صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا آغاز شد

5fedee4ebfe86_2020-12-31_18-59 شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) روز پنجشنبه درباره آغاز صادرات گاز طبیعی این کشور به اروپا خبر داد.

کشورهای ایتالیا، یونان و بلغارستان برای نخستین بار گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) دریافت کردند .

ساخت خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) به ظرفیت انتقال 10 میلیارد متر مکعب اخیرا به پایان رسیده است و این سازه حمل و نقل بخشی از دالان گازی جنوب پیشبینی شده برای انتقال گاز طبیعی میدان " شاه دنیز " جمهوری آذربایجان در دریای خزر به اروپا است.

در قالب طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان " شاه دنیز " جمهوری آذربایجان به اروپا ، در چند سال اخیر همچنین دو خط لوله دیگر از جمله خط لوله " قفقاز جنوبی " ( در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان ) و نیز خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ ) در خاک ترکیه احداث شده است .

"رونق عبدالله اف " رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) یاداور شد : هفت سال پیش با شرکای خود در باره انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا تصمیم نهایی سرمایه گذاری را اتخاذ و قرارداد 25 ساله در این زمینه امضا کردیم .

وی افزود : بر اساس این توافقات حاصله سه خط لوله گازی ( "قفقاز جنوبی " ، "تاناپ " و "تاپ" ) به طول کلی سه هزار و 500 کیلومتر احداث شده و در نتیجه آن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در حال حاضر به اروپا انتقال می شود .

به گفته عبدالله اف گاز طبیعی جمهوری آذربایجان منبع جدید این فراورده برای اروپا به شمار می رود و کاهش حجم تولید گاز طبیعی در خود اروپا موجب تقاضای و دریافت محموله های بیشتر در کشورهای اروپایی می شود .

" گری جونس " مسوول دفتر نمایندگی شرکت "بریتیش پترولیوم " ( بی پی ) در جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه آغاز انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا را نتیجه تلاش های چند ساله دولت باکو و شرکت های فعال در این طرح عنوان کرد.

شرکت بریتیش پترولیوم پیمانکار توسعه میدان " شاه دنیز " جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین میدانهای گازی منطقه در دریای خزر ، می باشد .

شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم 10 درصد یکی از سهامداران توسعه میدان گازی " شاه دنیز" است .

هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا در ابتدا 40 الی 45 میلیارد دلار پیشبینی شده بود ولی این طرح با هزینه 33 میلیارد دلار اجرا شد .

جمهوری آذربایجان برنامه ریزی کرده است در 25 سال آینده سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کند که 8 میلیارد متر مکعب آن را ایتالیا و دومیلیارد متر مکعب باقی مانده را نیز یونان و بلغارستان دریافت خواهند کرد .

آغاز انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا با پایان کارهای ساخت و ساز خط لوله گازی "ترانس آدریاتیک " ( تاپ ) به طول 878 کیلومتر که آخرین بخش دالان گازی جنوب به شمار می رود ، امکان پذیر شد .

نزدیک به 550 کیلومتر این خط لوله از بخش شمالی یونان ، 215 کیلومتر از طریق خاک آلبان ، 105 کیلومتر از بستر دریای آدریاتیک و نیز 8 کیلومتر از خاک ایتالیا کشیده شده است .

برنامه ریزی شده است سالانه از طریق دالان گازی جنوب در مجموع 16 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی میدان "شاه دنیز " جمهوری آذربایجان انتقال شود که 10 میلیارد متر مکعب آن به اروپا صادر و 6 میلیارد متر مکعب نیز به ترکیه انتقال شود .

ترکیه از سال 2018 میلادی از طریق خطوط لوله گازی "قفقاز جنوبی " و ترانس آنادولی " سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان وارد می کند .

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

چهره نیمه بهرام افشاری/ عکس

پ دسامبر 31 , 2020
بهرام افشاری به تازگی عکسی متفاوت از خود، در صفحه رسمی اینستاگرامش منتشر کرده است. بهرام افشاری (زادهٔ ۶ خرداد ۱۳۶۶ در همدان، ایران)، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. اولین حضور وی در تلویزیون با سریال پایتخت ۲ بود که به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت اما در پایتخت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000