌زند.

پور ابراهیمی ادامه داد: جالب این بود که رؤسای بانک‌ها گفتند شب در جلسه بانک مرکزی ما را دعوت و در آنجا این موضوع را ابلاغ کردند، ما اصلاً صحبتی در خصوص این موضوع نکردیم، به دولت گفتیم این چه تصمیمی است؟ گفتند اجازه دهید اختیارات قانونی برعهده ماست می‌خواهیم بازار ارز را از التهاب خارج کنیم که نه تنها بازار ارز از التهاب خارج نشد و روز به روز بدتر شد بلکه دیدیم که در سال ۹۷ چه اتفاقاتی افتاد و اثرات منفی‌اش را در بازار پول هم گذاشت و ناتوانی نظام بانکی را هم بیشتر کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود؛ دولت در فاز بعد وارد واگذاری سکه شد که این تصمیم هم بدون مشورت با مجلس بود، من وقتی دیدم این اتفاق می‌افتد به همکاران خودم در کمیسیون گفتم فکر می‌کنم دولت برنامه مشخصی ندارد و اگر برنامه‌اش اینهاست که بیشتر هزینه دارد، لذا طرح دوفوریتی کمیسیون اقتصادی در پایان سال ۹۶ برای ساماندهی بازار ارز توسط کمیته ارزی کمیسیون با مشورت چندین نفر از مجموعه متخصصان و افرادی که قبلاً رئیس کل بانک مرکزی بودند جمع‌بندی شد، اولین هفته کاری سال ۹۷ را اختصاص دادیم به این طرح با اولویت و فوریت کمیسیون اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی وقت، وزیر اقتصاد وقت هم در جلسه حاضر شدند، بعد از چند ساعت جمع‌بندی هر دو در جلسه گفتند که ما با طرح کمیسیون اقتصادی موافقیم اگرچه نکاتی هم داریم و بندهایی هم باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: آنها که از جلسه کمیسیون اقتصادی بیرون آمدند حتی خبرنگاران و شبکه‌های مختلف هم مصاحبه گرفتند که موجود است موافقت خودشان را با طرح کمیسیون اقتصادی اعلام کردند.

تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ در فروردین ماه ۹۷ در دولت مصوب شده است مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال ۹۷ دستور تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور را دادند و اولین جلسه این شورا در ۵ خرداد ۹۷ تشکیل شد و اصلا در زمان تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ جلسه ای تحت عنوان سران قوا در کشور وجود نداشت

وی افزود: همان شب بنده در منزل بودم و از شبکه خبر دیدم معاون اول رئیس‌جمهور آمدند گفتند جلسه چند ساعته‌ای داشتیم و به جمع‌بندی هم رسیدیم و از این لحظه نرخ ارز را در کشور ۴۲۰۰ اعلام می‌کنیم، هر کسی به هر میزان برای هر نوع کالا ارز می‌خواهد ما ارز را در اختیارش قرار می‌دهیم که من همان شب به رئیس مجلس زنگ زدم و گفتم که این برای کشور فاجعه است.

دکتر پورابراهیمی افزود؛ تصمیم‌مان کاملاً مغایر بود، کمیسیون اقتصادی رسما با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف بود ما اساساً طرح مصوب داشتیم، تازه طرح ما برگرفته از نگاه کارشناسی بود چون ما در دوره قبل هم با این شوک ارزی مواجه شده بودیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اینکه امروز اقای جهانگیری اعلام می‌کند که تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ در جلسه سران قوا تعیین شده است به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

‎وی افزود: تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ در فروردین ماه ۹۷ در دولت مصوب شده است مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال ۹۷ دستور تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور را دادند و اولین جلسه این شورا در ۵ خرداد ۹۷ تشکیل شد و اصلا در زمان تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ جلسه ای تحت عنوان سران قوا در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: آقای جهانگیری نباید آدرس غلط به مردم بدهد مسئولیت و تبعات این اقدام را باید بپذیرد برخی از تصمیمات ایشان هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از تشکیل شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است، گفت: آدرس غلط به مردم نباید داد، برخی تصمیمات ایشان هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

دکتر پورابراهیی در ادامه افزود: تقریباً بعد از چند ماه اصرار مکرر جلسه غیرعلنی گذاشتیم و تمام تیم اقتصادی دولت آمدند و ما اعلام کردیم که این کار رسماً برای اقتصاد کشور فاجعه‌بار است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود؛ دولت در آن زمان گفت من براساس قانون اساسی متولی اجرا هستم متولی اجرا هم حق و اختیارات قانونی دارد و ما اگر بخواهیم تغییری در این تصمیم دهیم باید مسیر قانونی را برویم، دولت همان جا اعلام کرد که من رسماً مسؤلیت کار را می‌پذیرم و برای ما هم از روز روشن‌تر بود که تصمیم ارز ۴۲۰۰ منجر به از بین بردن بخش عظیمی از منابع ارزی کشور می‌شود که همین هم شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد آن موقع نیمه دوم سال با تغییر رئیس کل بانک مرکزی همه تصمیمات تغییر کرد و ۸۰ درصد تصمیمات جدید ابلاغی طرح کمیسیون اقتصادی درباره ساماندهی بازار ارز بود.

کلیپی درباره این اتفاق را در ادامه ببینید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گازوئیل؛ متهم جدید آلودگی هوا

پ ژانویه 14 , 2021
دیروز هوای تهران قرمز بود، از آن قرمزهای تندِ بد که کیفیت هوای شهر را در۱۰ ایستگاه بالاتر از عدد ۱۸۰ برد و در سوهانک با عدد ۲۱۴ یک رکورد دردناک زد. دیروز خیلی‌ها درباره آلودگی هوای پایتخت حرف زدند. استاندار از سهم ۱۷ درصدی نیروگاه‌ها و صنایع در این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000