ترور فخری زاده، کارشکنی تل‌آویو در دولت بایدن است

سیاسی/ بین الملل 5fc39d4adb0f1_2020-11-29_16-38 رسانه بلژیکی نوشت هدف از ترور دکتر فخری زاده، که گفته می‌شود دست تل‌آویو با همدستی واشنگتن در پشت پرده آن نهفته است، در واقع سنگ اندازی در سیاست دولت آتی بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام بوده است.

نشریه لالیبر بلژیک نوشت: هدف ترور دکتر فخری زاده، دانشمند ایرانی، سنگ اندازی در مسیر پیش روی دولت بایدن، رئیس جمهور منتخب ۲۰۲۰ آمریکا برای بازگشت به مسیر دیپلماسی سازنده با تهران بوده است.

این رسانه بلژیکی افزود: این اقدام تروریستی که به تل آویو منتسب است؛ خطر کارشکنی در سیاست‌های پیش روی دولت بایدن که پیش تر قصد خود برای الحاق به توافق هسته‌ای ایران (برجام) را اعلام کرده و همچنین دامن زدن به تنش‌ها در منطقه را در پی دارد.

لالیبر تصریح کرد: ایران روز جمعه اسرائیل را متهم کرد که با ترور دکتر محسن فخری زاده، ۵۹ ساله، از چهره‌های برجسته علمی، با همدستی ایالات متحده به دنبال ایجاد آشوب و بلواست.

این رسانه بلژیکی در ادامه نوشت: واشنگتن رسماً در مورد این عملیات تروریستی اظهار نظری نکرده است؛ اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور مغلوب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ توئیتی را بازنشر و درواقع در مورد این پرونده اظهارنظر کرده است.

به نوشته لالیبر؛ ترامپ سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران (برجام) با ادعای اعمال سیاست فشار حداکثری بر تهران، به طور یکجانبه خارج شد و دولت او مصمم است تا پایان دوره ریاست جمهوری خود، این سیاست را ادامه دهد.

این رسانه بلژیکی ادامه داد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که به تازگی به اسرائیل سفر کرده است، روز جمعه تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه چهار شرکت چینی و روسی به ادعای حمایت از توسعه برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد.

لالیبر به نقل از یک مقام بلندپایه از وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: دولت ترامپ تا ۲۰ ژانویه روی کار است و تا پایان دوره تصدی گری خود، به اعمال این قبیل سیاست‌های خود ادامه می‌دهد.

این رسانه بلژیکی تاکید کرد: اما برای اکثر تحلیلگران آمریکایی، ترور دکتر محسن فخری زاده خطرناک است و موقعیت جو بایدن را تضعیف می‌کند؛ چرا که او پیش تر از یکجانبه گرایی دونالد ترامپ ابراز انزجار کرده و با تصمیم خود بر الحاق به توافق هسته‌ای ایران (برجام) درصدد احیای مسیر دیپلماسی در این رابطه است.

به گزارش لالیبر؛ جان برنان، رئیس پیشین سیا، ترور دکتر فخری زاده را یک عمل جنایتکارانه و بسیار خطرناک دانست که ممکن است منجر به اقدامات تلافی جویانه و مرحله جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای شود.

برنان که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما صاحب منصب بود، از ایران خواست از اقدامات تلافی جویانه خودداری کند و منتظر باز گشت رهبران مسئولیت پذیر ایالات متحده به صحنه بین المللی بماند.

وزارت امور خارجه آلمان از تمامی طرف‌ها خواست از هرگونه اقدامی که به تنش‌ها در منطقه دامن بزند، خودداری کنند؛ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده، بر لزوم جلوگیری از اقداماتی‌که منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود، تاکیدکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهار داشت: چند هفته قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، مهم است که زمینه مذاکره با ایران فراهم شود تا اختلافات در مورد برنامه هسته‌ای این کشور با مذاکره حل شود.

بن فریدمن، استاد دانشگاه جورج واشنگتن در توئیتی نوشت: این اقدامی خرابکارانه است که دیپلماسی و منافع ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد.

لالیبر به نقل از بن رودز/ Ben Rhodes مشاور دیپلماتیک باراک اوباما گفت: این اقدام، یک رسوایی است و هدف آن تضعیف چشم انداز دیپلماسی بین دولت جدید ایالات متحده و ایران است؛ زمان آن رسیده که این تنش زایی متوقف شود.

به نوشته این رسانه بلژیکی؛ مارک دوبوویتز/ Mark Dubowitz رئیس اندیشکده محافظه کار بنیاد دفاع از دموکراسی، خاطرنشان کرد: هنوز دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن باقی مانده؛ به قدر کافی زمان است تا ایالات متحده و اسرائیل به ایران آسیب‌های جدی و بر دولت بایدن اهرم فشار وارد کنند.

رسانه‌ها روز جمعه به نقل از منابع صهیونیستی، از احتمال دست داشتن تل آویو در ترور فخری زاده یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی ایران خبر دادند. حوالی ساعت ۱۵:۲۰ روز جمعه هفتم آذرماه وقوع حادثه‌ای تروریستی به مرکز فوریت‌های پلیس اعلام شد و موقعیت ترور تحت پوشش کامل امنیتی نیروی انتظامی قرار گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به ترور و شهادت فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع به نقش رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

امیر حاتمی وزیر دفاع نیز شهید محسن فخری‌زاده را از پیشگامان حرکت علمی کشور برای تأمین تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با کرونا عنوان کرد و گفت: مجموعه تحت مدیریت شهید فخری‌زاده جزو اولین مراکزی بود که کیت تشخیص کرونا را با مسئولیت ایشان تولید کرد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

به مبارزه خود تا زمان تشکیل کشور مستقل فلسطین ادامه می‌دهیم

ی نوامبر 29 , 2020
سیاسی/ بین الملل رئیس جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) در سخنانی تاکید کرد: به مبارزه خود تا زمان تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی ادامه خواهیم داد. رجب طیب اردوغان، تصریح کرد: به مبارزه خود تا زمان تاسیس کشور مستقل و دارای حاکمیت و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000