پاسخ نادر سلیمانی به منتقدان سریال «معمای شاه»

5fcf52ab43cd0_5fcf52ab43cd2 نادر سلیمانی با بیان اینکه همیشه به کارهای تاریخی علاقه داشته‌، گفت: تاریخ برای بسیاری مردم جذاب است و سریال‌های تاریخی تلویزیون هم معمولاً ماندگار می‌شوند.

سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی این شب ها بر روی آنتن آی فیلم ۲ است تا مخاطبان افغان و تاجیک فارسی‌زبان این کانال، به تماشای اثری درباره تاریخ معاصر ایران بنشینند. به همین مناسبت با نادر سلیمانی گفت وگو کرده‌ایم.

آنچه در ذهن مخاطبان تلویزیون ماندگار شده، نقش آفرینی‌ های شما در سریال‌ های طنز است. به نظر می‌رسد با سریال معمای شاه و کلاه پهلوی خواسته‌اید تصویری دیگر از خودتان را در عرصه بازیگری ارائه دهید.

همیشه به کارهای تاریخی و فضای آثار این چنینی علاقه داشته ام. تاریخ برای بسیاری مردم جذاب است و سریال ‌های تاریخی تلویزیون هم معمولاً ماندگار می ‌شوند.

شما در سریال معمای شاه ایفاگر نقش شعبان جعفری هستید که چهره ای جنجالی و بحث انگیز در دوران محمدرضاشاه و به خصوص در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد است. خودتان چقدر درباره شعبان جعفری می دانستید؟

شعبان جعفری از جمله باستانی کاران معروف آن زمان بوده که البته به نوعی بازیچه دست سیاستمداران عصر پهلوی شده است. اسم او بعد از کودتای ۲۸ مرداد بیشتر سر زبان ها می ‌افتد. جعفری یک بزن‌ بهادر بوده که تعدادی نوچه در اطراف خود داشته است.

آیا برای بازی در نقش شعبان جعفری در معمای شاه، پژوهش و تحقیقی درباره این شخصیت انجام دادید؟

بله، بعضی از کتاب ‌هایی را که درباره او نوشته شده است خواندم. با آقای ورزی هم درباره این شخصیت خیلی صحبت کردیم. لات های قدیم از جمله همین شعبان جعفری اخلاق و خصوصیات خاص خود را داشته اند. اهل درگیری و زد و خورد بوده اند. هر کدام شان به یک یا چند محله احاطه داشته اند و برای خود حکومت می کرده اند. البته در جریان تحقیقات شخصی ام متوجه شدم شعبان جعفری در دهه ۵۰ دیگر آن آدم پرنفوذ همیشگی نبوده و حتی رفت و آمد چندانی به دربار هم نداشته است. او در سال های پایانی عصر پهلوی بیشتر با باشگاهی که داشته، سرگرم بوده است.

به لحاظ فیزیکی و حتی چهره، شباهت‌هایی میان شما و شعبان جعفری مشهود است و گریم‌تان نباید خیلی زمانبر بوده باشد. درست است؟

چهره پردازی، یکی از نقاط قوت سریال معمای شاه است. درست است که شباهت هایی میان من و شعبان جعفری وجود دارد اما باز هم نزدیک به دو ساعت زیر دست چهره‌ پرداز می نشستم تا همان شوم که مدنظر آقای ورزی است.

قبل از بازی در نقش شعبان جعفری نگران واکنش‌ها و احیاناً انتقادات نبودید؟

شعبان جعفری هم مثل همه انسان ‌ها یکسری خوبی و بدی را با هم داشته است. اتفاقاً خودم هم همه تلاشم را کردم تا شخصیتی خاکستری را از جعفری به نمایش بگذارم و همه چیز او تک بعدی نباشد. به هر حال، هنوز هستند کسانی که آن دوران و حتی شخص جعفری را به یاد بیاورند. باید چیزی ساخت که برای مردم قابل باور باشد. مخاطبان امروزی تلویزیون بسیار باهوش و نکته ‌سنج هستند و باید با آنها صادق بود. درباره شعبان جعفری در تاریخ زیاد گفته شده است و آنچه که ما در معمای شاه نشان دادیم هم بر اساس مستندات تاریخی بود.

پس از حضور و بازی در سریال معمای شاه راضی هستید؟

بله، هم سریال را دوست دارم و هم نقش شعبان جعفری را. قبل از نوشتن فیلمنامه معمای شاه، یک تیم تحقیقاتی بر روی شخصیت ها و وقایع دوران پهلوی کار کرده بودند. خودم هم به عنوان بازیگر چیزی کم نگذاشتم تا نقش را به خوبی بازی کنم. قبل از من قرار بود مرحوم ولی الله مومنی نقش شعبان جعفری را در معمای شاه بازی کند و گویا سکانس‌ هایی هم با بازی ایشان ضبط شده بود اما در نهایت، این نقش به من رسید. با توجه به شناختی که از آقای ورزی داشتم تقریباً مطمئن بودم که نقش ‌آفرینی ام در معمای شاه دیده خواهد شد.

نظرتان درباره معمای شاه و انتقاداتی که به این سریال پس از پخش وارد شد چیست؟

معمای شاه یک سریال فاخر تاریخی است که برای ساخت آن زحمات زیادی کشیده شده. تولید چنین آثاری واقعاً سخت و زمانبر است و ساختن فضاها و فراهم کردن لباس و راهنمایی این تعداد بازیگر کار آسانی نیست و اصولاً کار هر کسی هم نیست. هر فیلم و سریالی ممکن است هم طرفدار داشته باشد و هم منتقد. قرار نیست همه از یک سریال خوششان بیاید، مخصوصاً اثری مثل معمای شاه که درباره تاریخ معاصر ایران ساخته شده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

نامزدهای بخش رمان جایزه جلال معرفی شدند

س دسامبر 8 , 2020
نامزدهای نهایی بخش رمان سیزدهمین جایزه جلال آل احمد توسط هیئت داوران این‌جایزه انتخاب شدند. براساس اعلام دبیرخانه سیزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، داوران بخش رمان این‌جایزه، اسامی نامزدهای راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را به ترتیب حروف الفبا اعلام کردند. نامزدهای این‌بخش از جایزه مذکور به این‌ترتیب‌اند: […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000