تحریم‌های آمریکا چگونه موجب همگرایی بیشتر ایران، چین و روسیه شد؟

سیاسی/ بین الملل 5fe5db3aa6b6d_5fe5db3aa6b70 پایگاه آمریکایی در مطلبی به چگونگی همگرایی بیشتر سه کشور ایران، چین و روسیه در دوران تحریم های آمریکا پرداخت.

تحریم های سخت و شدید ایالات متحده در چهار سال گذشته ونزوئلا و ایران را بیشتر به سوی دشمنان سنتی آمریکا یعنی روسیه و چین سوق دادند. چین و روسیه با فراهم آوردن راه های نجات اقتصادی، فناوری پیشرفته و برنامه های آموزش نظامی برای ونزوئلا و ایران در نقض تحریم ها، مسیرهای بهره برداری از این خصومت جمعی در قابل ایالات متحده را بررسی کردند. در همین حال، شیوع ویروس کرونا شرایط همکاری بیشتر چین و روسیه با ونزوئلا و ایران از طریق ارائه کمک را فراهم آورد.

طبق اعلان برنامه جهانی غذا در سازمان ملل، تقریبا یک سوم کل جمعیت ونزوئلا از نظر غذایی امنیت ندارند. چین بین آوریل و دسامبر ۲۰۱۹ دست کم ۴۰درصد از کل واردات مواد غذایی به ونزوئلا و حجم زیادی از تجهیزات پزشکی برای مقابله با همه گیری کرونا را فراهم کرد.

با این حال، اتحاد چین و ونزوئلا فراتر از کمک های بشردوستانه و تجارت است. ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ در یک تلاش ۷۰ میلیون دلاری برای تقویت امنیت ملی، غول فناوری چینی «زد.تی.ای» را برای ساخت یک کارت هوشمند شناسایی جدید برای نظارت و کنترل رفتار شهروندان استخدام کرد. این شرکت همچنین یک یگان ویژه کارکنان برای پیوستن به «سی.ای.ان.تی.وی»، شرکت دولتی مخابراتی ونزوئلا، اعزام کرد تا نظارت مدیریتی و تجربه در اختیار این شرکت بگذارند.

روسیه نیز جدا از کمک های اقتصادی و قراردادهای نظامی به دنبال مشارکت بیشتر در امور داخلی ونزوئلا بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده را به دلیل به چالش کشیدن مشروعیت ریاست جمهوری مادورو محکوم کرد. در همان سال، وزارت خزانه داری آمریکا شرکت «اوروفاینانس موسناربانک» مستقر در مسکو را به دلیل کمک به کاراکاس در فرار از تحریم ها از طریق تامین مالی با ارز رمزنگاری شده ناموفق پترو، متهم دانست. همچنین تقدیر سریع مادورو از پوتین پس از تحکیم قدرت سیاسی و قانونی نشانه ای از اتحاد آنها در برابر ایالات متحده و رژیم تحریمی آن بود.

به طور مشابه، ایران تحت تحریم های شدید ایالات متحده همکاری بیشتر با چین و روسیه را دنبال کرده است. طبق گزارش ها، پکن یک برنامه همکاری ۲۵ ساله با تهران شامل سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی و ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و تولیدی ایران را در دست بررسی دارد. ظاهرا تهران یک توافق مشترک نظامی هم با مسکو دارد. صرف نظر از صحت جنبه نظامی این معاملات، توافق های ۲۵ساله بین ایران و کشورهای دور زننده تحریم ها مانند چین و روسیه پیامدهای ناگواری بر توانایی اجرایی تحریم های ایالات متحده و به طور کلی امنیت ملی آمریکا دارد.

اگرچه چین اولین کشوری بود که در میانه همه گیری کرونا کمک ها و تجهیزات پزشکی به ایران تحویل داد، روسیه هم خیلی سریع ۵۰ هزار کیت آزمایش کووید برای این کشور فرستاد که اقدامی قطعی در نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده بود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در نوامبر سال ۲۰۲۰ با صراحت از تصمیم مسکو به نقض تحریم های واشنگتن علیه تهران سخن گفت و تاکید کرد: «تحریم ها به هیچ وجه بر سیاست ما تاثیر نمی گذارد.» روسیه همچنین به اسکورت نفتکش های نفتی ایران به سوریه کمک و برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران با دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای لابی کرده است. چین و روسیه در سال های اخیر همچنین تلاش کرده اند تلاش های امنیتی مشترک با ایران را افزایش دهند. رزمایش مشترک دریایی در اقیانوس هند و خلیج عمان در دسامبر ۲۰۱۹ از نمونه این تلاش ها بود. در حالی که تحریم های ایالات متحده همچنان بر توانایی ایران در احیای اقتصاد تاثیر منفی می گذارد، کارزار اعمال فشار حداکثری همچنین انگیزه بیشتری به تهران برای تقویت روابط با پکن و مسکو می دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حباب سکه کوچک شد

ج دسامبر 25 , 2020
به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بازار داخلی طلا و سکه به سبب رشد بهای ارز با افزایش جزئی مواجه و در شیب ملایم صعودی قرار گرفت. البته حباب سکه کاهش یافته و در حال حاضر در محدوده ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد. مسعود یزدانی در رابطه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000