احمدی ‌نژاد: عامل اصلی مشکلات منطقه سیاست‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای است

سیاسی/ سیاست داخلی 5fe988e51411c_2020-12-28_10-57 رئیس جمهور سابق کشورمان در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی 'الشرق'، شرایط منطقه را بسیار خطیر و بیش از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک تر دانست و گفت: هر نوع جنگ در منطقه ما به ضرر همه ملت ها و دولت های منطقه است.

محمود احمدی نژاد منطقه خلیج فارس را منطقه انرژی و فرهنگ توصیف کرد و افزود: کشورهای منطقه هیچ اختلاف اساسی با یکدیگر ندارند و صدها سال با برادری و دوستی با هم زندگی کرده اند. عامل اصلی مشکلات منطقه سیاست های سلطه گرانه قدرت های فرامنطقه ای و تلاش آنها برای ایجاد تحریک و تفرقه است. البته طرفهای منطقه ای باید هوشمندی بیشتری از خودشان نشان دهند.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: باید روزی را تصور کنیم که ایران، عربستان و بقیه کشورهای منطقه به طور کامل متحد باشند و کنار هم قرار بگیرند. من معتقدم که چنین شرایطی به نفع تمام مردم منطقه و کل ملت های جهان خواهد بود و معادلات منطقه ای و جهانی به نفع ملت ها و آزادی و عدالت تغییر خواهد کرد.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

سلام آقای دکتر

علیکم السلام

نظر سنجی ها در باره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 نشان می دهد که شما پیشتاز هستید. با این حال شما حاضر به گفت و گو در این زمینه نیستید، دلیل آن چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم- اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

به شما و همکارانتان و همه کسانی که این برنامه را می بینند سلام عرض می کنم و امیدوارم که گفت و گوی ما مفید باشد. من فکر می کنم که در باره هر موضوعی باید در زمان خودش صحبت شود. امروز مسائل مهمتری در منطقه و کشور ما جریان دارد که من وقتم را به آنها اختصاص داده ام. مسائل ملت ایران و عموم مسائل منطقه برای بنده اولویت دارد و تمرکز بنده نیز بر این گونه مسائل است و البته هر وقت لازم شد در باره انتخابات هم نظر خودم را مطرح خواهم کرد.

با توجه به اینکه شما در ایران دارای کاریزما هستید، آیا شورای نگهبان می تواند صلاحیت شما را برای انتخابات رد کند؟

در باره این موضوع هم باید در وقت خودش صحبت کرد و در سئوال اول پاسخ آن را دادم.

به فرض اینکه شما کاندیدا شدید و در انتخابات به پیروزی رسیدید، در آن صورت ما در سیاست خارجی ایران چه تغییری را شاهد خواهیم بود؟

فارغ از انتخابات، بنده همیشه دیدگاهم را در باره سیاست خارجی و تحولات بین المللی اعلام کرده ام و معتقدم که تحت هر شرایطی باید آن اصول را پیگیری کنیم زیرا در سایه آن بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه ای و جهانی حل و فصل خواهد شد. بر این باورم که بین همه کشورها و ملت ها اصل بر رابطه بر اساس عدالت و احترام و دوستی است. عدالت، دوستی، احترام، رفاه و امنیت باید برای همه وجود داشته باشد. جهان در حال تغییرات صریحی است. دوره جناح بازی های سیاسی به پایان رسیده است. اینکه چندتا گروه تشکیل شوند و برای قدرت با یکدیگر رقابت کنند و ملت ها سوخت موتور این جناحهای قدرت باشند. اینکه یک عده قلیلی در دنیا تصمیم بگیرند و برای ملت ها تصمیم بگیرند. این دوره و دوره سلطه گری و داروینیسم سیاسی به پایان رسیده و فصل اعمال اراده ملت ها آغاز شده است. برای اینکه ما بتوانیم دنیای بهتری سرشار از امنیت و رفاه بسازیم و از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشیم، همه ملت ها و انسانها باید در این تلاش مشترک، مشارکت داشته باشند. هیچ فرد یا گروهی نباید خودش را برتر از دیگران بداند. من معتقدم که مسابقه ویرانگر تسلیحاتی باید کنار گذاشته شود و از بین برود و ادبیات تهدید و سلطه گری پایان یابد. دوستی و محبت و احترام باید جایگزین دشمنی و خودخواهی و برتری جویی شود.

