آغاز جنگ نفتی عربستان و امارات در یمن؛ «توافق ریاض» در بن‌بست

سیاسی/ بین الملل 5fdb55db3a79e_2020-12-17_16-28 شکست در اجرای «توافق ریاض» همچنان ادامه دارد؛ هر چند ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی اخیرا از اجرای آن خبر داد.

توافق موسوم به «توافق ریاض» تلاش عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ قدرت متحدان خود (نیروهای دولت منصور هادی) با شبه‌نظامیان متحد امارات (المجلس الانتقالی الجنوبی) در جنوب یمن است که با وجود تلاش‌های مکرر، جنگ خونین دو طرف کماکان ادامه یافته است.

روزنامه الاخبار لبنان امروز در گزارشی به بررسی عوامل شکست این توافق پرداخت و نوشت، هنوز زود است که بخواهیم درباره موفقیت طرح جدایی نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن (تحت حمایت ریاض) و عناصر گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب -وابسته به امارات) در استان أبین صحبتی کرد؛ زیرا هر یک از طرفین، عدم عقب‌نشینی از جبهه‌های نبرد در این استان را بر گردن دیگری می‌اندازد.

به گزارش الاخبار، تا کنون، فقط بخش کوچکی از اقدامات نظامی مورد توافق اجرایی شده است و هر لحظه امکان دارد که وضعیت بین طرفین، منفجر شود. این بار درگیری به استان نفت‌خیز «شبوه» (جنوب یمن) منتقل شده است.

این در حالی است که درگیری بر سر شبوه و سایر استانهای نفتی یمن، فقط به صورت منطقه‌ای نبوده و جنبه بین‌المللی داشته است. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که بخشی از علت طولانی شدن جنگ علیه ملت یمن، عدم تعیین سهم کشورهای حاضر در این تجاوز از «کیک» یمن است.

بنا بر این گزارش، در سطح بین‌الملل، فرانسه فاش کرد که تأسیسات گازی «بلحاف» به زندان مخفیانه‌ای تبدیل شده است که امارات در آن مردم یمن را شکنجه می‌کند. سازمانهای بین‌المللی نیز پیش از این، از وجود دهها زندان مخفیانه متعلق به امارات خبر داده بودند. البته همه می‌دانند که غرب به جنگ علیه یمن، با دید منافع خاص خود به ویژه معاملات تسلیحاتی بزرگ با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و چپاول نفت یمن نگاه می‌کند.

الاخبار در ادامه نوشت، در سطح منطقه، نیز تنش بین گروههای وابسته به عربستان و امارات همچنان ادامه دارد؛ بویژه از زمانی که نیروهای وابسته به دولت مستعفی در آگوست سال گذشته توانستند شبوه را به اشغال خود درآورند، ولی زمان تنش کنونی، مربوط به تحرکات نظامی در استان مجاور یعنی ابین است. ریاض در تلاش است، بخش نظامی «توافق ریاض» را اجرایی کند؛ توافقی که حزب «الاصلاح» و امارات یکدیگر را به تلاش برای شکست آن متهم می‌کنند.

به گزارش این روزنامه، شبوه یکی از مهمترین موارد اختلافی بین ابوظبی و ریاض است؛ زیرا امارات خواستار به کنترل درآوردن این استان توسط شورای انتقالی است، ولی عربستان سعودی اصرار دارد که هلال نفتی را که از شیوه تا حضرموت امتداد دارد، تحت کنترل خود درآورد.

در همین ارتباط، «سالم الشیبه» از سرکرده‌های برجسته شورای انتقالی در شبوه گفت که عربستان سعودی، به پایگاه امارات در بلحاف حمله کرده است. الشیبه خبر داد که «اختلافات امارات و عربستان در پشت پرده افزایش یافته است»؛ زیرا ابوظبی نپذیرفته است پیش از مشخص شدن تکلیف شبوه، توافق ریاض را اجرایی کند.

این سرکرده وابسته به امارات گفت که حمله به بلحاف، با «چراغ سبز سعودی» صورت گرفت و هدف این بود که امارات از شبوه و حضرموت دست بردارد. این استان نفت‌خیز، عصره درگیری نیابتی بین دو کشور بدل خواهد شد.
«محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه که وابسته به حزب الاصلاح است، گفت که طی دو سال گذشته، «مزدوران وابسته به امارات» در تلاش بودند که چندین بار او را ترور کنند. بن عدیو تأکید کرد که امارات در این استان مانند یک قدرت استعمارگر رفتار می‌کند.

توافق ریاض، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضاء شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

علت واکنش آلرژیک واکسن کرونا فایزر چیست؟

پ دسامبر 17 , 2020
مقامات بهداشتی اعلام کردند که واکسن کروناویروس (Pfizer) طی یک آزمایش بالینی ایمن و ۹۵ درصد موثر است. بااین‌حال، واکنش آلرژیک ، ممکن است نیاز به دستورالعمل‌های دقیق‌تر در مورد این واکسن را بیان کند. در یک زن میانسال آلاسکایی چند دقیقه پس از دریافت واکسن در بیمارستان منطقه‌ای بارلت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000