ژوزف سافرا که بود؟ / داستان یک یهودی که روش پول درآوردن را بلد بود/ عکس

5fdf54704f2b3_2020-12-20_17-11 "ژوزف سافرا" (به عربی،: یوسف صفرا) بزرگترین بانکدار برزیل و یکی از ثروتمندترین افراد جهان در ۱۰ دسامبر۲۰۲۰ از دنیا رفت. اما او که بود و چطور ثروتمند شد؟

به گزارش خبر فوری، یهودیان از دیرباز استاد مسلم تجارت، بازرگانی و کسب مال و ثروت بوده اند. تجارت با پول تخصص گروهی از آنان بوده و هست. این شهرت در کتب و آثار گذشتگان نیز به تصویر کشیده شده است. "تاجر ونیزی" ویلیام شکسپیر از جمله آثار کلاسیکی است که به خوبی این روحیه را نشان می‌دهد.

ویل دورانت معتقد است آوارگی دائمی قوم یهود آنها را بر آن داشته که همواره به کسب مال توجه کنند. چرا که تنها از این طریق می‌توانستند در جامعه میزبان باقی بمانند و اخراج نشوند. این در حالی است که برخی دیگر، این خوی را نه به شرایط تاریخی بلکه به تعالیم تلمودی یهودیان نسبت می‌دهد.
هر چه باشد فرقی در اصل قضیه نمی‌کند. یهودی ثروتمندی که بانکدار بزرگی هم است و در عین حال به ریشه‌های یهودی خود به شدت متعهد است، جزء شمایل کلاسیک تاریخ غرب بوده است.

چندی پیش یکی از این شمایل کلاسیک در دنیای مدرن فوت کرد. "ژوزف سافرا" (به عربی: یوسف صفرا) بزرگترین بانکدار برزیل و یکی از ثروتمندترین افراد جهان در دهم دسامبر۲۰۲۰ از دنیا رفت.
ژوزف سافرا، بانکداری ثروتمند از خانواده‌ای که رمز پول درآوردن را بلد بود


سافرا نماد یک یهودی ثروتمند بود. او در سال ۱۹۳۸ در بیروت به دنیا آمد. پدر و برادرانش همه تاجر بودند. اجدادش نیزاز بزرگترین تجار یهودی بودند. آنها تجارت و هدایت کاروانهای شتر از دمشق به اسکندریه و استانبول را در عصر امپراتوری عثمانی بر عهده داشتند.

پدر ژوزف هنگامی که او کودکی بیش نبود تصمیم گرفت که از لبنان مهاجرت کرده و به برزیل برود. او آمریکای جنوبی رابازاری مهیا می‌دید، از این رو به محض سفر به سائوپائولو شروع به تجارت کرد.

خانواده سافرا شروع به تجارت کالا و واردات و صادرات کردند اما ژوزف ترجیح داد شغل اجدادش را ادامه دهد. او یک بانک تاسیس کرد و در مدتی کوتاه توانست آن را تبدیل به بزرگترین بانک برزیل کند.

ژوزف سافرا که مدیر عامل بانک "بانکو سافرا" بود بعد از توسعه موسسه مالی خود توانست سهام دار اصلی بانک "ملی نیویورک" هم بشود.

سافرا از این طریق توانست یکی از ثروتمندترین بانک‌داران دنیا شود. طبق گزارش فوربس، میزان درآمد این بانک‌دار لبنانی – برزیلی در سال ۲۰۲۰ به $22.8 میلیارد دلار رسید و از این رو پنجاه و سومین شخص ثروتمند در دنیا و ثروتمندترین شخصیت در برزیل بود.
یهودی که حامی کنیسه بود
آنچه در مورد سافرا جالب است این است که او به شدت به ریشه‌های یهودی‌اش توجه دارد. سافرا یک یهودی "سفاردی" و یک سنت‌گرای تمام عیار بود.

طبق گزارش وبسایت‌های صهیونیستی، او پول بسیار زیادی را خرج سازمان‌های یهودی، گروه‌های عبری زبان برزیلی و کنیسه‌های جامع کشورهای مختلف کرد.

این ویژگی ژوزف سافرا او را دقیقا شبیه یهودیان کلاسیک ثروتمند گذشته می‌کرد که در عین کسب ثروت از طریق حمایت مالی از هم‌کیشان خود و کنیسه‌ها، باعث حفظ و بقای جامعه اقلیت یهودی می‌شده‌اند.

سفاردی در سالهای آخر عمر در ژنو سوییس می‌زیست و از طریق بانک‌های سوییس با گروه‌های یهودی ارتباط برقرار کرده و از آنها حمایت می‌کرد.
فوبیای ترور و سرنوشتی که گریز از آن ممکن نیست


ژوزف سافرا در عین کسب ثروت به داشتن برخی ویژگی‌های شخصیتی نیز مشهور بود.

چند سال پیش، برادر بزرگ‌تر ژوزف یعنی ادموند که خود از ثروتمندترین شهروندان برزیل بود در یک حادثه تروریستی به ضرب گلوله کشته شد. بعد از این اتفاق، ژوزف سافرا دچار ترس و وحشت بسیاری شد. او صدها محافظ شخصی استخدام کرد و برخی از آنان را حتی در محافل خصوصیش می‌برد. تصاویر او به همراه محافظان سیاه‌پوش و قوی‌جثه‌اش تا مدت‌ها سوژه خبری بود. فوبیای ترور چیزی بود که تا روزهای پایانی دست از سر سافرا بر نداشت. با این حال، او نیز سرانجام به آغوش مرگ افتاد و تمام ثروت و محافظان سلاح‌پوشش هم نتوانستند او را از این تقدیر محتوم نجات دهند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کارشناس سیما: شب یلدا برقصید

د دسامبر 21 , 2020
ویدئویی از اظهارنظر کارشناس سیما در فضای مجازی انتشار یافته است که وی مردم را توصیه به رقصیدن در شب یلدا می‌کند.badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000