پوتین: احتمال مداخله در انتخابات روسیه هست/ از بایدن انتظار حل مشکلات در روابطمان را داریم

سیاسی/ بین الملل 5fdb4860635e8_5fdb4860635ea رئیس جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانس خبری سالانه خود ضمن پرداختن به مسائل مهم داخلی و خارجی گفت: جو بایدن یک سیاستمدار باهوش و بابصیرت است و امیدوارم او در حل مشکلات موجود در روابط آمریکا-روسیه کمک کند.

امسال در بحبوحه محدودیت‌های پاندمی کرونا این رویداد به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

امسال نیز به رسم هر ساله در این کنفرانس خبری سوالاتی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پرسیده شد و وی پاسخ این سوالات را داد.

حدود ۸۰۰ خبرنگار از روسیه و سراسر جهان برای شرکت در این رویداد معتبر شناخته شده‌اند که در مکان‌های ویژه‌ای در مسکو و دیگر شهرها حضور دارند. فورمت کنفرانس خبری امسال تغییر یافته و اجازه می‌دهد تا نه تنها رسانه‌ها بلکه مردم نیز از رئیس جمهوری سوالاتی بپرسند.

این سنت پوتین برای برگزاری کنفرانس خبری پایان سال از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد. اما بین مه ۲۰۰۸ تا مه ۲۰۱۲ یعنی زمانی که پوتین نخست وزیر روسیه بود، این رسم متوقف شده بود. پس از انتخاب پوتین در سال ۲۰۱۲ میلادی برای یک دوره ریاست جمهوری شش ساله، این رویداد سالانه از سر گرفته شد.

پاندمی کرونا

پوتین در پاسخ به سوالات مربوط به کرونا گفت: اگرچه روسیه امسال با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بود اما شاید خیلی بهتر از برخی کشورهای توسعه‌یافته به مشکلات نشات گرفته از پاندمی کرونا رسیدگی کرد.

وی افزود: راحت می‌توان گفت که ما با چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌ایم اما شاید خیلی بهتر از کشورهایی که به حق به انعطاف‌پذیری و مقاومت اقتصادهایشان و توسعه خدمات اجتماعی و بهداشتی‌شان افتخار می‌کنند، از پس مشکلات نشات گرفته از پاندمی کرونا برآمدیم.

پوتین تاکید کرد: اگرچه روسیه نیز همانند دیگر کشورهای جهان امسال با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری رو به رو بود اما مقاومت خود را در برابر سختی‌ها و مشکلات نشان داد.

وی اظهار کرد: پاندمی کرونا همه جنبه‌های زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار داد. این پاندمی منجر به تعطیلی، کاهش تولید و حمل و نقل، بیکاری و کاهش درآمد شد. همه این اتفاقات رخ دادند. اما می‌توان به شما اطمینان دهم که ما به طور مناسب از پس این مشکلات برآمدیم.

پوتین همچنین گفت: هیچ سندی برای اثبات ادعاهای مطرح شده درباره اینکه کشوری خاص پشت شیوع پاندمی کرونا قرار داشته، وجود ندارد.

وی افزود: درباره منشاء کووید ۱۹ شایعات بسیاری وجود دارد. نمی‌خواهم در حال حاضر درباره این موضوع حرفی بزنم. ما هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعاهای مطرح شده علیه برخی‌ها ندیده‌ایم.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: دولت‌های سراسر جهان باید به جای آنکه دنبال مقصر بگردند، برای غلبه بر پیامدهای این بحران بهداشتی متحد شوند و تلاش کنند. ما باید به فکر مردمی باشیم که در سخت‌ترین شرایط قرار دارند و محدودیت‌های متعدد، محدودیت‌های تجاری و تحریم‌ها علیه کشورها و حوزه‌های همکاری را برطرف کنیم؛ حوزه‌هایی که برای غلبه بر پیامدهای پاندمی کرونا بسیار مهم هستند از جمله ارسال دارو، تجهیزات پزشکی و آموزش پزشکان.