جناب آقای رئیس جمهور، گفته می شود که اگر شما رد صلاحیت شوید، قصد دارید اسراری را افشا کنید، آیا چنین چیزی درست است؟

در خصوص انتخابات ان شاالله در وقتش صحبت خواهم کرد.

امروز مردم ایران از مساله تحریم های اقتصادی خیلی در رنج هستند، جناب عالی در صورت نامزدی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برای مقابله با این تحریم ها چه برنامه ای دارید؟

تحریم های اقتصادی در واقع تحریم و فشار بر ملت ایران است و این کار خیلی زشتی است که برای تحمیل نظرات خود، به ملت فشار بیاورند. این رفتار ناشی از خوی استکباری است. من معتقدم که در داخل و خارج از کشور دو کار مهم باید انجام شود. در داخل کشور باید بر قدرت ملی و اراده و مشارکت عمومی ملت و مدیریت عالمانه، خدمتگزار، مردمی، دلسوز و تلاشگر تکیه شود. ایران به لحاظ ثروت انسانی و مادی بسیار غنی است و در صورتی که موانع برداشته شود و این ثروت و فرصت ها در اختیار ملت قرار بگیرد، کشور به سرعت در تراز کشورهای پیشرفته و مرفه قرار خواهد گرفت و در سطح خارجی و بین المللی نیز باید توسعه ارتباطات و استفاده از ظرفیت های بین المللی و دوستان مدنظر قرار بگیرد.

شما در سال 2007 میلادی با ملک عبدالله ملاقات کردید. تصور می رفت که مرحله جدیدی در روابط ایران و عربستان آغاز شده است، چه چیزی باعث شد تا آن اتفاق نظرها از بین برود و شرایط امروز در روابط دو کشور بوجود آید؟

ما در منطقه هیچ اختلاف اساسی با یکدیگر نداریم. صدها سال با برادری و دوستی با هم زندگی کرده ایم و باید زندگی کنیم. عامل اصلی مشکلات منطقه سیاست های قدرت های فرامنطقه ای است. دخالت بیگانگان و تلاش برای تحریک و تفرقه نقش اصلی را در مشکلات ما دارد. البته طرفهای منطقه ای هم باید هوشمندی بیشتری از خودشان نشان دهند. شما می دانید که قدرت های جهانی می خواهند تفرقه و درگیری و جنگ باشد تا اولا بتوانند سلاح بفروشند و ثانیا بر منطقه انرژی و فرهنگ جهان مسلط باشند. شما روزی را تصور کنید که ایران، عربستان و بقیه کشورهای منطقه به طور کامل متحد باشند و کنار هم قرار بگیرند. من معتقدم که چنین شرایطی به نفع تمام مردم منطقه و کل ملت های جهان خواهد بود و معادلات منطقه ای و جهانی به نفع ملت ها و آزادی و عدالت تغییر خواهد کرد.

تحریم های اقتصادی در واقع تحریم و فشار بر ملت ایران است و این کار خیلی زشتی است که برای تحمیل نظرات خود، به ملت فشار بیاورند. این رفتار ناشی از خوی استکباری است

بخش دوم سئوال من این بود که چرا این اتفاق افتاد.

پاسخ دادم. علت اصلی سیاست ها و دخالت های قدرت های فرامنطقه ای است که به دنبال اهداف خودشان هستند و می خواهند هم سلاح بفروشند و هم بر منطقه انرژی و فرهنگ مسلط باشند. آنها به دنبال درگیری و اختلاف هستند. البته دولتها و طرفهای منطقه ای هم باید هوشمندی بیشتری به خرج بدهند. من معتقدم غفلت هایی اتفاق افتاده که شرایط را به اینجا رسانده است.

