مدرسه «قصه‌های مجید» به تاریخ پیوست

5ffdbb249626f_5ffdbb2496270 عکس‌ها هم همین را می‌گویند؛ «حالا از مدرسه «حلبیان» اصفهان (همان مدرسه قصه‌های مجید) جز دیوارهای تخریب‌شده، سقف‌های فروریخته، کلاس‌های خاک‌خورده، پنجره‌های شکسته و خاطرات تلنبارشده و غم فروخورده‌ ما چیزی باقی نمانده است.»

سرنوشتِ مدرسه‌ «قصه‌های مجید» و آسیب‌هایی که مرور زمان و بی‌توجهی‌ها به آن وارد کرده فقط به امروز و همین چند سال قبل مربوط نیست، انگار قصه‌ این تخریب را دست‌کم بیش از پنج سال است که نوشته‌اند. هر چند اصل داستان را درست ۳۰ سال قبل بازی کردند و یک خاطره‌ جمعی برای همه مردم ساختند؛ خاطره‌ای که حالا قصد از بین بردنش را دارند، به همین راحتی.

مدرسه‌ «قصه‌های مجید» که در خیابان یخچال شهر اصفهان قرار دارد، بیش از پنج سال قبل نخستین هشدارها را گرفت؛ وقتی از تبدیل شدنش به پاتوق کارتن‌خواب‌ها و معتادان اصفهانی خبر دادند، مدرسه‌ای قاجاری که در واقع نخستین مدرسه‌ «آلیانس» (اتحاد) در شهر اصفهان بود و سال ۱۳۹۲ قسمت میانی مدرسه به صورت کامل تخریب شد و شیروانی سقف‌های بخش جنوبی نیز ویران و بارندگی‌ها به مرور باعث آوار سقف شد که به دنبال آن تعدادی معتاد دیوارهای بخش شرقی عمارت را تخریب و راه ورودی به کلاس‌ها را برای اسکان موقت ایجاد کردند.

شاید هم قرار گرفتنش در بافت تجاری شهر اصفهان بهانه‌ خوبی برای این بی‌توجهی است تا تخریب را راحت‌تر کند، هر چند شش سال از زمان ثبت ملی این بنای تاریخی گذشته باشد.

برای دومین بار شهرام شهریار – فعال میراث فرهنگی – در مطلبی با عنوان «ویرانی مدرسه قصه‌های مجید» در سایتِ سفرنویس از بدتر شدن وضعیت این بنای تاریخی نوشته است.

او در مطلب خود این‌طور آورده است: مدرسه قصه‌های مجید به علت عدم رسیدگی به زودی ویران خواهد شد، بی‌مهری به لوکیشن فیلم‌برداری قصه‌های مجید در شهر اصفهان، باعث مرگ خاموش تکِ تکِ خاطرات و نوستالژی‌های کودکانه ما می‌شود. قصه‌های مجید، خاطره جمعی ایرانیان برای همیشه ویران خواهد شد …

مدرسه قصه‌های مجید بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، اما حالا از مدرسه «حلبیان» اصفهان (همان مدرسه قصه‌های مجید) جز دیوارهای تخریب‌ شده، سقف‌های فروریخته، کلاس‌های خاک‌خورده، پنجره‌های شکسته و خاطرات تلنبارشده و غم فروخورده‌ ما چیزی باقی نمانده است.»

مدرسه Alliance آلیانس، مدرسه اتحاد، مدرسه فرانسوی‌ها، مدرسه یهودیان، مدرسه قصه‌های مجید، دبیرستان شهید حلبیان یا هر اسم دیگری که داشته باشد، خاطره جمعی کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ است که سادگی‌های‌شان را در سریال قصه‌های مجید دنبال می‌کردند، خاطراتی که به زودی با تخریب مدرسه قصه‌های مجید، نابود می‌شود!

او در بخش دیگری از مطلب خود درباره تاریخچه این مدرسه نوشته است: در توافقنامه نهایی بین ایران و آلیانس (نماینده مسیو ژوزف­ کازس) در ۱۴ ژوئیه ۱۸۹۸ میلادی (۲۳ تیر ۱۲۷۷ خورشیدی) در زمان مظفرالدین شاه امضا و ایران مسئول تامین محل ساخت مدرسه آلیانس شد و اولین مدرسه آلیانس در تهران و به ترتیب مدارس دیگری در همدان، اصفهان، سنندج، شیراز، نهاوند، کرمانشاه، گلپایگان، بیجار، یزد و کاشان احداث شد.

مدرسه آلیانس یا اتحاد شهر اصفهان در اول آگوست ۱۹۰۱میلادی (۱۰ مرداد ۱۲۸۰ خورشیدی) به عنوان سومین مدرسه آلیانس با ۲۲۰ شاگرد شروع به کار کرد. نکته آن‌که مدرسه آلیانس یا اتحاد اصفهان با کمک یهودیان خیرخواه اصفهان و به مدیریت شخصی به نام خُرزوَق برپا شد و تنها مدیریت آن به عهده بنیاد آلیانس گذاشته شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت انواع تبلت‌های محبوب بازار/ جدول

س ژانویه 12 , 2021
حداقل قیمت تبلت‌های محبوب از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار شروع و حداکثر به ۲۷.۵ میلیون تومان ختم می شود. تبلت لنوو مدل Tab E۷ ظرفیت ۸ گیگابایت با حداقل قیمت از یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان ارزان‌ترین محصول بازار است و در مقابل تبلت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000