آمریکا کمک نظامی به السالوادور را قطع کرد

سیاسی/ بین الملل 5feadb6c7652b_5feadb6c7652d با وجود لابی قوی رئیس جمهوری السالوادور در واشنگتن برای مقابله با انتقادهایی که کشورش را به سمت استبداد پیش رانده، ایالات متحده کمک‌های نظامی خارجی به این کشور را متوقف کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن، دسترسی السالوادور، گوآتمالا و هندوراس به برنامه وزارت خارجه آمریکا برای کمک مالی به منظور خرید تجهیزات دفاعی از واشنگتن مسدود می‌شود.

این ممنوعیت بخشی از ابتکار عمل دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای تقویت اقدامات مقابله با فساد در آمریکای مرکزی است.

آدام ایساکسون، از دفتر واشنگتن در امور آمریکای لاتین گفت: اگرچه کانال‌های کمک‌های امنیتی بزرگتر از طریق پنتاگون برای مقابله با قاچاق مواد مخدر تحت تاثیر قرار نگرفته، اما این اقدام از سوی واشنگتن یک ضربه بزرگ برای کشورهایی است که تلاش می‌کنند تا پیشرفت خود را برای تقویت اجرای قانون نشان دهند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، این کشورها در ردیف دیکتاتوری‌ها و کشورهای شکست خورده قرار می‌گیرند. تنها معدود کشورهایی هستند که واجد شرایط دریافت این کمک‌ها نیستند.

رژیم صهیونیستی، مصر و ده‌ها کشور دیگر سالانه حدود ۵.۶ میلیارد دلار از طریق برنامه به اصطلاح تامین مالی نظامی خارجی برای کمک به خرید تجهیزات نظامی آمریکا و خدمات مربوطه دریافت می‌کنند. السالوادور حدود ۱۵ میلیون دلار از طریق این برنامه از ۲۰۱۶ دریافت کرده که شامل ۱.۹ میلیون دلار در سال جاری میلادی است. هندوراس و گوآتمالا نیز هر کدام در سال ۲۰۱۸ چنین مبلغی را دریافت کردند.

میلنا مایورخا که در ماه جاری میلادی سفیر السالوادور در واشنگتن شد، گفت، بابت این قطع کمک‌های نظامی از سوی آمریکا به کشورش شگفت زده شده چون این برخلاف چندین دهه همکاری نزدیک نظامی بین دو کشور است.

السالوادور از معدود کشورهای آمریکای لاتین است که به ائتلاف تحت رهبری واشنگتن در حمله به عراق در ۲۰۰۳ ملحق شد و فرودگاه بین‌المللی السالوادور یکی از دو فرودگاه در آمریکای لاتین است که از سوی ارتش آمریکا برای انجام ماموریت‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر در منطقه به کار می‌رود.

سفیر السالوادور همچنین گفت: واقعا ضرورت دارد که در این تصمیم، تجدیدنظر شود. ارتش ما همواره به ابزار و وسایل مهم برای مقابله با ناامنی نیاز دارد.

نایب بوکله، رئیس جمهوری السالوادور در سال ۲۰۱۹ روی کار آمد و قول داد تا این کشور را از تفرقه‌ها و اختلافات بزرگ که علت آن خشونت‌های گروه‌های کنترل نشده تبهکار و فساد سیستماتیک در دولت‌های راست و چپ است، برهاند.

وی در کشورش از محبوبیت زیادی برخوردار است و علت آن هم کاهش شدید نرخ قتل است اما در واشنگتن وی از سوی دموکرات‌ها و برخی از جمهوری خواهان بابت استفاده از تاکتیک‌های مسلحانه برای اعمال نفوذش مورد انتقاد است؛ به عنوان مثال، فوریه گذشته میلادی وی در تصمیمی به نیروهای مسلح اعلام کرد تا کنگره را محاصره کنند تا به این روش، قانونگذاران را مجبور کند با پرداخت وام به منظور مقابله با گروه‌های تبهکار موافقت کنند.

دولت بوکله با تلاش کرده تا امضای قراردادهای لابی گرایانه با سه کمپانی مختلف در آمریکا به ارزش ۱.۶ میلیون دلار از اوت ۲۰۲۰، روابطش را با واشنگتن بهبود بخشد.

ارسال کمک‌های مالی به کشورهای آمریکای جنوبی در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است. ترامپ در ۲۰۱۹ کمک به چند کشور در منطقه را بابت تداوم حضور مهاجران از این مناطق به ایالات متحده به حالت تعلیق در آورد.

اما جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته که آمریکای لاتین یکی از اولویت‌های سیاست خارجی‌اش است اما هنوز مشخص نیست که آیا او هم از تصمیم لغو کمک نظامی به این کشورها تبعیت می‌کند یا خیر.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

وقتی یک خواننده، سرباز می‌شود یا یک سرباز، خواننده می‌شود/ ویدئو

س دسامبر 29 , 2020
‏ در حالی ویدئوی اجرای زنده یک ‎سربازِ دژبان مورد توجه رسانه ها قرار گرفته که خیلی‌ها نمی‌دانند او یک خواننده حرفه ای است که در حال گذراندن دوره سربازی است. بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی با انتشار ویدئوی اجرای زنده سجاد عرب عضو گروه موسیقی دارکوب در دوران سربازی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000