استندآپ‌هایم دردسرساز می‌شود

5fee0679b0e72_5fee0679b0e75 گپی با مجید افشاری، مجری تلویزیون و کمدین، که این روزها با برنامه متفاوت شما و ‌آی‌فیلم، سعی در شاد کردن مردم دارد.

با استندآپ کمدی‌های جذابش در برنامه خندوانه شناخته و مسیر فعالیت‌هایش از خبرنگاری در سرویس سینمایی باشگاه خبرنگاران جوان به سوی بازیگری و اجرا کشیده شد. البته خیلی هم از فضای سینما دور نبوده و پیش‌تر در تولید چند فیلم سینمایی و فیلم کوتاه همکاری داشته و حتی پیش از حضور در برنامه خندوانه، دوره‌های فیلمسازی‌ حرفه‌ای شامل فیلمنامه‌نویسی، تدوین، فیلمبرداری، کارگردانی و … را در کانون سینماگران جوان گذرانده بوده و اینها مسیر پیشرفت را برای او هموار کردند. مجید افشاری علاوه بر اجرای استندآپ کمدی‌های حال خوب‌کن، تجربه اجرا در برنامه‌های مختلف تلویزیونی ازجمله «ایرانیوم»، «هفت» و «شما و ‌آی‌فیلم» را هم دارد و این روزها برنامه متفاوتی را در شبکه ‌آی‌فیلم اجرا می‌کند. با ما همراه باشید تا بخش‌هایی از گفت‌وگوی این مجری و طنزپرداز 32ساله را بخوانیم.


از شما و آی‌فیلم شروع کنیم که استقبال خوبی هم از آن شده است. از ضرورت‌های اجرای چنین برنامه‌های متفاوت و شاد و البته کمی نقادانه در برنامه‌های تلویزیونی برایمان بگویید.
خودم هم توقع نداشتم این برنامه با این حجم استقبال روبه‌رو شود. تعداد بازدیدهای برنامه در سایت تلوبیون موید این موضوع است. ما نسبت به سایر برنامه‌های تلویزیون که اتفاقا برخی از آنها با بودجه‌های آنچنانی ساخته شده‌اند، بازدیدهای خیلی بیشتری داریم و بازخوردهای خیلی خوبی هم از مردم در کوچه و خیابان می‌گیریم که این نشان از دیده شدن برنامه دارد. جا دارد از مدیریت شبکه و عوامل برنامه به‌خصوص تهیه‌کننده و تیم نویسندگان برنامه تشکر ویژه کنم.
اجرای شما کار روی لبه تیغ است و بی‌شک ریسک اجرای شما هم بالاست. حین برنامه، گاهی به فضاها و مسائل روز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی گریزی می‌زنید. از حساسیت‌های این کار بگویید. آیا تاکنون برایتان حاشیه‌‌ساز شده است؟
حاشیه‌های زیادی برای من پیش آمده است. نکته جالب اینجاست که برخی مسئولان می‌گویند با همه شوخی کنید جز با ما. مثلا من با هر قشری، آدمی یا مسئولی شوخی می‌کنم می‌گویند چقدر خوب بود ولی با خودشان که شوخی می‌کنم ناراحت می‌شوند و می‌گویند چه حرف زشتی زدی؟ علاوه بر مسئولان آستانه تحمل مردم هم پایین آمده و این برای ما دردسر شده است. ما فکر می‌کردیم با گذشت زمان و اجرای استندآپ‌های بیشتر فضا برای نقد اجتماعی باز شود ولی برعکس فضا بسته و بسته‌تر شده است. اگر استندآپ‌های چند سال پیش ما را الان پخش کنند فکر می‌کنم نصف بیشتر آن را سانسور می‌کنند. نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده است. امیدوارم همه آستانه تحمل‌‌مان را بالا ببریم چون شوخی‌های ما معمولا نشأت گرفته از واقعیت جامعه است. من در استندآپ‌هایم سعی می‌کنم حرف دل مردم را بزنم ولی بعدا نتیجه‌اش را در سنگ‌اندازی‌ها در کارهایم می‌بینم.
تاکنون از نهاد یا ارگان خاصی تذکر گرفته‌ای؟
همیشه از جاهای مختلف به من زنگ می‌زنند و گوشزد می‌کنند که پسر خوبی باشم. (باخنده) ولی جز حراست صدا و سیما هیچ نهاد خاصی تا الان از من نخواسته که حضوری پیش‌شان بروم. یک مورد شکایت هم داشتم که بعد از حدود یک سال ختم به خیر شد. جالب است بگویم در قشرهایی که با آنها شوخی کردم برخلاف تصور عموم، پلیس‌ها باجنبه‌ترین بودند و زمان‌هایی که با پلیس‌ها شوخی می‌کردم نه‌تنها بازخورد بد نمی‌گرفتم بلکه خیلی هم تشکر می‌کردند. این برای خودم هم جالب بود چون پلیس‌ها نماد قدرت هستند و احتمال می‌دادیم با این شوخی‌ها یقه‌مان را بگیرند ولی برعکس تشکر می‌کردند. دمشان گرم!
کدام دسته از شوخی‌ها بیشتر به دل مردم می‌نشیند؟
من فکر می‌کنم با توجه به شرایط امروز جامعه شوخی‌های سیاسی بیشتر مورد توجه مردم باشد ولی متأسفانه به‌خاطر شرایط کشور، فضا بسته‌تر شده و هم‌اکنون خیلی امکان چنین شوخی‌هایی وجود ندارد.