وی ضمن آنکه از کشورهای غربی خواست تا تحریم‌ها علیه کشورهایی را که با مشکلات بسیاری در زمینه غلبه بر پاندمی کرونا مواجه هستند، بردارند، گفت: برخی از شرکای غربی ما بر اصول انسانی خود در سیاست‌هایشان چه سیاست‌های داخلی و چه سیاست خارجی تاکید دارند. فکر کنید که اگر تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه کشورهایی که با مشکلات بسیاری در زمینه پاندمی کرونا مواجه هستند را رفع کنید، چقدر به مردم آنها کمک کرده‌اید.

انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ روسیه

پوتین در خصوص انتخابات پارلمانی روسیه در سال ۲۰۲۱ گفت: انتخابات ۲۰۲۱ مجلس عوام پارلمان روسیه به خاطر متمم‌های قانون اساسی که قدرت‌های جدیدی به مجلس عوام می‌دهد نسبت به انتخابات قبلی متفاوت خواهد بود.

وی افزود: نخست آنکه به خاطر متمم‌های جدید قانون اساسی که انها را تصویب کرده‌ایم، تفاوت‌هایی میان انتخابات امسال با سال‌های قبل وجود خواهد داشت. این بدان معناست که پارلمان قدرت‌های بیشتری در حوزه‌هایی چون تشکیل دولت روسیه دریافت کرده است.

پوتین در ادامه گفت: در حال حاضر مجلس عوام اساسا تصمیم نهایی درخصوص انتصاب وزرا و معاونین نخست وزیر را اتخاذ می کند و رئیس جمهوری ملزم است تا تصمیماتی را که توسط پارلمان اتخاذ شده است، امضا کند.

وی افزود: به عقیده من این اقدام به شدت اهمیت کار قانون‌گذاران و مسئولیت آنها برای کشور از جمله برای دولت را افزایش می‌دهد. به نظر من این ارتباط میان پارلمان و دولت بسیار حائز اهمیت است.

پوتین همچنین نسبت به مداخله در انتخابات روسیه هشدار داد اما تاکید کرد که مسکو برای مقابله با این تهدید آماده است.

وی گفت: بدون شک تلاش‌هایی برای مداخله در انتخابات روسیه وجود خواهد داشت و این تلاش‌ها همیشه وجود داشته‌اند و تنها مختص انتخابات کشور ما نمی‌شوند بلکه در سراسر جهان رخ می‌دهند. ما از این مساله آگاه هستیم و برای ان آماده شده‌ایم.

پوتین افزود: در همین حال ما همچنین برای همکاری با شرکایمان و ناظران بین‌المللی آماده هستیم.

دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن

وی افزود: جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در زمینه سیاست‌های داخلی و سیاست خارجی یک مرد باهوش و با بصیرت است. ما انتظار داریم همه یا بخشی از مشکلاتی که در روابط واشنگتن-مسکو به وجود آمده توسط دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن حل شوند.

رجب طیب اردوغان

پوتین ضمن اذعان به اینکه اغلب دیدگاه‌های متفاوتی با رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد اما تاکید کرد: اردوغان سر حرف‌ها و قول‌هایش می‌ماند.

وی گفت: اغلب دیدگاه‌هایم درخصوص مسائل خاص با اردوغان متفاوت است حتی گاهی اوقات دیدگاه‌هایمان کاملا مخالف یکدیگر است. اما او فردی است که سر حرف‌ها و قول‌هایش می‌ماند، اردوغان خیلی مرد است.

همکاری با شرکای خارجی

پوتین تاکید کرد: میان شرکای خارجی خوب یا بد هیچ فرقی نمی‌گذارم. من با همه شرکای خارجی‌ام به منظور دستیابی به بهترین نتیجه برای روسیه همکاری می‌کنم.

وی گفت: درخصوص شرکای خوب، خوشایند یا بد باید بگویم که چنین شرکایی وجود ندارند. نیازی نیست که بخواهم به کسی درسی دهم، همه آنها بسیار باهوش هستند. به من اعتماد کنید، این افراد از تحصیلات عالیه برخوردارند. همه آنها می‌خواهند برای کشورشان کاری انجام دهند اما این کار را با روش‌های مختلف انجام می‌دهند.

پوتین افزود: به نظر من رهبر خوب یا بد وجود ندارد چرا که تنها منافع ملی اهمیت دارد. من شرکای خارجی خود را به دو دسته افراد خوب یا بد تقسیم نمی‌کنم. من با همه آنها برای دستیابی به حداکثر نتیجه در منافع روسیه همکاری می‌کنم.

