علاقه عراق به داشتن راکتور هسته ای/ روسیه یکی از گزینه ها برای بستن قرارداد است

سیاسی/ بین الملل 5fda0c7b5dd5c_2020-12-16_17-02 رییس هیات کنترل مواد رادیواکتیو عراق بستن قرارداد با روسیه را از جمله راههای داشتن راکتور هسته ای با هدف تولید برق در کشورش دانست.

«کمال حسین لطیف» امروز (چهارشنبه) گفت: در خصوص اهمیت نیاز عراق به انرژی هسته ای اتفاق نظر وجود دارد و این امر به تامین انرژی برق کشور کمک خواهد کرد.

وی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق افزود: چند راه را می توان برای احداث راکتورهای هسته ای دنبال کرد؛ از جمله اینکه راه مصر را دنبال کنیم که از روسیه با بهره کم وام گرفت و پول آن را از تولید برق در طول ۱۰ تا ۲۰ سال خواهد پرداخت و بعد از ۲۰ سال، صاحب راکتور ساخته شده خواهد شد؛ خصوصا که عمر راکتور بالاتر از ۶۰ سال است.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق هم چندی پیش در سفر به روسیه با مقامات بلندپایه این کشور درباره روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و نیز روابط سیاسی و نظامی بحث و تبادل نظر کرد.

لطیف پیشتر هم گفته بود که پنج کشور کره جنوبی، روسیه، آرژانتین، فرانسه و آمریکا نامزد ساخت راکتور هسته‌ای در عراق هستند.

وی افزوده بود که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در جریان سفر دوره‌ای اخیر خود موضوع احداث راکتور هسته‌ای در کشورش را با مقامات فرانسه مورد بحث و تبادل نظر قرار داده بود.

لطیف به فواید اقتصادی زیاد احداث راکتور هسته‌ای برای عراق در زمینه‌های مختلف اشاره کرده و گفته بود که ساخت بیمارستان پزشکی هسته‌ای سود زیادی برای بخش دولتی با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواهد داشت.

وی همچنین یادآورشده بود که محل‌های آماده زیادی برای احداث راکتور در صورت توافق عراق با یکی از کشورها برای احداث آن وجود دارد و عراق درصدد آموزش نیروی انسانی بومی لازم و ماهر همزمان با احداث راکتور خواهد بود.

کمیسیون نفت و انرژی پارلمان به ریاست «هیبت الحلبوسی» و دیگر اعضا، هجدم آذرماه جاری میزبان مسئولان متخصص در زمینه انرژی هسته‌ای و محیط زیست برای بررسی موضوع تولید انرژی برق با احداث راکتوری هسته‌ای بود.

در این نشست که «عقیل مریوش» ناظر سازمان انرژی هسته‌ای و مسئول ارتباط با «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «محمد علیوی» معاون رئیس ستاد نظارت ملی و «جاسم الفلاحی» نماینده فنی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق حضور داشتند، موضوع تولید انرژی‌های پاک از طریق احداث یک راکتور هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز و آثار و پیامدهای مثبت و منفی این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، رئیس و اعضای کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق سوالات خود درباره فواید اقتصادی و پیامدهای این پروژه در زمینه سلامتی و نیز جنبه‌های مالی و اقتصادی اجرای پروژه را مطرح کردند.

الحلبوسی در پایان گفت که کمیسیون متبوع وی پاسخ‌ها و جزئیات پروژه و همه مسائل مربوط به آن را در نشست‌های آینده خود مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد داد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مواضع احمدی نژاد را از سال 84 پیش بینی کرده بودم/ بخش اول

چ دسامبر 16 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی یک تحلیلگر اصولگرا می گوید که از سال 84 پیش بینی کرده بود احمدی نژاد روزی مقابل رهبری بایستد. سال ۱۳۳۸ در جوادیه تهران به دنیا آمد. در خانواده ای که به تعبیر خود او از نظر اقتصادی متوسط رو به پایین بود. خانواده اما مذهبی و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000