بازتاب درخواست ایران از اینترپل برای دستگیری ترامپ/ یک رسانه آمریکایی: ایران مُصر است انتقام شهید سلیمانی را از ترامپ بگیرد

سیاسی/ بین الملل 5ff5f717e8f85_2021-01-06_21-14 مقامات ایران از اینترپل خواسته اند ۴۷ مقام امریکایی را که در حادثه سال گذشته ترور نقش داشته اند، دستگیر کند.

به گزارش خبر فوری، رادیو عمومی ملی آمریکا در گزارشی به حوادث مربوط به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و نتایج و تاثیرات آن به خصوص پس از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید پرداخته است.
رادیوی عمومی ملی مشهور به ان پی آر ( National Public Radio) سازمان رسانه‌ای آمریکایی است که از طریق بودجه عمومی و حمایت‌های خصوصی اداره می‌شود که به عنوان یک سندیکای ملی برنامه‌های خود را از ۹۰۰ فرستنده رادیویی در خاک ایالات متحده آمریکا پخش می‌کند.
نویسنده "ان پی آر" در این گزارش، اشاره به این نکته دارد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از اینترپل (پلیس بین الملل) خواسته‌اند که دونالد ترامپ را که مجرم اصلی ترور شهید سلیمانی است به ایران تحویل بدهند.
مقامات ایران از اینترپل خواسته اند ۴۷ مقام دیگر امریکایی را که در حادثه سال گذشته ترور نقش داشته اند، دستگیر کند.
طبق گفته ان پی آر، اینترپل درخواست ایران را رد کرده و اعلام کرده است وارد قضایا و درخواست‌های سیاسی نمی‌شود و به آنها رسیدگی نخواهد کرد.
با این حال، ان پی آر از فضای ضد ترامپی داخل ایران گزارش می‌دهد. یک شاهدی که این مساله را تایید می‌کند، اظهارات اخیر غلام حسین اسماعیلی (سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران) است که در نشست اخیرش، ترامپ را مقصر اصلی ترور شهید سلیمانی دانست. اسماعیلی همچنین اعلام کرد که به جز شخص ترامپ، برخی از مقامات ارشد پنتاگون نیز توسط قوه قضاییه مجرم شناخته شده اند.
علی رغم موضع‌گیری اخیر اینترپل، مقامات آمریکا از جمله ترامپ هرگز دخالت خود را در عملیات تروریستی سال پیش انکار نکردند. ترامپ با افتخار جلوی دوربین‌ها حاضر شد و از جنایت خود دفاع کرد. پنتاگون و سیا نیز از عملیات تروریستی خود دفاع کردند. ادعای آنها این بود که سردار سلیمانی عملیات‌های فراوانی را علیه نیروهای آمریکایی طراحی و اجرا کرده است.
طبق گزارش‌ها، ایران از اینترپل تقاضای "اعلان قرمز" داشته است. اعلان قرمز (به انگلیسی: Red Notice) شدیدترین اعلان برای افراد تحت پیگرد است. با این اعلان می‌توان افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشورهای دیگر می‌گریزند، تحت پیگرد بین‌المللی قرار داد. در اعلان قرمز تصریح می‌شود که اداره اینترپل کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا شود، باید بلافاصله اداره اینترپل کشور درخواست‌کننده و دبیرخانه مرکزی را مطلع کند. از نظر کشورهایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی‌شان به رسمیت شناخته‌اند، اعلان قرمز به منزله درخواست دستگیری موقت است؛ لذا اعلان قرمز از این جهت مبنای حقوقی دستگیری فرد تحت پیگرد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، در اعلان قرمز تأکید می‌شود کشور درخواست کننده، از چه کشورهایی درخواست استرداد متهم را می‌کند.
پلیس بین‌الملل می‌گوید که نام تمام افراد تحت تعقیب در کشورهای مختلف در سایت اینترپل منتشر نمی‌شود، اما «کشور متقاضی است که تصمیم می‌گیرد که آیا اطلاعاتی دربارهٔ فرد تحت تعقیب در دسترس عموم قرار بگیرد یا اینکه این اطلاعات فقط برای مقامات قضایی و انتظامی قابل دسترس باشد.»
با این حال، یکی از مقامات ارشد پلیس بین الملل به ان پی آر گفته که این سازمان در جرایم سیاسی، مذهبی، نظامی و نژادی دخالت نکرده و متهمین مربوط به این ۴ حوزه را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد.
رادیو عمومی ملی تاکید دارد که شواهد نشان می‌دهد که ایران قصد ندارد دست از سر ترامپ بردارد و احتمالا درخواست‌های ایران برای دستگیری یا محاکمه دونالد ترامپ بعد از پایان ریاست جمهوری ترامپ در انتهای ماه جاری هم ادامه داشته باشد.
رادیو عمومی ملی بر سخنان اخیر حجت الاسلام رئیسی (رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران) تاکید دارد که گفت: "ترامپ چه در آمریکا رئیس دولت باشد چه نباشد، باید سزای جنایتی را که مرتکب شده است ببیند."
رئیس قوه قضائیه کشورمان، در سخنرانی اخیرش گفت که «جبهه مقاومت» در گرفتن انتقام شهید قاسم سلیمانی مصمم‌اند و «دشمن تصور نکند اگر کسی در کسوت رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان آمر و عامل قتل قرار گرفت از اجرای عدالت مصون خواهند ماند.»

حجت الاسلام رئیسی همچنین اعلام کرد که «هیچ‌کدام ( از قاتلین شهید سلیمانی) در هیچ جای جهان امنیت نخواهند داشت.»
این فقرات و اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که ایران مصر است مسببان حادثه سال پیش مجازات شوند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ماجرای مرگ پرابهام کودک کار که در ماه عسل مشهور شد/ سابقه دو بار خودکشی داشت/ رضا می‌خواست ازدواج کند

پ ژانویه 7 , 2021
یک ماه دیگر ۲۰ ساله می‌شد. پسری که وقت نداشت به آرزوهایش فکر کند. از نوجوانی کار کرد. درآمد داشت. می‌گویند رضا با دستان خودش به زندگی خود پایان داده است. ولی هنوز این موضوع تأیید رسمی نشده است. رضا معروف بود، چون هفت سال پیش در برنامه ماه عسل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000