4 دام آمریکا برای ایران/ پیشنهاد یک تحلیلگر آمریکایی به بایدن در مورد ایران/ برجام جدید چگونه خواهد بود؟

سیاسی/ سیاست خارجی 5fe9ddcc127d1_2020-12-28_16-59 نویسنده نشنال اینترست معتقد است برجام جدید باید شامل موارد متعدد شود. این در حالی است که در ایران مسئولین بسیاری نسبت به همین برجام هم منتقدند و باور دارند که این توافق حفره‌های بسیاری به نفع آمریکا دارد.

به گزارش خبر فوری، در حالیکه دولت فعلی ایران و دولت آینده ایالات متحده آمریکا از بازگشت به برجام سخن می‌گویند اما هم در داخل و هم در خارج از کشور گروه‌هایی به شدت منتقد توافق هسته‌ای بوده و معتقدند باید سند تغییرات اساسی بکند. هرچند تهران به صراحت کفته هیچ تغییری در این توافق را نخواهد پذیرفت.

در مورد منتقدان داخلی برجام زیاد شنیده و خوانده ایم. اما باید در نظر داشت که در خارج از کشور نیز مخالفانی وجود دارند. "آمیتای اتزیونی" نویسنده نشنال اینترست از آن دست آمریکایی‌هایی است که معتقد است جو بایدن باید گستره برجام را افزایش دهد. او تاکید دارد که مساله ایران اکنون مهم‌ترین محک برای سنجش سیاست خارجی جو بایدن است.

بایدن از بازگشت به برجام به شرط بازگشت ایران به تعهداتش سخن گفته اما این بازگشت چگونه است و چه حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد؟ نویسنده نشنال اینترست معتقد است که برجام اشکالات اساسی دارد و حفره‌های آن کاملا به نفع ایران است (برعکس نظریه منتقدان داخلی که برجام را به نفع آمریکا می‌دانند). از این رو، بایدن باید یک برجام جدید به وجود آورده و بر سر یک میز مذاکره جدید با ایران بنشیند.

نشنال اینترست معتقد است که این توافق جدید باید حفره‌های برجام را بپوشاند و لذا باید شامل موارد زیر باشد:

الف. برجام باید شامل فعالیت موشکی هم شود

از نظر نویسنده نشنال اینترست، مهم‌ترین نقص برجام این است که فقط حوزه تسلیحات هسته‌ای را شامل می‌شود و کاری به فعالیت موشکی و به خصوص موشک‌های بالستیک ایران ندارد. این در حالی است که برد موشک‌های بالستیک ایران به حدی زیاد است که امروز تهدید بزرگتری از فعالیت هسته‌ای برای آمریکا محسوب می‌شود.

این توصیه درحالی مطرح می‌شود که در دولت اوباما نیز تلاش زیادی برای تعمیم برجام به برنامه موشکی ایران شد اما بخاطر قاطعیت تهران، به جایی نرسید.

موشک‌های ایران، به خوبی پایگاه‌های آمریکا در عراق، عربستان، امارات و خلیج فارس و دریای عمان را در دسترس دارند. سه کشور اروپایی هم مدتی پیش اعلام کردند که فعالیت موشکی ایران از حد مورد نظر آنها بیشتر شده و ایران باید هر چه سریعتر به چارچوب‌های مورد نظر آنان بازگردد. بایدن باید در برجام جدید حتما این مساله را در نظر داشته باشد و فعالیت‌های بالستیکی ایران را نیز تحت تسلط و محدودیت‌های بسیار قرار دهد.

ب. نظارت بر مراکز حساس نظامی

مساله دیگر، نظارت بر مراکز حساس نظامی و هسته‌ای است. ایران تحت توافق برجام پذیرفت که اجازه نظارت بر مراکز حساس هسته‌ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد. با این حال، این توافق شامل مراکز حساس نظامی نمی‌شود.

براساس توصیه‌های کارشناسان آمریکایی، می‌توان چنین فرض کرد که آژانس به یک منطقه نظامی مشکوک شود. در این صورت می‌تواند از دولت ایران درخواست دسترسی آزاد کند و در صورت اجازه پس از چند هفته مجاز به حضور در آن منطقه خواهد بود. این محدودیت باید برداشته شود. بنابراین آنها توصیه می‌کننر، جو بایدن باید ایران را راضی به پذیرش دسترسی آزاد و بی قید و شرط نمایندگان آژانس اتمی به تمام مناطق و مراکز حساس نظامی کند.

ج. زمان، مساله مهم در برجام

مساله بعدی زمان بندی برجام است. ایران تا سال 2030 باید محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را رعایت کند. به عقیده تندروهای آمریکا، این برای آمریکا بسیار خطرناک است که بعد از این تاریخ، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. اما مساله فقط این نیست.

همین الان ایران تا حدی از چارچوب مشخص برجام برای غنی سازی اورانیوم خارج شده و به خاطر خروج ترامپ از برجام طرح کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای را اجرا کرده است. این مساله نیز می‌تواند نقطه حساسی باشد و بایدن می‌تواند روی آن تمرکز کند.

د. تقدم و تاخر در بازگشت به برجام

مساله مهم دیگر، بحث تقدم و تاخر است. ایران علاقه دارد برجام احیا شود اما اصرار دارد که ابتدا باید آمریکا به تمام تعهداتش بازگردد تا ایران هم به چارچوب برجام بازگردد.

نویسنده نشنال اینترست معتقد است که بایدن نباید این مساله را بپذیرد. تحلیل‌گر نشنال اینترست در این باره می‌نویسد: "ایرانی‌های می‌خواهند قبل از خوردن دارو بستنی بخورند". در واقع منظور او این است که ایران قصد دارد بدون پرداخت هزینه تمام منافع برجام را پیش پیش دریافت کند. او تاکید دارد که بایدن تا بازگشت ایران به تعهداتش نباید همه تحریم‌ها را بردارد و فشار را به هر نحوی باید روی ایران نگه دارد.

بنابراین، مشخص است که نویسنده نشنال اینترست معتقد است برجام جدید باید شامل موارد متعدد شود. این در حالی است که در ایران مسئولین بسیاری نسبت به همین برجام هم منتقدند و باور دارند که این توافق حفره‌های بسیاری به نفع آمریکا دارد. باید صبر کرد و دید که نهایتا موافقان برجام پیروز می‌شوند یا مخالفان کار آن را یکسره می‌کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ضدحمله به تقلب در امتحانات آنلاین / برای کاهش انگیزه بچه ها در تقلب چه کنیم؟

چ دسامبر 30 , 2020
ستاد ملی کرونا مجوز برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری را نداد بنابراین امسال آزمون‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و همه دانش‌آموزان باید غیر حضوری امتحان بدهند. در همین زمینه و در چند روز اخیر، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که نشان‌دهنده تلاش معلم‌ها برای کاهش امکان تقلب کردن دانش‌آموزان‌شان است […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000