تلاش دقیقه نودی پمپئو برای خلق ائتلاف چالش‌آفرین در خاورمیانه

سیاسی/ بین الملل 5fbd0ba0e2cfb_2020-11-24_17-03 رئیس‌جمهور شکست‌خورده در انتخابات آمریکا وقت‌های تلف‌شده بازی سیاسی‌اش در کاخ سفید را به حضور در خاورمیانه اختصاص داده و به دنبال وصول چک‌های سفیدامضایی است که در مقابل حمایت خود از رهبران این کشورها دریافت کرده بود.

اینکه مایک پمپئو سفر منطقه‌ای خود را به خاورمیانه با بمب سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو به عربستان- که البته چندان هم مخفی نبود و تمامی ادوات برای علنی شدن آن به کار گرفته شد- به پایان رساند بی‌تردید یک خبر بسیار بزرگ است که قطعاً ساعت‌ها برنامه‌های تحلیلی و روزها صفحات مطبوعات کاغذی و رسانه‌های مجازی را دست‌کم در خاورمیانه به خود مشغول خواهد کرد.

در این بین پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام برای جمع‌آوری آخرین امتیازات ممکن انجام می‌شود یا رفتاری انتقام‌جویانه از سوی یک رقیب شکست‌خورده است که در صدد خراب کردن زمین بازی قبل از خروج از آن است می‌تواند سمت‌وسوی تحلیل در مورد برنامه‌های ترامپ را طی مدت‌زمان باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری‌اش مشخص کند.

از سوی دیگر سکوت سعودی‌ها در مقابل این افشاگری آن هم در سایه فعالیت ده‌ها و شاید صدها سایت و شبکه ماهواره‌ای همسو با ریاض (واکتفا به یک تکذیبیه از سوی وزیر خارجه بعد از نیمروز سکوت) موضوعی تامل‌بر‌انگیز است.

اینکه آیا عدم اظهارنظر سعودی‌ها در مقابل یک ملاقات محرمانه ساعاتی بعد از آن توسط طرف اسرائیلی افشا و رسانه‌ای شد اقدامی انفعالی بوده، پذیرش عمل انجام‌شده تفسیر می‌شود یا اصولاً اقدامی هماهنگ برای سنجش سطح واکنش‌های داخلی و برون مرزی نسبت به آن است نمی‌تواند بر اصل وجود و گستردگی روابط ریاض-تل‌آویو که قدمت آن حتی به سال‌ها قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید باز‌می‌گردد تاثیری داشته باشد.

هیچ تحلیلگری در منطقه نمی‌تواند منکر این حقیقت شود که دونالد ترامپ بعد از نتانیاهو بیشترین حمایت خود را معطوف به محمد بن سلمان کرده بود.

حال امروز ردیف‌های اول و دوم لیست متحدان ترامپ در منطقه خاورمیانه، علنی شدن روابط فیمابین خود را یک گام به جلوتر برده‌اند تا صف‌بندی‌های پساترامپی در منطقه نمود بیشتری پیدا کرده باشد.

در سایه این حقیقت که محمد بن سلمان هیچ چیز را مقدس‌تر از نشستن به جای پدر نمی‌داند و برای این کار دست به هر اقدامی خواهد زد و در چارچوب طرح ایران‌هراسی و بایدن‌هراسی، که جریان‌های نئومحافظه‌کار متحد ترامپ برای عربستان سعودی و چند کشوری اقماری‌اش در منطقه به راه انداخته‌اند، آنچه که امروز در حال وقوع است بیش از آنکه مقدمه‌ای برای توافق صلح منطقه‌ای باشد، انتقال مالکیت گاو شیرده از ترامپ به نتانیاهو است تا طی چهار سال آینده، در کنار آمریکا، اسرائیل نیز در این دوشیدن سهیم باشد.

به راستی ترامپ تا روز ۲۰ ژانویه دولت را در چند عمل انجام‌شده دیگر قرار خواهد داد؟

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

دهقان، اولین نامزد رسمی ۱۴۰۰ / طلسم ریاست‌جمهوری نظامیان در ایران می‌شکند؟

س نوامبر 24 , 2020
سیاسی/ انتخابات درحالیکه کمتر از ۷ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران زمان باقیست، اولین کلندیدا به طور رسمی برای حضور در عرصه رقابتها اعلام آمادگی کرد. حسین دهقان که سابقه وزارت دفاع را در کارنامه خود دارد، چهره‌ای نظامی است که قصد دارد مانند برخی دیگر از چهره‌هایی که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000