اصلاح قانون انتخابات به سمت و سوی فردی خاص نیست / مردم برای انتخاب، دیگر به اصلاح طلب و اصولگرا نگاه نمی کنند/ کاندیدای اقتصادی پیروز انتخابات است

سیاسی/ انتخابات 5ff0bb81b09e8_2021-01-02_21-59 عضو هیات رییس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس در دفاع از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اصلاحات با هدف جمع و جور شدن تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری انجام شده است.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمتر از 7 ماه به این انتخابات حرف و حدیث ها و انتقاداتی را به سمت و سوی مجلس کشانده است. بسیاری از کارشناسان جناح های اصولگرا یا اصلاح طلب تاکید دارند این طرح اصلاحی در واقع برای بیرون کشیدن نام یک نفر از صندوق انتخابات 1400 است، اما نمایندگان مجلس این نقد را وارد نمی دانند، محمدعلی محسنی عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس تاکید دارد که اصلاحات صرفا برای جمع و جور کردند تعداد کاندیداها است و قصد و منظوری برای هموار کردن مسیر پیروزی یک نفر ندارد.

در ادامه گفت‌وگوی این نماینده اصلاح‌طلب مجلس را بخوانید.

با بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن علنی، یکی از انتقادات جدی به مجلس این است که اعمال تغییرات در قانون در راستای هموار سازی پیروزی رئیس مجلس در انتخابات 1400 است. این انتقاد تا چه اندازه وارد است؟

بعید می دانم چنین اتفاقی شکل گرفته است، سال ها قانون انتخابات ریاست جمهوری دست نخورده مانده بود و مجلس بنا به ضرورت سال های گذشته اصلاح قانون انتخابات را در دستور قرارداد به دلیل همین ضرورت دو فوریت آن نیز رای آورد بنابراین بعید می دانم که اصلاح قانون سمت و سویی به طرف فرد خاصی داشته باشد.

با این حال بسیاری انتقاد می کنند که قرار است اسم یک نفر از قانون بیرون کشیده شود.

چنین چیزی نیست. اگر به اصلاحاتی که در این زمینه صورت گرفته نگاه کنید متوجه می شوید که این اصلاحات نمی خواهد به سمت فرد خاصی جهت دهی کند؛ اگر مشروح مذاکرات مجلس را بررسی کنید می بینید در زمان رسیدگی به هر بندی به موافقان و مخالفان اجازه صحبت داده شده است،تمام پیشنهادات مطرح شد و تک تک موارد به رای گذاشته شد.

اما فراکسیون مستقلین ولایی در یکی از جلساتش بر محدودسازی اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و بیان شد که در این طرح امکان کاندیداتوری اشخاص خاصی را در نظر گرفته شده است.

بحث محدود کردن به این واسطه است که قبلا ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خیلی باز و گسترده بود، در حالی که در سطح کشور کسانی که می توانند در قد و قامت ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کند نه اینکه انگشت شمار باشد ولی تعدادشان محدود است. به عبارتی این طوری نیست که بر اساس قانون اساسی حتی بچه 8 ساله تا فرد 92 ساله بتواند با اتکا به حق شهروندی در انتخابات نام نویسی کند این موضوع حجم کاری وسیعی برای شورای نگهبان و نهادهای نظارتی ایجاد کرده بود، در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با هدف اینکه بتوان تعداد ثبت نام ها را جمع و جور تر کرد و افرادی که توانمندی بیشتر، سوابق بهتری، قدرت اجرایی و اداره کشور را دارند در کارزار رقابت حضور پیدا کنند، هدف این نبود که قانون به سمت فرد خاصی برود و نام او از صندوق انتخابات بیرون بیاید.

با این حال تغییرات و اصلاحات اعمالی موضوع دیگری را می گوید.

باید مذاکرات و روند بررسی طرح را در نظر بگیرید، زمانی که قرار بود رنج سنی برای کاندیدای ریاست جمهوری را بررسی کنیم پیشنهادات زیادی مطرح شد و اگر قرار بود به سمت فرد خاصی برویم می گفتیم دامنه سنی بین 50 تا 60 سال باشد، اما برای همین دامنه سنی حداقل دو ساعت وقت گذاشته شد و تمام پیشنهادات مطرح شد، موافق و مخالف اظهارنظر کردند، در خصوص بررسی تابعیت و مقیم خارج بودن نیز همین میزان بحث و تبادل نظر شد از آنجایی که در جریان بحث اصلاحات قانون بوده و هستم موافق این نقد که مجلس به بحث ها را به سمت فرد خاصی سوق داده که در نهایت آن شخص از صندوق کاندیداهای ریاست جمهوری بیرون بیاید، نیستم.

