جان مردم بیگناه عراق برای آمریکا چقدر ارزش دارد؟

5fee0f877b755_2020-12-31_21-21 سیزده سال پیش 17 غیرنظامی بیگناه در بغداد پایتخت عراق بر اثر شلیک دیوانه وار شرکت امنیت خصوصی «بلک واتر» آمریکا کشتار شدند.

چهار عامل این کشتار نیز پس از مراحل طولانی قضایی در آمریکا شش سال قبل محکوم و زندانی شدند. این قاتلان قرار بود بقیه عمر خود را پشت میله های زندان سپری کنند اما حالا به خاطر فرمان عفو «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا زندگی جدید خود در خارج از زندان را آغاز می کنند.

چهار قاتل عفو شده فوق مزدوران شرکت خصوصی امنیتی «بلک واتر» آمریکا بودند. در سال 2007، این شرکت که جزو سه شرکت امنیتی خصوصی پیمانکار وزارت خارجه آمریکا بود، طبق سفارش از کارفرمای خود مسئول حفاظت از امنیت سفیر آمریكا در عراق شد. در 16 سپتامبر همان سال، چهار فرد مذکور هنگام تامین امنیت کاروان سفیر آمریکا صرفا بر اساس احساس خطر و بی توجه به اینکه برخی غیرنظامیان بیگناه تهدیدی برای امنیتی آنها نبودند، اقدام به تیراندازی کرده و نیم ساعت بعد از آن، 17 غیرنظامی عراقی از جمله زنان و کودکان را قتل عام کردند. این در حالی است که در کل این جریان حتی یک سنگ هم به سمت مزدوران شرکت بلک واتر و کاروان سفیر پرتاب نشده بود.

در این کشتار عاملان شرکت امنیتی خصوصی آمریکا صرفا به دلیل احساس خطر غیرنظامیان عراقی را به گلوله بستند یا به عبارت دیگر، استرس دیپلمات ها و مزدوران آمریکایی به بهای جان مردم بیگناه عراق برطرف شد.

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی خشم خود از عفو مزدوران شرکت بلک واتر توسط ترامپ را با این جمله نشان داده است: «خون عراقی ها حتی از آب هم کم ارزش تر است».

لازم به ذکر است که مزدوران شرکت های خصوصی امنیتی آمریکا مانند «بلک واتر» در عراق از نوعی مصونیت کیفری برخوردار هستند و قوانین عراق شامل آنها نمی شود. به همین دلیل چهار نگهبان امنیتی این شرکت که در عراق مرتکب جرم شدند، در آمریکا محاکمه و زندانی شدند.

همزمان، دولت عراق برای شهروندان و محیط زیست خود که در حملات اورانیوم ضعیف شده آمریکا آسیب دیدند، فرایند سرسختانه شکایت حقوقی علیه آمریکا را در دادگاه های کشورهای اروپایی آغاز کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که عراق دادخواست هایی در دادگاه های اروپا علیه استفاده آمریکا از بمب های اورانیوم ضعیف شده در جنگ عراق مطرح کرده است.

طبق برآوردهای سازمان ملل آمریکا در سال 1991 حداقل 230 تُن و در سال 2003 بیش از 2000 تُن بمب اورانیوم ضعیف شده را در عراق بکار برده است. بمب اورانیوم ضعیف شده نوعی سلاح بحث برانگیز است چون پرتوزایی آن باعث بیماری هایی مانند سرطان خون، اختلالات کارکرد کبد و دیگر بیماری های لاعلاج می شود.

یکی از مشاوران کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز افشا کرده ماهانه صدها مورد جدید ابتلاء به سرطان در عراق گزارش می شود و این تعداد دقیقا آسیب ناشی از حملات بمب اورانیوم ضعیف شده ارتش آمریکا را به اثبات رسانده است.

با این حال با توجه به تحریم آمریکا علیه اعضای دادگاه بین المللی کیفری که به رسیدگی جرایم جنگی ارتش آمریکا در افغانستان می پرداختند، پیروزی عراق در شکایت های کیفری علیه آمریکا در دادگاه های اروپا امری بعید به نظر می رسد.

از حادثه 11 سپتامبر به این سو آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان و عراق جنگ هایی را آغاز کردند. با مشاهده رفتارهای ارتش و مزدوران آمریکا در این جنگ ها در می یابیم که آنها به قیمت جان مردم بیگناه سعی دارند امنیت و آسایش کامل را برای خود تضمین کنند.

به راستی جان غیرنظامیان بیگناه از دید دولت آمریکا چقدر ارزش دارد؟

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سال نو میلادی را برای آمریکایی‌ها به عزا تبدیل نکن

پ دسامبر 31 , 2020
سیاسی/ دفاعی مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی به ترامپ توصیه کرد، سال نو میلادی را برای آمریکایی‌ها به عزا تبدیل نکند. سردار حسین دهقان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏در خبرها دیدم آمریکایی‌ها از ترس انتقام در آماده‌باش هستند و برای تبلیغات،دو بمب‌افکن B-52 هم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000