آرامش بازار ارز / بهبود بورس

5ff9ac53df8fe_2021-01-09_16-44 بسیاری از کارشناسان بر این باورند با روی کار آمدن دولت بایدن و به فرض تحقق وعده‌های او مبنی بر بازگشت به برجام، گشایش‌هایی اگرچه سخت برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر با قطعی شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از چند روز قبل، نرخ دلار در کشور شیب نزولی به خود گرفت و بسیاری از محتکران و دلالان با ترس از ریزش بیشتر درصدد فروش دلارهای احتکار شده برآمده‌اند. بر همین اساس عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه تحریم‌های اعمال شده از سال ۹۷ بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی ایران بود، اشاره کرد: از سال ۹۸ تاکنون درآمد ناشی از صادرات نفت ایران به طور کلی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود. به علاوه با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی همانگونه که پیش‌تر اعلام کردم امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر بازار، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری از سوی این کشور، اقتصاد ایران با چالش‌های بسیاری در حوزه تولید و صادرات نفت مواجه شد. به طوری‌که بر اساس برخی آمار رسمی و غیر رسمی، فروش نفت ایران به پایین‌تر از ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسید. اما با رخ دادن تحولات سیاسی در آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید دموکرات که نوید رفع تحریم‌ها را می‌دهد، تحلیلگران بر این باورند اقتصاد ایران می‌تواند بار دیگر جایگاه از دست رفته خود در بازارهای جهانی را پس بگیرد. این در حالی است که علاوه بر تحریم‌ها بیماری کرونا هم عاملی شد، تا مرزهای کشورها و شرکای تجاری برای صادرات محصولات غیرنفتی مسدود شود.

امیدواری‌ برای بهبود اوضاع
لازم به توضیح است پس از قطعی شدن نتایج انتخابات ایالات متحده و رسمی شدن ریاست جمهوی بایدن، نرخ دلار در کشور با شیب نزولی همراه شد و برخی منابع غیررسمی گزارش داده‌اند، دلالان برای ترس از ریزش بیشتر در تکاپوی فروش دلارهای احتکار شده افتاده‌اند. از طرف دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در صفحه اینستاگرام خود توضیح داد: امروز وعده الهی تحقق یافت و دشمن شماره یک ملت ایران با آبروریزی مطلق به انتهای پرونده رذالت بار خود رسید. رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ۱۵ مرداد ۹۷ که تحریم‌ها و فشار حداکثری آغاز شد، تا ۱۵ آبان که تحریم بانک مرکزی و بانک‌های کشور را شامل شد، بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های غیرقانونی وضع شده علیه اقتصاد کشورمان بود. رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: تا حدی که هیچ‌یک از بخش‌های اقتصاد و تجارت خارجی ایران نبود که مشمول تحریم‌ها واقع نشده باشد.

این مقام مسئول گفت: در سال ۹۸ و سال ۹۹ (تاکنون) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران به طور کلی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود. او افزود: این در حالی است که درآمدهای ارزی سالانه ناشی از صدور نفت در سال‌های قبل همراه با دسترسی به آن سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بی‌‌شک ملت بزرگ ایران با مقاومت تحسین‌برانگیز و به‌رغم سختی‌ها و مشکلات ناشی از گرانی‌های به طور عمده برخاسته از تحریم‌ها پیروز این میدان است. او اظهار داشت: با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی از سوی دیگر همانگونه که پیش از این اعلام کردم، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

می‌خواهم علیه تخلفات ترامپ و خانواده‌اش شهادت بدهم

ش ژانویه 9 , 2021
سیاسی/ بین الملل وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ می‌گوید از وی خواسته شده با نهادهای مختلف دولت برای شهادت دادن درباره تخلف ترامپ و خانواده‌اش همکاری کند و او هم پذیرفته است. در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام دونالد ترامپ به عفو خود پیش از ترک کاخ سفید، «مایکل کوهن» […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000