دونباس

پوتین گفت: ‌حل درگیری‌ها در شرق اوکراین و احیای روابط با روسیه کاملا به مقامات اوکراینی بستگی دارد. به نظر من حل درگیری‌های دونباس اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود رخ خواهد داد اما سوال اینجاست که چه زمانی؟ بخش عمده این ماجرا به مقامات کنونی اوکراینی بستگی دارد.

وی افزود: روسای جمهوری سابق و کنونی اوکراین عمدتا با شعارهای متحد کردن مجدد کشور و برقراری مجدد ارتباط با روسیه به قدرت رسیدند اما زمانی که زمام امور را بدست می‌گیرند، به ناسیونالیست‌های افراط‌گر توجه می‌کنند. به لطف خدا، هنگامی که در چهارچوب نشست نورماندی در پاریس با یکدیگر دیدار کردیم، با توافقی موافقت کردیم و حقیقتا این توافق حفظ شد که این امر یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. بر اساس این توافق تبادل زندانیان صورت گرفت اما هیچ کاری در حوزه اقتصادی و اجتماعی صورت نگرفته است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مقامات اوکراینی اخیرا مدعی شده‌اند که به توافقات مینسک پایبند نخواهند ماند و درصدد اصلاح متن این توافقات خواهند بود. اما این کار امکان‌پذیر نیست چرا که این توافقات توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده‌اند و بار قوانین بین‌المللی را دارند.

وی تاکید کرد: حمایت روسیه از دونباس تنها ادامه خواهد یافت بلکه افزایش نیز می‌یابد.

هکرهای روس

پوتین تاکید کرد: وزارت امور خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نویسندگان اخبار جعلی درباره هکرهای روس هستند.

وی افزود: آنها می‌نویسند که یک فرد ناشناس اهدافی را که برای همه ما نامشخص است دنبال می‌کند و سپس این فرد ناشناس یک تغییر فشار ناگهانی را حس می‌کند. این اخبار جعلی مشابه همان اخباری هستند که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شدند مبنی بر این‌که هکرهای خلافکار روسی با همکاری اطلاعات نظامی روسیه ایمیل یکی از اعضای حزب دموکرات آمریکا را هک کرد. باز هم پای یک فرد ناشناس در میان است. فکر می‌کنم کاملا مشخص است که چه کسی این هکرها را خلافکارانی مرتبط با اطلاعات نظامی روسیه دانست. این کار وزارت امور خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکاست. در حقیقت آنها نویسندگان این اخبار هستند و این اخبار با دستورات آنها تهیه و منتشر می‌شوند.

پوتین در ادامه گفت: هکرهای روسی نه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی آمریکا کمک کردند و نه به هیچ وجه در امور سیاسی داخلی آمریکا مداخله کرده‌اند.

وی افزود: همه این مسائل باعث خدشه‌دار شدن روابط میان روسیه و آمریکا شده است. این یکی از دلایل عدم به رسمیت شناختن مشروعیت ترامپ است. در نتیجه روابط روسیه-آمریکا قربانی سیاست داخلی آمریکا شد. امیدوارم این روابط در دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن بهبود یابند.

پوتین گفت: ترامپ هیچ نیازی به پیدا کردن شغلی دیگر ندارد. اگر تنها آرای مردمی را در نظر بگیریم و نه آرای کالج الکترال را، متوجه می‌شویم که ترامپ دست‌کم ۵۰ درصد از آرای مردمی را بدست آورده است. او از حمایت قابل توجهی برخوردار است و فکر می‌کنم که او قصد ندارد زندگی سیاسی‌اش در آمریکا را ترک کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

به هیچ فردی خرده نمی‌گیرم که چرا جلوی دوربین می رود/ این حرفه شغل ماست و باید از آن ارتزاق کنیم

پ دسامبر 17 , 2020
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: طبیعتا وضعیت بیماری کرونا باعث شده که بسیاری از بازیگران از حرفه خود دور شوند، همچنین عوامل سینما نیز اوضاع خوبی را تجربه نمی کنند. علی نصیریان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: واقعیت امر قرار بود در یک پروژه سینمایی بازی کنم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000