داستان صدا‌های عجیب غار «تایه‌گه» چیست؟

5fdb67cfa2094_2020-12-17_17-44

غار ناشناخته «تایه‌گه» در شهرستان ملکشاهی است که خفاش‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند ، هنگام عبور از کنار غار، شنیدن صدا‌های عجیب توجه‌ها را به خود جلب و آن را مخوف جلوه می‌دهد.

غار‌ها از پدیده‌های پر رمز و راز ، حساس و شکننده طبیعی هستند که شکل‌گیری آن‌ها حاصل گذر میلیون‌ها سال است؛ به یک تعبیر، غار‌ها قلب زمین به شمار می‌روند چرا که در ژرفای خاک می‌تپند.

غار‌ها همچون دیگر بخش‌های زمین، اندامی از پیکره این سیاره آبی و زنده هستند و مانند هر عضو دیگری از یک سامانه‌ی زنده، اگر دچار آسیب شوند، کل پیکره در رنج خواهد افتاد.

نقش مهم غار‌ها در دوره‌های گوناگون که سرپناه انسان‌ها بوده است بر کسی پوشیده نیست و از این رو در آن‌ها آثار حیاتی و تمدنی ارزنده‌ای باقی مانده که در مواردی، چونان یک کلید شناسایی، دوران مهمی را به ما شناسانده‌اند.

غار تایه‌گه نظر گردشگران زیادی به خود جلب کرده است

تاند یکی از اهالی شهرستان ملکشاهی گفت: این غار یکی از غار‌های عجیبی است که باعث شده نظر کاوشگران زیادی را به خود جلب کند، گذشتگان ما از این غار خاطرات زیادی دارند.

او افزود: درون این غار چیز‌های عجیبی وجود دارد از نوشتن متن‌های گذشتگان تا صدا‌های عجیبی که به گوش می‌رسد حقیقتا رفتن به درون این غار کمی مخوف است.

غاری مرموز مربوط به دوره دوم زمین شناسی در ایلام/ داستان صدا‌های عجیب غار «تایه‌گه» چیست؟

غار در مسیر صعب‌العبوری قرار دارد

همتی یکی دیگر از شهروندان ملکشاهی گفت: این غار در مسیر صعب‌العبوری قرار دارد، گذشتگان گفته‌اند مردم در آن زمان سر پناهی نداشتند و این غار از آن‌ها محافظت کرده است.

او ادامه داد: وجود درختان تایه نیز در نزدیکی غار در آن زمان‌ها نشان از قدرت بی‌نظیر خداوند برای گذشتگان بود و با استفاده از هیزم در دورن غار آتش روشن می‌کردند.

تایه گه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است

سهرابی نیز یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: این غار برای مردم کم‌تر شناخته شده است و متاسفانه فعلا در آثار ملی ثبت نشده است و باید هر چه زودتر در فهرست ثبت قرار گیرد.

او افزود: غار تایه‌گه با آن همه زیبایی خدادادی‌اش بسیار عجیب است و ذهن‌ها را درگیر خود می‌کند و عجیب بودن آن نیز شاید به دلیل آن است که فعلا بررسی و بازرسی دقیق از آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

این شهروند ملکشاهی گفت: هر فردی که از کنار این غار گذر کرده به نوعی یک داستان را تعریف می‌کند، یکی صدای عجیبی می‌شنود و دیگری محو در قدرت بیکران الهی می‌شود و باید گفت این غار‌ها رمزی پنهان دارند که شاید برای ما هنوز نامعلوم است.

غار در میان دره‌ای که به رودخانه منتهی می‌شود، قرار دارد

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز گفت: غار تایه‌گه در ۲ کیلومتری جنوب غربی روستای وری و در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب ملکشاهی در میان دره‌ای که به رودخانه جنوب روستا منتهی می‌شود، قرار دارد و تا ملکشاهی ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

او افزود: کف غار از شن و سنگ پوشیده شده، استالاکتیت (چکنده) و استالاگمیت (چکیده) که از رخسار‌های برجسته غار‌های آهکی‌اند، در کف و سقف آن مشاهده می‌شود.

غاری مرموز مربوط به دوره دوم زمین شناسی در ایلام/ داستان صدا‌های عجیب غار «تایه‌گه» چیست؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام بیان کرد: در فاصله ۱۰ متری ورودی غار استخر آبی قرار دارد که محل جمع شدن سیلاب‌های زمستانی است که معمولاً به داخل غار سرازیر می‌شود.

او ادامه داد: خفاش‌های زیادی هم در این غار زندگی می‌کنند و این غار به دوران دوم زمین شناسی مربوط می‌شود.

وجود تالار‌های بزرگ در غار

محمدجواد خانزادی کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز گفت: ورودی این غار از تالاری بزرگ شروع و انتهایش کم کم باریک می‌شود و به قسمت‌های نامعلومی که هنوز شناسایی نشده است، ختم می‌شود.

او افزود: این غار در فهرست آثار ملی فعلا ثبت نشده چرا که باید اطلاعات کاملی از این غار به دست آید؛ وجود خفاش‌های بسیار در این غار و همچنین قسمت‌های بی‌شمار این غار فعلا برای باستان شناسان شناسایی نشده است و در مرحله جستجو است.

طبق اعلام نظر برخی از کارشناسان زمین شناسی، صدا‌های عجیبی که در این غار به گوش می‌رسد می‌تواند ناشی از وزش باد در میان درختان تایه باشد که به مرور زمان مردم این دیار آن را ناشی از چیز‌های دیگر می‌دانند.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اختصاص ردیف اعتبار ملی به کاروانسرای شوریاب

پ دسامبر 17 , 2020
کاروانسرای شوریاب شهرستان فیروزه بنای باقی مانده از دوره قاجار که در حال تخریب بود، دارای ردیف اعتبار ملی شد. کاروانسرای تاریخی شوریاب فیروزه با عنوان تن‌ها کاروان‌سرای شهرستان فیروزه که سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از جمله کاروانسرا‌های چهار ایوان با حیاط مرکزی مربوط […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000