عاقبت ۷ رئیس جمهور ایران

سیاسی/ سیاست داخلی 5fd65c06bcd77_2020-12-13_21-53 بعد از گذر ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی و در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی نگاهی داریم به زندگی ۷ رئیس جمهور ایران که سرنوشت‌های متفاوتی داشتند، از رهبری تا جنگ مسلحانه با نظام.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، 7 رئیس‌جمهور در 12 دوره به خود دیده است. دو رئیس جمهور اول ایران نتوانستند دوران چهار ساله مسئولیت خود را به پایان برسانند؛ رئیس‌جمهور اول برکنار شد و از ایران گریخت و دومین رئیس‌جمهور نیز توسط منافقین به شهادت رسید. اما هر پنج رئیس‌جمهور بعدی، دو دوره پیاپی در این سمت بودند.

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری 5 بهمن 1358 برگزار شد و طی آن ابوالحسن بنی‌صدر با 10 میلیون و 753 هزار و 752 رای یعنی 77.99 درصد آرا توانست رئیس‌جمهور ایران شود. ریاست جمهوری بنی‌صدر تنها 17 ماه به طول انجامید. وی در این مدت به تدریج با تمامی نهادهای انقلابی وارد فاز مقابله شد و در کنار عدم توجه به مصوبات قانونی مجلس به حمایت از گروه‌هایی چون منافقین پرداخت.

برکناری ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری، دولت محمدعلی رجایی را زودتر از زمان قانونی 4 ساله روی کار آورد. این دوره از انتخابات در 2 مرداد 1360 برگزار شد سال 60 یکی از پرتنش ترین سالهای پس از انقلاب بود، درگیری میان حکومت و سازمان مجاهدین خلق ایران ادامه یافت و به غائله 30 خرداد 60 منجر شد، تنها 8 روز پس از آن آشوب (7 تیرماه) و در دفتر حزب جمهوری انفجاری رخ داد و شهید بهشتی به همراه 72 نفر از اعضای این حزب جمهوری به شهادت رسیدند.

دور سوم انتخابات ریاست جمهوری پس از شهادت شهید رجایی در دهم مهرماه 1360 و با فاصله کمتر از 70 روز با دوره قبلی برگزار شد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره با 95.03 درصد آرا رئیس‌جمهور ایران شدند.در دوره چهارم انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای بار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شد.

پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ششم مرداد ماه سال 1368 برگزار شد که مصادف با رحلت معمار کبیر انقلاب شده بود، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پنجمین رییس جمهوری قانونی کشور شد. در انتخابات ششم ریاست جمهوری کمترین مشارکت مردم رقم بخورد. در این دوره هاشمی رفسنجانی با کسب 10 میلیون و 566 هزار و 499 رای یعنی حدود 63 درصد آرا، برای دومین بار رئیس جمهور ایران شد.

سیدمحمد خاتمی در انتخابات دوره های هفتم و هشتم پیروز میدان شد. در انتخابات دوره نهم و دهم محمود احمدی نژاد فاتح کارزار انتخابات شد، حسن روحانی نیز به عنوان هفتمین رئیس جمهور در رقابت های انتخاباتی ادوار یازدهم و دوازدهم توانست رای مردم را کسب کند و سکان پاستور را در دست بگیرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹

ی دسامبر 20 , 2020
برگزاری مراسم شب یلدا و توصیه های کرونایی درباره آن، مختصات بودجه ۱۴۰۰ و جنجال بر سر لایو عادل فردوسی‌پور از موضوعاتی است که روزنامه های امروز به آن پرداخته اند. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000