اخیرا بحثی در خصوص حضورکاندیدای نظامی در انتخابات مطرح است، آیا نظامی ها می توانند کاندیدای ریاست جمهوری باشند؟

در زمان بررسی این پیشنهاد موافقان و مخالفان مفصل صحبت کردند، حضرت امام هم فرمودند نظامی ها به کارهای نظامی خودشان بپردازند و به مسائل سیاسی توجه نکنند. در گذشته و در صحبت های انتخاباتی می گفتم قانون سال 1346 باید با مسائل روز سال 1396 یعنی 50 سال بعد تطبیق داشته باشد، کدام یکی از قوانین ما مربوط به سال 46 الان بدون هیچگونه تغییراتی قابل کابرد است؟ در بحث دخالت نظامی ها در مجلس شورای اسلامی بحث‌های زیادی شد باید ببینیم به کجا خواهد رسید.

نظر شخصی شما چیست؟ آیا نظامی ها وارد بحث های سیاسی شوند تضعیف بنیه دفاعی کشور رقم نمی خورد؟

زمانی در دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت داشتم وقتی معاونت آموزشی دانشگاه متخصص چشم بود، می دیدیم بخش های چشم پزشکی بیمارستان ها مجهز می شد زمانی متخصصی قلب مسئولیت گرفتن دیدیم سی سی یو و بخش های قلب به روز شد. از آنجایی که چه ثابت شده است اگر هر یک از گروه ها وارد سیستم بشوند اول به مجموعه خودشان توجه می کنند، بنابراین اینکه الزاما فرد نظامی وارد مجموعه ریاست جمهوری شود تضعیف بنیه نظامی کشور را به دنبال خواهد داشت، نتیجه گیری منطقی به نظر نمی رسد.

اصلاح طلب ها در انتخابات 1400 شانسی دارند؟

در 8 سال گذشته بنا به شرایطی که هم در داخل کشور و بیشتر از خارج کشور بر دولت جمهوری اسلامی تحریم ها و فشارهای اقتصاد تحمیل شد از سوی دیگر در دوسال گذشته یعنی در سال های 2018 تا 2020 که دولت آمریکا زیر میز برجام زد و پیمان های برجام را بهم زد، بدتر از آن همراهی کشورهای اروپایی و بعضا برخی کشورهای همسایه با سیاست های آمریکا به دلیل دشمنی که با ما داشتند و برای حفظ منافعشان باید با آمریکا همراهی می کردند، باعث شد عملکرد دولت تدبیر و امید به ویژه در سال های اخیر مورد رضایت مردم نباشد و سفره های مردم کوچک تر شد، ارزش پول ملی کم شد، تورم بیشتر شد بیکاری و عدم اشتغال جوانان افزایش پیدا کرد در این میان با وجود محدودیت ها شاهد افتتاح پروژه های بودیم اما در مجمع رضایت آنچنان وجود ندارد بنابراین مردم به اینکه جناح اصلاح طلب ها یا جناح اصوالگرایان چه شانسی نگاه نمی کنند، در واقع بیشتر به توانمندی فرد کاندیدا نگاه می کنند تا جناح بندی های خاص. به عبارتی کاندیدا با توانمندی اقتصادی پیروز کارزار انتخابات خواهد بود.

در واقع توانمندی اقتصادی بر جناح سیاسی پیروز می شود.

در جنگ تحمیلی با وجود همه فشارهایی که بود جنگ در مرزها بود اما دشمن با آگاهی از ناکارآمدی در جنگ رو در رو و نظامی با ملت ایران به جنگ اقتصادی روی آورده است. جنگ اقتصادی جبهه را به همه خانه ها و منازل کشاند، همه را تحت شعاع قرار داده و نارضایت عمومی ایجاد کرده است. ما باید هوشیار باشیم چرا که استراتژی دشمن تغییر کرده از جنگ نظامی به جنگ اقتصادی روی آورده است و همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند، در سه سال گذشته ملت هزار و یک مشکل را تحمل کرده تا رفع تحریم ها رقم بخورد اما دشمنی دشمن ادامه دارد بنابراین باید به سمت خنثی سازی تحریم ها برویم، یعنی بتوانیم از حداکثر بهره وری منابع موجود بهره مند شویم، اگر بتوان امکاناتی که در این کشور وجود دارد را کارآمد کنیم، هزینه های غیر ضرور را کمتر کنیم، به اولویت هزینه ها بیشتر بپردازیم و اقتصادی و معیشت مردم را در اولویت قرار دهیم می توانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹

ی ژانویه 3 , 2021
اقامه نماز بر پیکر آیت الله مصباح یزدی توسط رهبر معظم انقلاب و تشییع وی در تهران، گسترش آلودگی هوا، هشدار رئیس‌جمهور درباره شیوع مجدد کرونا و… از تیترهای روزنامه‌های امروز است. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000