همیشه به سانسور استندآپ‌هایت معترض بودی؛ علت این سانسورها چه بود؟
بله به‌نظرم برخی دوستان تصور می‌کنند ما یک جامعه پاستوریزه داریم که با گفتن برخی جملات از سمت ما چشم و گوشش باز می‌شود و سلامتش به خطر می‌افتد، درصورتی که این تصور غلطی است. نکته جالب اینجاست که در شبکه‌های مختلف سیما سلیقه‌ها متفاوت است. مثلا من متن‌هایی می‌نویسم که ممکن است در آی‌ فیلم پخش نشود ولی در شبکه سه یا یک اجرا کنم و پخش شود یا برعکس. چون ناظران پخش متفاوتند و اغلب اعمال‌نظرها سلیقه‌ای است. هرچند خودم هم با بی‌حیایی مخالفم اما معتقدم خود مردم چیزی که مصداق بی‌حیایی باشد را پس می‌زنند و نیازی به سانسور نیست.

با این اوصاف و حاشیه‌ها آیا شما از استندآپ و صدا و سیما جدا می‌شوید و به سراغ نمایش خانگی می‌روید؟
من قرار بود دو تا از برنامه‌های بزرگ صدا و سیما را اجرا کنم اما به‌دلیل سنگ‌اندازی‌هایی که شد این اتفاق نیفتاد. اینطور چوب لای چرخ گذاشتن‌ها ناخودآگاه آدم را دلسرد می‌کند. یا مورد دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم برنامه ایرانیوم است. ایرانیوم با حدود 20قسمت آنقدر بیننده‌هایش بالا رفته بود که در کنار برنامه آقای گلزار، آقای مدیری، خندوانه، عصر جدید و یکی دو برنامه دیگر جزو ۶ برنامه اصلی صدا و سیما از جهت اسپانسرخور بودن قرار گرفت و چند اسپانسر بزرگ به برنامه پیشنهاد دادند. خیلی جدی هم پیگیر همکاری با ما بودند اما متأسفانه یک عده اقلیت آنقدر برای برنامه حاشیه ایجاد کردند که پخش برنامه کلا متوقف شد. وقتی چنین اتفاق‌هایی چندبار برایت تکرار می‌شود به این نتیجه می‌رسی که افرادی هستند که نمی‌خواهند تو در تلویزیون دیده شوی و طبیعتا مجبوری به سمت دیگری بروی. سینما و نمایش خانگی آن سمت دیگر است. با اینکه دلم می‌خواهد بیشتر انرژی‌ام را در صدا و سیما بگذارم ولی ناچارم به این سمت هم بروم و هم‌اکنون با یکی‌دو پروژه سینمایی و نمایش خانگی در حال صحبت برای نویسندگی هستم.
کار نکردن با صدا و سیما با تحریم صدا و سیما متفاوت است؟
من خودم را بچه صدا و سیما می‌دانم و معتقدم هیچ رسانه دیگری نمی‌تواند بیشتر از صدا و سیما ارتباط من را با مخاطب حفظ کند. هرقدر هم که نمایش خانگی و رسانه‌های مختلف و شبکه‌های ماهواره‌ای بیننده داشته باشند ولی باز هم صدا و سیما با اختلاف پربیننده‌ترین رسانه کشور هست. من تلویزیون را دوست دارم اما فکر می‌کنم مبنای عملکرد در صدا و سیما همیشه براساس شایسته‌سالاری نیست و گاهی براساس رابطه یا موضع‌گیری سیاسی است. فقط می‌توانم بگویم امیدوارم در مسیر آدم‌هایی که مردم دوستشان دارند کمتر سنگ‌اندازی شود. البته می‌دانم که چقدر فشار از هر طرف به مدیران سازمان وارد می‌شود.
از فعالیت‌های دیگرتان برایمان بگویید. گویا یک فیلم سینمایی هم بازی کردید. کی پخش می‌شود و آیا باز هم نفش طنز بازی می‌کنید؟