ارزیابی شما از آینده روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه چیست؟ آیا در روابط با این کشورها شاهد رقابت خواهیم بود یا به سمت همبستگی خواهیم رفت؟

من بسیار امیدوارم که به سمت همبستگی برویم. زیرا رقابت میان کشورهایی که اسم بردید، پیروز نخواهد داشت. هر نوع رقابت و اختلاف میان ما فرصت را به دشمنان ما هدیه می کند. ما همسایه و برادر هستیم و باید با هم زندگی کنیم و منطقه را با هم اداره کنیم.

ارزیابی شما از تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و همچنین بر اقتصاد ایران چگونه است؟

بله بالاخره ویروس کرونا تاثیرگذار است. بسیاری از فعالیت ها در دنیا تعطیل شده است. ارتباطات محدود و مختل شده و طبیعی است که اقتصاد جهانی دچار مشکل می شود ولی برخی مراکز ثروت جهانی از این شرایط سود بسیار بالایی بردند که از این جهت باید بسیار اظهار تاسف بکنیم.

می خواهم از جناب عالی در باره آقای جوبایدن که به نظر می رسد نامزد پیروز انتخابات آمریکا باشد سئوال کنم. به نظر شما این انتخاب چه تاثیری بر تحولات ایران و منطقه خواهد داشت؟

به نظرم تاثیر قابل توجهی ندارد. سیاست خارجی آمریکا را هیات حاکمه پشت صحنه تعیین می کند و روسای جمهور نقش کمی در آن دارند. آن سیاست ها باید تغییر کند تا ما شاهد تغییراتی در رفتار مقامات آمریکایی در سطح بین الملل باشیم.

به نظر شما انتخابات ریاست جمهوری در ایران چه تاثیری در مناسبات میان تهران و واشنگتن خواهد داشت؟

ایران کشور مهمی است و تحولات ایران همیشه برمنطقه و جهان تاثیر داشته است. من معتقدم دلیلی برای تقابل بین ملت ها و دولت ها وجود ندارد. رابطه سازنده برای همکاری میان ملت ها اصلی است که به نفع همه ملت هاست و کشورها می توانند روابط خارجی خود را برپایه آن تنظیم کنند. من معتقدم که ایران و آمریکا هم سرانجام باید یک روزی بنشینند و بر اساس عدالت و احترام و رعایت حقوق همه ملت ها مسائل میان خود را حل کنند. فکر می کنم که این اتفاق خواهد افتاد.

اخباری وجود دارد که یک بمب افکن آمریکایی وارد منطقه شده است. آیا پیش بینی شما مبتنی بر احتمال وقوع جنگ و حمله به اهدافی در ایران است؟

من فکر می کنم که شرایط منطقه بسیار خطیر است. منطقه ما امروز از هرزمان دیگری به جنگ نزدیک تری است . هر نوع جنگ در منطقه ما به ضرر همه ملت ها و دولت های منطقه است و فقط جهان خواران و قدرت های سلطه گر از آن منتفع می شوند. دشمنان ملت ها طالب جنگ هستند. هر کس دوست ملت هاست باید با تمام توان از وقوع هر جنگی جلوگیری کند. جنگ خواست شیاطین است و هیچکس نباید از آن استقبال یا حمایت کند. ملت ها با هم جنگی ندارند ولی قربانی هر جنگی هستند که اتفاق بیفتد. جنگ خواست قدرت هاست نه ملت ها. آثار جنگ ممکن است تا قرنها روابط ملت ها را تحت تاثیر سوء قرار دهد. منطقه ما هنوز از آثار جنگ صدام علیه ایران و کویت و جنگ آمریکا علیه عراق دارد رنج می برد. اصل در روابط کشورها باید بر دوستی واحترام و همکاری باشد. من معتقدم هر کسی امروز گامی در جهت جلوگیری از جنگ بردارد، در تاریخ، نامش به نیکی ثبت خواهد شد و هر کسی در جهت جنگ حرکت کند، فارغ از نتایج زودگذری که ممکن است داشته باشد، نامش به زشتی در تاریخ ثبت خواهد شد. عقلا نباید اجازه دهند جنگی در منطقه اتفاق بیفتد و من امیدوارم که اینطور شود.

