چرا طالبان مذاکرات با هیات صلح را ادامه می‌دهند؟

سیاسی/ سیاست داخلی 5ff3ec2cbd763_5ff3ec2cbd765 یک کارشناس مسائل شبه قاره خاطر نشان کرد: با توجه به تحولاتی که در آمریکا اتفاق افتاد و فشاری که بر پاکستان وجود دارد طالبان مجبور شد مذاکرات را ادامه دهد وبه ناچار با هیات صلح مذاکرات از سر گرفته شود.

پیرمحمد ملازهی در خصوص سفر هیات صلح افغانستان به قطر برای انجام مذاکرات با طالبان گفت: واقعیت این است که مذاکرات بین طالبان و هیات مذاکره کننده به سختی پیش می رود زیرا مواضع طالبان به گونه ای است که نمی خواهند دولت فعلی را به رسمیت بشناسند و به دنبال این هستند تا دولت موقت روی کار آید.

این کارشناس مسائل شبه قاره افزود: در چنین فضایی واقعیت این است تحولاتی که در آمریکا به وجود آمد به ویژه انتخابات آمریکا و از سوی دیگر فشاری که بر پاکستان وجود دارد طالبان را مجبور می کند تا مذاکرات را ادامه دهد. لذا همه این عوامل تاثیر خود را بر مذاکرات گذاشته و آنها ناچار هستند با هیات صلح مذاکرات را از سر بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: طالبان بر چند موضوع تاکید دارد نخست احیای امارت اسلامی است که هدف نهایی طالبان این است تا قدرت را به دست آورد. تمامیت قدرت را هم می خواهند. این موضوع را احتمالا با عبدالله عبدالله و حامیان آنها می توانند حل کنند . زیرا اینها سلاح در اختیار دارند و طالبان هم به دنبال این هستند با این گروه سازش کنند.

ملازهی اظهارکرد: غیراز تیم عبدالله عبدالله و طالبان تیم اشرف غنی هم وجود دارد که در مجموع این سه گروه باید در مساله قدرت باهم تفاهم کنند، بنابراین جریان بین شمالی ها و طالبان احتمالا شکل می گیرد. این موضوع چیزی است که می توان در مورد آن فکر کرد.

ملازهی بیان کرد: در این فضا باید دید آیا مذاکرات به سادگی و به سرعت به نتیجه می رسد یا خیر؟ البته باید بدانیم که تنها تغییر رئیس جمهور در آمریکا و سیاست های او در حوزه افغانستان تاثیر گذار نیست بلکه مجموعه نیروها و نهادهای موثر در آمریکا دراین موضوعات اثر گذار هستند. البته بعید به نظر می رسد تغییر زیادی در سیاست های بایدن در حوزه افغانستان به وجود آید . ضمن این که آنها تلاش می کنند حضور فیزیکی بدون این که متحمل تلفات انسانی و مالی شوند داشته باشند. گرچه در چنین فضایی نیروهایشان را کاهش دهند.

ملازهی در پایان با بیان این که افغانستان همسایه بسیار مهمی برای کشورهایی مانند ایران و حوزه آسیای مرکزی است گفت: به نظر می رسد طالبان پشت پرده حضور آمریکایی ها را پذیرفته است از طرفی خلیل زاد هم آنها را قانع کرده که ا زطریق نظامی نمی توانند ادامه دهند بلکه نیروی مهمی هستند که دارای پایگاه اجتماعی و قومی بوده وسلاح در اختیار دارند اگر در انتخابات شرکت کنند هم می توانند پارلمان و هم ریاست جمهوری را به دست آورند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

«بی‌سرزمین»، خواستار حضور در جشنواره فیلم فجر شد

س ژانویه 5 , 2021
فیلم سینمایی «بی‌سرزمین» به کارگردانی تورج اصلانی و حضور بازیگرانِ ترکی، سوری، عراقی و اقلیم کردستان که اخیراً آماده نمایش شده است، متقاضی حضور در سی ‌و نهمین جشنواره فیلم فجر شد. تورج اصلانی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «بی‌سرزمین»، فرم حضور این اثر سینمایی در سی و نهمین دوره […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000