در فیلم سینمایی «بازیوو» به تهیه‌کنندگی آقای غلامرضا موسوی و میثم معراجی و کارگردانی آقای قهرایی بازی کردم که قرار بود عید اکران شود اما به‌دلیل شرایط کرونا پخش آن به زمان دیگری موکول شد. یک نقش طنز بود که تجربه خیلی خوبی در کنار بازیگرانی مثل رضا شفیعی‌جم، برزو ارجمند، پژمان بازغی و چند نفر از دوستان دیگر محسوب می‌شد. همینطور با یک مسابقه تلویزیونی به کارگردانی آقای سعید ابوطالب همکاری داشتم که بخشی از فیلمبرداری آن باقی مانده و آماده پخش نشده است. در کنار اینها یک دوره نویسنده برنامه فرمول یک با اجرای آقای ضیاء بودم. در نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» با تیم نویسندگان‌شان همکاری کردم. اجرای آیتم طنز برنامه «هفت» را مدتی بر عهده داشتم.
این روزها حال مردم خیلی خوش نیست. از یک طرف استرس و اندوه ویروس کرونا و از طرفی مشکلات اقتصادی مردم را متاثر کرده. به‌عنوان یک کمدین، برنامه پیشنهادی‌ای برای خوب کردن حال مردم دارید؟
ما هم جدا از مردم نیستیم و حال خود ما هم خوب نیست. من ۳سال پیش راحت‌تر استندآپ می‌نوشتم تا امروز. اگر به استندآپ ۳سال پیش ما ۹۰درصد می‌خندیدند شاید امروز ۵۰درصد بخندند چون حس و حال خود آدم‌ها هم تأثیرگذار است. هم مخاطب حالش خوب نیست، هم کسانی که می‌خواهند استندآپ کنند. ولی نباید ناامید بود چون در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد و از این روزها در کشورمان کم ندیده‌ایم امیدواریم که این روزهای سخت هم تمام شود. اما برای بهتر شدن حال مردم راهکار اساسی دست مسئولان است که باید با مفاسد اقتصادی برخورد قاطعانه داشته باشند و برای بهبود معیشت مردم بیش از پیش تلاش کنند. اگر این اتفاق بیفتد حال مردم خوش می‌شود و ما کمدین‌ها می‌توانیم در کنار آن صرفا با انجام کارهای بامزه و استندآپ‌های خنده‌‌دار حرف دل مردم را به زبان طنز بیان کنیم.
الان مشغول چه کاری هستید؟
هم‌اکنون مشغول پیش‌تولید یک برنامه برای یکی از شبکه‌های سیما هستیم که به‌زودی ضبط آن آغاز می‌شود. در نگارش یک فیلم سینمایی و یک سریال نمایش خانگی هم به تیم نویسندگان‌شان کمک می‌کنم. ضمن اینکه با مجموعه‌ای هم در فضای مجازی به‌عنوان نویسنده همکاری می‌کنم.
به علاقه‌مندان به هنر استندآپ کمدی چه پیشنهادی دارید؟
علاقه خالی کافی نیست، آموزش هم بی‌تأثیر نیست ولی کسی با کلاس و جزوه استندآپ کمدین نمی‌شود. خود من چندین جلسه برای علاقه‌مندان استندآپ کمدی کلاس آموزشی برگزار کردم. اما معتقدم باید استعدادش در وجود آدم باشد تا بتواند کمدین شود. مثل بازیگری و خوانندگی که آموزش می‌تواند تکمیل‌کننده باشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سفر به جزایری که ساحل شنی ندارد/ امکان راه رفتن روی آب در منطقه «ناز»!

پ دسامبر 31 , 2020
هرمزگان استانی گرم و ساحلی در جنوب ایران است که ۱۴ جزیره‌ی بزرگ و کوچک دارد. یکی از منطقه‌های زیبای آن، جزایر «ناز» است که به عنوان عجایب هفتگانه قشم مشهور است. جزایر ناز در فاصله ۳۲ کیلومتری قشم به سمت جنوب قرار گرفته است. نکته جالب اینکه این جزایر، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000