توقف یا فعالیت پشت پرده؛ در حزب روحانی چه می گذرد؟

سیاسی/ انتخابات 5fc3ad33a124a_2020-11-29_17-46 فصل انتخابات نزدیک است و هر حزبی برای خود برنامه هایی را در نظر دارد. حزب اعتدال و توسعه نیز سناریوهایی را تعریف کرده است و به مرور آنها را برای جلب افکار عمومی محک می زند.

هرچند دولت روحانی نزد افکارعمومی جایگاه مناسب و ویژه ای ندارد اما حزب اعتدال و توسعه با اتکا به امکانات و اختیاراتی که عناصر ارشد این حزب در دولت دارند بسیار به نقش آفرینی در انتخابات و رقم زدن آرایش صحنه رقابت به نفع خود امیدوارند.

حزب اعتدال و توسعه از تأسیس تا امروز

حزب اعتدال و توسعه اواخر دهه هفتاد تشکیل شد و در سایه تفکرات حسن روحانی فعالیت نامحسوسی در صحنه سیاسی کشور داشت. در واقع تا پیش از سال 92 به عنوان یک حزب درجه سه و در حاشیه شناخته می شد اما بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سعی کرد خود را قطبی از سیاست تعریف کند.

رکب اعتدال به اصلاحات

اعتدال و توسعه با چانه زنی فشرده توفیقاتی هم کسب کرد و توانست از فهرست ائتلاف امید برای مجلس دهم سهمیه قابل توجهی کسب کند اما بعد آغاز کار پارلمان با اصولگراها پیوند خورد و مسیر علی لاریجانی را برای کسب کرسی ریاست مجلس تسهیل کرد.

اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری می خواستند این اقدام روحانی و حزب همسو با او را با آوردن کاندیدای در سایه جبران کنند اما در نهایت با حفظ ظاهر به حمایت از حسن روحانی پرداختند. حسن روحانی اما رویکردش را با اصلاح طلبان تغییر داد و در دولت بعد از جناح اصلاحات دور شد که بسیاری اصلاح طلبان آن را چرخش سیاسی دانستند و کمپین عبور از روحانی را راه انداختند. البته اصلاح طلبان اقدام اعتدال و توسعه را در انتخابات شوراها جبران کردند و هیچ جایی را در لیست خود به نفرات حزب حسن روحانی اختصاص ندادند.

جدایی رسمی اعتدال و اصلاحات

در انتخابات مجلس یازدهم اصلاح طلبان رسما اعلام کردند به ائتلاف با اعتدال پایان داده اند و لیست شان را کاملا اختصاصی و اصلاح طلبانه می بندند. در نهایت هم از حضور تشکیلاتی منصرف شدند و برخی احزاب اصلاحات بنا به تصمیم خودشان لیست دادند اما در این سطح هم اصلاح طلبان حاضر به همکاری با اعتدال و توسعه نشدند.

برنامه اعتدال و توسعه برای انتخابات 1400

امروز حزب اعتدال و توسعه یک نکته را به روشنی دریافته و آن اینکه هیچ شانسی برای احیای ائتلافش با اصلاح طلبان نیست و از طرفی اصولگرایان نیز هیچ علاقه ای به جذب این حزب در جریان خود ندارند بنابراین این حزب چند سناریو را با هم جلو برد، نخست آنکه روی چهره جوانی همچون آذری جهرمی وزیر ارتباطات کار کرد اما وقتی از این سناریو بازخوردهای مناسبی دریافت نکرد. تلاش کرد بین محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی را به میدان انتخابات 1400 بفرستد. در نهایت روی نام محمدباقر نوبخت متمرکز شد.

از اوایل تابستان امسال محمدباقر نوبخت فعالیت انتخاباتی خودش را آغاز کرد و حتی در بازدید از یک پروژه تلویحا به احتمال کاندیداتوری خودش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اشاره کرد. او هر هفته به استان های مختلف سفر می کند و از یکسری پروژه های خرد رونمایی و یا وعده هایی برای اتمام برخی پروژه ها تا پایان دولت کنونی می دهد.

توئیت جنجالی نوبخت

محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه اساسا چهره ای محافظه کار است اما بعد از پیروزی بایدن در درباره «درخواست مردم برای لغو تحریم ها» زد که بسیاری آن را انتخاباتی خواندند. از آن روز نگاه ها روی نوبخت خیلی پررنگ تر شد.

کاندیداتوری نوبخت منتفی شده؟

اکبر ترکان از اعضای حزب اعتدال و توسعه امروز نسبت به تقویت احتمال کاندیداتوری محمدباقر نوبخت در انتخابات واکنش نشان داده و گفته «این خبر صحت ندارد». شاید علت این باشد که اعتدال و توسعه شک دارد که نوبخت بتواند از شورای نگهبان کارت ورود به رقابت 1400 را دریافت کند. ترکان تلویحا این تحلیل را تأیید کرده و گفته «مشخص نیست غیراصولگراها در انتخابات تایید صلاحیت شوند همانطور که در انتخابات مجلس رخ داد».

حال باید دید این موضع ترکان زمینه ای برای طرح جدی تر نام محمدباقر نوبخت برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است یا آنکه واقعا عطای معرفی کاندیدای اختصاصی را به لقایش بخشیده اند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حداقل سیلی ما این است که دولت، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند

ی نوامبر 29 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر ضرورت مجازات آمران جنایت تروریستی گفت: یک سیلی محکم به صورت دشمن خواهیم زد. محسن رضایی پیش از ظهر یکشنبه نهم آذرماه با حضور در خانه دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده، ضمن تبریک و تسلیت به همسر، فرزندان و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000