عضو ستاد کرونا: ایران به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد

5fd71ee68bdae_5fd71ee68bdb3

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا می گوید ایران به برنامه جهانی کوواکس، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که واکسن "فایزر" را نمی خواهد.

قانعی دلیل این تصمیم ایران را اینگونه توضیح داد "ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم برای واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده که این واکسن را نمی‌خواهد."

این مقام ارشد بهداشتی تاکید کرد: «به برنامه جهانی کواکس (covax) اعلام کرده‌ایم که این واکسن را نمی‌خواهیم چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی نداریم»!

حمل و نقل واکسن کرونا شرایط ویژه‌ای می‌طلبد و کار ساده‌ای نیست.بر اساس بررسی انجمن باربری هوایی تنها ۱۵ درصد اعضای صنعت هوایی برای انتقال واکسن ها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ درجه سانتیگراد آمادگی دارند. اکنون بیشتر کشورهای جهان در حال تدارک امکاناتی هستند که بتوانند بعد از خرید واکسن‌ها آن ها را سالم به مشتری‌ها تحویل دهند و فرودگاه‌های جهان اکنون درگیر ساخت موقت انبارهایی می‌شود که بتوانند واکسن‌ها را نگهداری کنند

چندی پیش وزارت راه اعلام کرد در حال آماده سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.

واکسن فایزر-بایون‌تک اولین واکسن کروناست که از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید شده است. بسیاری از کشورها یا این واکسن را خریده اند و یا به دنبال خرید آنند.

انگلیس اولین کشوری است که واکسیناسیون با فایزر را آغاز کرده و آمریکا هم این واکسن را تائید کرده و روز دوشنبه برنامه واکسیناسیون را آغاز می‌کند.

ایران پیشتر اعلام کرده بود که به خاطر تحریم‌ها نمی تواند واکسن خارجی تهیه کند.

با این حال اظهارات مقامات کشور متناقض است. اخیرا وزیر بهداشت اعلام کرده که به زودی واکسن خارجی وارد کشور می‌شود. مشخص نیست واکسنی که وزیر بهداشت از آن صحبت کرده ساخت کدام کشور است. گمانه‌زنی‌ها این است که یا واکسن روسی است و یا واکسن چینی.

همچنین ایران خود به دنبال ساخت واکسن کرونا است و به نظر می رسد مقامات کشور بسیار امیدوارند زودتر واکسن ایرانی مراحل تحقیقاتی خود را پشت سر بگذارد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس تصویب می‌شود/ فروش مشروط ۲ میلیون بشکه نفت

د دسامبر 14 , 2020
سیاسی/ مجلس نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را تصویب کنیم و سپس مواردی که با آن مشکل داریم را اصلاح کنیم نه اینکه بیاییم بگوییم کلیات آن باید رد شود. حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره بررسی بودجه در کمیسیون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000