چرا موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به پروژه‌ای سیاسی تبدیل شد؟

سیاسی/ بین الملل 5ff4624d48ef7_2021-01-05_16-27 برخی کشورهای غربی با ارائه روایت‌های مغرضانه و وارونه از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، پروژه تسویه حساب سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را طراحی و پیگیری می‌کنند.

یک سال از وقوع حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی گذشت، اتفاق ناگواری که در ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ رقم خورد و به جان باختن ۱۷۶ سرنشین هواپیما منجر شد.

این حادثه متاسفانه به دلیل تبدیل شدن به یک پروژه سیاسی از سوی برخی کشورهای خارجی ذی‌نفع، حواشی زیادی را تاکنون در پی داشته و با وجود پیگیری‌های مجدانه مقامات ایرانی و دستگاه‌های مسئول، با روایت‌های مغرضانه و وارونه که هدف آن‌ تحریف‌ واقعیت‌های این رخداد تلخ بوده به موضوعی برای تسویه حساب برخی از کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

با این حال؛ بازخوانی دقیق این حادثه قطعا می‌تواند بخش زیادی از شبهات و تحریف‌های صورت گرفته که در تلاش برای متهم‌سازی ناجوانمردانه نظام جمهوری اسلامی است را برطرف کند.

باید توجه داشت که از ابتدای وقوع این حادثه برخی در خارج با زمینه‌چینی‌های رسانه‌ای سعی در متهم کردن ایران به جنایت جنگی در این موضوع داشته و با سوء استفاده از یک حادثه سهوی که نمونه‌های مشابه دیگری نیز در جهان داشته فشارهای زیادی را بر کشور وارد کرده‌اند که بعضا در روند پیگیری اصل ماجرا اختلال ایجاد کرده است.

آنچه که مشخصا از سوی جریانات ضدایرانی با همکاری و مشارکت کشورهایی چون کانادا طی یک سال گذشته به ناحق متوجه ایران شده در یک جمله خلاصه می‌شود که؛ ایران یا دست کم بخشی از حاکمیت، عامدانه هواپیما را هدف قرار داده و باید در محاکم بین المللی به عنوان جنایتکار جنگی محکوم شود.

این در حالی است که در همین مدت و با وجود تلاش‌های بسیار، نه تنها هیچ‌گونه سند و مدرکی دال بر عامدانه بودن این اتفاق ارائه نشده بلکه جمهوری اسلامی ایران ضمن پذیرش مسئولیت خطای سهوی صورت گرفته در روزهای ابتدایی حادثه تمام توان خود را برای پیگیری عادلانه موضوع، محاکمه مقصرین و احقاق حقوق جان‌باختگان تا حصول نتیجه به کار گرفت.

ایران حتی در فرآیند بررسی‌های فنی سقوط و بررسی جعبه سیاه هواپیما تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مجموعه دولت‌های ذی‌نفع با حضور نمایندگان خود در جریان ریز امور قرار بگیرند.

در این خصوص نکات بسیار مهمی وجود دارد:
ـ عامل اصلی ایجاد شرایط امنیتی خاص در فضای کشور، حضور ناامن کننده و تحرکات تنش‌زای آمریکایی‌ها در منطقه در پی ترور فرماندهان مقاومت بود، لذا آماده باش نیروهای مسلح ایران و بالا رفتن سطح حساسیت‌ها کاملا طبیعی بوده است و از این منظر نمی‌توان ایران را مقصر دانست.

ـ سهو صورت گرفته در هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی در شرایط حاکم شدن شرایط اضطراری در کشور تنها منحصر به این اتفاق نبوده و نیست، چنانچه حوادث مشابه متعددی در گوشه و کنار دنیا رخ داده و بعید نیست که در آینده نیز رخ دهد.

ـ نکته بسیار مهم در این رابطه اینکه؛ در خلال این حادثه، برخی با مشابه‌سازی آن با عملیات تروریستی آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایرباس ایران ایر در سال ۱۳۶۷ که نه تنها بوش پدر حاضر به عذرخواهی بابت آن نشد بلکه به کاپیتان راجرز فرمانده آن عملیات مدال افتخار داد، سعی کردند دولت ایالات متحده را از این جنایت مبرا کنند، در حالی که ایران ضمن عذرخواهی و پیگیری فنی و حقوقی این حادثه، مقصرین آن را محاکمه کرد.

ـ اصرار برخی از کشورهای ذی‌نفع در این ماجرا به ویژه کانادا بر ادعاهای بی‌پایه که به پشتوانه عملیات گسترده رسانه‌های معاند ایران انجام می‌شود، به وضوح بیان‌گر تبدیل موضوع به یک پروژه سیاسی برای تکمیل راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه کشورمان است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بانک مرکزی اعلام کرد مخالف واگذاری سهام ایران‌مال است

س ژانویه 5 , 2021
بانک مرکزی با فروش بخشی از سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال به شرکت حامی کیان‌سازه مخالفت و مراتب عدم تائید خود را به بانک آینده ابلاغ کرد. بانک مرکزی اعلام کرد که در مکاتبه با مدیران بانک آینده مراتب مخالفت خود را با واگذاری سهام ایران مال به شرکت زیرمجموعه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000