مجلس نرخی برای ارز مصوب نکرده است/ جلوی ارز ۴۲۰۰ تومانی رانتی گرفته می شود

سیاسی/ مجلس 5ff30e2227770_2021-01-04_16-16 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: مجلس تاکنون نرخی برای ارز مصوب نکرده بلکه فقط از پیشنهادات دولت استفاده کرد.

رحیم زارع در نشست خبری امروز (دوشنبه 14 دی) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 با هدف تشریح مصوبات و بررسی‌های انجام شده در این کمیسیون، گفت: امروز پس از بررسی تبصره یک لایحه بودجه تصمیماتی در رابطه با فروش نفت گرفت شد که براساس آن سهم دولت از فروش نفت تا سقف یک و نیم میلیون بشکه 65 و نیم درصد در نظر گرفته شد و سهم صندوق توسعه ملی 20 درصد و سهم وزارت نفت 14 و نیم درصد مشخص شد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:البته یک فرض گذاشتیم که درصورت فروش بیشتر از یک و نیم میلیون بشکه آنچه سهم وزارت نفت می‌شود بابت بدهی این وزارتخانه به صندوق توسعه ملی محاسبه شود و درصورت فروش بیشتر از یک و نیم میلیون بشکه، بخشی از درامد حاصله به معیشت و سلامت مردم تعلق گیرد.

وی افزود: دولت در لایحه فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز را با نرخ 40 دلار پیش بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق با در نظر گرفتن قانون برنامه ششم توسعه، 18 درصد از سهم صندوق توسعه ملی را برای نفت تا سقف یک و نیم میلیون بشکه در نظر گرفت چراکه ما وظیفه صیانت از منابع برای نسل های آینده را نیز داریم.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 تصمیم گرفت؛ بخشی از منابع حاصل از فروش نفت بالاتر از یک و نیم میلیون بشکه برای معیشت، سلامت اشتغال و تولید توسط دولت هزینه شود.

زارع اضافه کرد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون "درآمدهای دولت" در بند (ب) تبصره یک از 199 هزار میلیارد تومان به 231 هزار میلیارد تومان رسید البته در این محاسبه ابتدا 261 هزار میلیارد تومان بود که 231 هزار میلیارد تومان سهم خود دولت بود و 30 هزار میلیارد تومانن در قالب دارایی‌های مالی به دولت قرض دادیم و در مجموع 261 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی هم به عنوان دارایی مالی و هم سهم دولت مصوب شد.

مجلس ارز را تک نرخی کرد

وی در رابطه با نرخ ارز توضیح داد: دولت 4 نرخ ارز را در لایحه پیش‌بینی کرده است 1- ارز 4200 تومانی 2-11 ارز هزار و 500 تومانی، 3- ارز 17 و 500 تومانی و 4- ارز حدود 25 هزار تومانی، همچنین در تبصره 1 و 4 دولت حکمی را نوشته که براساس آن از مجلس اجازه بگیرد آنچه درباره نرخ ارز مدنظر دارد در سامانه مبادلات الکترونیکی -که 25 الی26 هزار تومان است- را بفروشد بنابراین باید توجه شود مجلس، نرخی را برای ارز مصوب نکرده بلکه فقط از پیشنهادات دولت استفاده کرد، درواقع مجلس تنها کاری که انجام داد این است که دست عده ای را ارز رانتی 4200 تومانی و مابقی ارزهای -که تفاوت قیمتی با بازار داشت- کوتاه کرد بنابراین مردم مطمین باشند این مابه التفاوت را در حوزه های معیشت و سلامت هزینه خواهیم کرد و ما هیچ نرخ ارزی را اضافه نکردیم.

زارع با بیان اینکه عده ای دست شان از این ارز رانتی در سال 1400 کوتاه شده است، گفت: مردم یقین داشته باشند بانک مرکزی، نرخ ارز را تا پایان تلفیق هر چه کنترل کرد ما به مراتب کمتر در بودجه محاسبه می‌کنیم و مابه التفاوت این ارزهای چند نرخی که موجب فساد شده است که در برخی مواقع به عملکرد مدیران بستگی داشته در زندگی مردم خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه مجلس ارز را فعلا تک نرخی محاسبه کرده است، البته مجلس نرخ مصوب نکرده است بلکه براساس محاسبات لایحه بودجه، -که نرخ ارز را 17 و 500 خود دولت پیشنهاد داده است- را در نظر گرفتیم که تفاوت 17 و 500 با نرخ ETS (درگاه اینترنتی معاملات ارزی) بیش از 7 هزار و 500 تومان است که این فقط به دست عده ای خاصی می رسد لذا کمیسیون تلفیق ارز رانتی و عملکرد ناشفاف مدیران در حوزوه ارزی را شفاف کرد.

سهم نفت در بودجه بیش از 100 هزار میلیارد تومان کاهش یافت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 بیان کرد: همچنین اوراق مالی اسلامی در رابطه با پیش فروش نفت را از تبصره یک به تبصره 5 منتقل کردیم تا در کنار آن اوراق منتشر شده دولت قرار گیرد و در رابطه با سهم نفت در بودجه که دولت 199 هزار میلیارد تومان و 75 و نیم هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به عنوان استقراض دیده بود و 70 هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی پیش بینی کرده بود و در مجموع با تصیمیم امروز کمیسیون تلفیق سهم نفت را در بودجه بیش از 100 هزار میلیارد تومان کاهش داد و در حال جایگزین منابع درآمدی دیگر به جای منابع نفتی مذکور هستیم که به محض تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آمریکا مذاکرات صلح افغانستان را به بن بست کشانده است

د ژانویه 4 , 2021
سیاسی/ بین الملل سفیر سابق ایران در افغانستان اظهار داشت: آمریکا مذاکرات صلح افغانستان را به بن بست کشانده است و متاسفانه دولت افغانستان نیز با طناب پوسیده آمریکایی ها در دوحه به چاه افتاد. فداحسین مالکی با اشاره به شکست مذاکرات صلح افغانستان، گفت: ترامپ و نماینده ویژه او […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000