در هفته های پیش گفته می شود که آمریکا و اسرائیل ممکن است به ایران حمله کنند، شما فکر می کنید که چنین اتفاقی حادث خواهد شد؟

من گفتم که جنگ خواسته قدرتهای سلطه گر جهانی است. آنها نمی خواهند که هیچیک از کشورهای منطقه ما در امنیت و آرامش باشند، لذا دائما تحریک و تفرقه ایجاد می کنند. جنگ خواسته آنهاست. به نظر من هیچ دولتی در منطقه خواستار جنگ نیست چون همه ضرر خواهند کرد. همه باید هوشیار باشیم و عقلای کشورها تلاش کنند و اجازه ندهند هیچ جنگی در منطقه اتفاق بیفتد.

جناب آقای رئیس جمهور ، بعضی کشورهای منطقه اسرائیل را به رسمیت شناخته اند و به توافق هایی با آن دست یافته اند، نظر جناب عالی در این زمینه چیست؟

من قبلا هم نظرم را اعلام کرده ام. این کارها تاثیری در حل مساله فلسطین ندارد. اگر کسانی با این هدف آن تصمیمات را گرفته اند باید بدانند که هیچ تاثیری در مساله فلسطین ندارد. مساله فلسطین باید در داخل سرزمین فلسطین و به رسمیت شناختن و احترام به حقوق اساسی ملت فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت و حل مساله آوارگان اتفاق بیفتد. آمریکایی ها به دنبال حل مساله نیستند بلکه درپی تغییر شرایط به نفع خودشان هستند. آنها میانجی خوبی هم نیستند زیرا در مساله فلسطین طرف اصلی مشکلات و معضلات هستند.

آیا در دهه آینده ممکن است بین ایران و اسرائیل رابطه ای برقرار بشود؟

الان نمی توانیم راجع به آینده صحبت کنیم. فعلا مسائل امروز را حل کنیم و مسائل آینده را به وقتش بسپاریم.

وضعیت منطقه در حال حاضر به گونه ای است که بیشتر کشورها به سمت صلح پیش می روند آیا جواب دیپلماتیک این است که لحن گفت و گو در ایران تغییر کرده است و همانطور که در صحبت های شما احساس می شود، به دنبال صلح است؟ برای مثال از شعار مرگ بر اسرائیل کاسته شده است؟

مگر این کشورهایی که رابطه برقرار کردند در حال جنگ بودند که حالا صلح برقرار کرده اند؟! در حال جنگ نبودند بلکه علاقه داشتند که رابطه برقرار کنند. صلح چیز خوبی است که آن هم باید در سرزمین فلسطین و با شناسایی حقوق مردم فلسطین و حق آنها در تعیین سرنوشت و تصمیم فلسطینیان اتفاق بیفتد.

شما به دبیرکل سازمان ملل و همچنین آقای بن سلمان ولیعهد سعوی پیام فرستادید و خواستار خاتمه جنگ در یمن شدید، شما چرا پیام مشابهی را برای رهبر ایران و فرمانده سپاه پاسداران که از انصار الله در یمن پشتیبانی می کنند، نفرستادید؟

همه مطالب و دیدگاههای بنده در نامه ای که به آقای محمد بن سلمان و آقای بدرالدین فرستادم نوشته شده است و در آن مشخص شده که قصدم از ارسال این نامه چه بوده است. فکر می کنم که اگر به متن نامه مراجعه کنید پاسخ همه سئوالات تان را دریافت خواهید کرد.

جناب آقای احمدی نژاد از شما بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار متشکرم و اگر در پایان نکته ای هست بفرمایید.

امیدوارم در آینده نزدیک شاهد صلح و امنیت در تمام جهان و برای همه ملت ها باشیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

هوشیاری و وضعیت عمومی آیت‌الله مصباح‌یزدی مساعد شد/ پزشکان از وضعیت آیت‌الله رضایت دارند

د دسامبر 28 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی فرزند آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: پدرم از هوشیاری مناسب برخوردار است، پزشکان از وضعیت آیت‌الله مصباح راضی هستند و درمان ادامه دارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مصباح‌یزدی درباره آخرین وضعیت جسمانی آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: به لطف خدا وضعیت عمومی پدرم مساعد است. وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی از هوشیاری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000