اردوغان به دنبال هژمونی منطقه‌ای است

سیاسی/ بین الملل 5fd87889bec09_2020-12-15_12-19 یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که با کشورهای باختری دارد کمک می کند که اردوغان فشارهای سختی را متحمل شود و این مسائل را مطرح کند. یعنی می خواهد اینجا بعضی از ناکامی ها را جبران کند.

یک کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه اردوغان یک وارونگی تاریخ را مطرح می کند، گفت: فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که با کشورهای باختری دارد کمک می کند که آقای اردوغان فشارهای سختی را متحمل شود و این مسائل را مطرح کند. یعنی می خواهد اینجا بعضی از ناکامی ها را جبران کند و ضمن اینکه دنبال هژمونی و رهبری منطقه ای است.

اسدالله اطهری در خصوص اقدام اخیر اردوغان علیه ایران، اظهار داشت: دو کشور سعی می کنند اجازه ندهند دامنه این موضوع افزایش پیدا کند. چون ظاهر قضیه این است که او هم نمی دانسته ممکن است این همه تبعات داشته باشد ولی اینکه چه هدفی از این قضیه داشته خیلی مهم است.

اردوغان سعی کرده به پان ترکیسم دامن بزند
این کارشناس مسائل ترکیه افزود: ماهیت این شعر این طور است که ایرانی ها نسبت به سرزمین های از دست رفته خود صحبت می کنند؛ در واقع به معنای بازگشت سرزمین های جدا شده از ایران به مام وطن است. ولی باید موقعیتی که ایشان صحبت داشته را هم در نظر بگیریم که سعی کرده مسائل هویتی و ناسیونالیستی را داغ کند و به پان ترکیسم دامن بزند.

وی تأکید کرد: این اقدام اردوغان روش و راه کسانی که خواستار تنش های قومی در ایران هستند و یا دوست دارند که ایران را به سرنوشت یوگوسلاوی دچار کنند را تقویت می کند. متوجه باشیم که عده ای دوست دارند مسأله شکاف های قومی و مذهبی را در ایران مطرح کنند.

اردوغان دنبال این است که به عنوان برادر بزرگتر برای آذربایجان و یا ترک های منطقه قفقاز باشد
اطهری یادآور شد: تفکر عده ای این است که ایران فقط بُعد اسلامی دارد. ایران یک بُعد فرهنگی و تمدنی هم دارد. آذربایجان، گرجستان و ارمنستان ذیل حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بوده اند که در دوره قاجاریه از کشور ما جدا شده اند. لذا این ایران است که در حوزه فرهنگی می تواند از این حرف ها بزند و ایشان دارد یک وارونگی تاریخ را مطرح می کند.

وی افزود: اردوغان دنبال این است که به عنوان برادر بزرگتر برای آذربایجان و یا ترک های منطقه قفقاز باشد و خیلی وقت است که کارهای آن را شروع کرده است. مثلا پارلمان کشورهای ترک زبان و مثلث ترکیه، آذربایجان و قبرس ترک نشین را مطرح می کند و دنبال هژمونی منطقه ای و یک نقش پررنگ در منطقه است و یادمان باشد که ترکیه از دیوار چین تا مدیترانه دارد مداخله می کند. در مصر، لیبی، قطر، شاخ آفریقا، قفقاز و خلیج فارس مداخله می کند و سعی دارد در همه حوزه ها حضور داشته باشد.

متأسفانه ما امر ملی را فراموش کرده ایم و آنها با تمام هویتشان کار می کنند
این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به مشکلات ترکیه با بعضی کشورها مثل سوریه، فرانسه و آمریکا، گفت: فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که با کشورهای باختری دارد کمک می کند که آقای اردوغان فشارهای سختی را متحمل شود و این مسائل را مطرح کند. یعنی می خواهد اینجا بعضی از ناکامی ها را جبران کند و ضمن اینکه دنبال هژمونی و رهبری منطقه ای است. ولی ما بر اساس عنصر فرهنگی، تمدنی و تمام ظرفیت های اسلامی می توانیم با او مقابله کنیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما امر ملی را فراموش کرده ایم و آنها با تمام هویتشان کار می کنند؛ گاهی با بُعد ملی، گاهی با هویت مذهبی و گاهی هم با هویت غربی کار می کنند. فرهنگ ما هم متشکل از عنصر اسلامی، ایرانی و غربی است. ما گاهی اوقات یکی از این سه مورد را برجسته و دو مورد دیگر را تضعیف می کنیم. به خاطر همین است که جایی که می توانیم از نظر فرهنگی و تمدنی ائتلاف داشته باشیم، آن را فراموش می کنیم. وقتی آنها با تمام ظرفیت می آیند ما هم باید با تمام ظرفیت جلو بیاییم و متأسفانه ما این کار را نمی کنیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عرضه اولیه اپال لغو شد

س دسامبر 15 , 2020
بنابر اعلام سازمان بورس عرضه اولیه اپال لغو شد. در این اطلاعیه امده است:به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می رساند،پیرو اطلاعیه شماره 181/83419 مورخ 1399/09/23 عرضه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس(اپال)در تاریخ 1399/09/26انجام نخواهد شد.بدیهی است اطلاع رسانی در خصوص تاریخ عرضه متعاقبا اعلام خواهد شد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000