مذاکرات مرزی لبنان و اسرائیل به بن بست رسیده است

سیاسی/ بین الملل 5fbb8f6925219_5fbb8f692521c روزنامه اسرائیل الیوم امروز (دوشنبه) نوشت، مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی درخصوص ترسیم مرزهای دریایی به بن بست رسیده است.

این روزنامه نوشت، در پی عدم پیشرفت در مذاکرات میان لبنان و رژیم صهیونیستی پیرامون ترسیم مرزهای دریایی، کلکل میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و یووال اشتاینتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی علنا شروع شد.

اسرائیل الیوم نوشت، در پایان سومین دور از مذاکرات که هفته گذشته برگزار شد، میشل عون موضع جدید کشورش را درباره خط آبی میان اراضی اشغالی و لبنان اعلام کرد.

به نوشته این روزنامه، در صفحه توییتری میشل عون آمده است که وی به هیئت فنی مسوول اداره مذاکرات غیر مستقیم گفته است که این مذاکرات براساس خطی که از خشکی در منطقه راس الناقوره آغاز می شود و تا دریا امتداد دارد، -مطابق با آنچه در توافقنامه پولیه-نیوکمپ (توافقنامه بین انگلیس و فرانسه در سال 1929) آمده است-، صورت می گیرد.

اسرائیل الیوم در ادامه نوشت، طبق گفته عون، این خط مرزی است که ارتش لبنان تعیین کرده است اما وزیر انرژی رژیم صهیونیستی فورا این مساله را رد کرد و در حساب شخصی خود در توییتر مدعی شد: لبنان مواضع متفاوتی اتخاذ کرده که با نقشه های قبلی که بیروت با آنها موافق بود، در تعارض است.
وی افزود: لبنان موضع خود در خصوص مرزهای دریایی با اسرائیل را هفت بار تغییر داده است. موضع کنونی لبنان نه تنها با موضع پیشین آنها در تعارض است بلکه با موضع لبنان در خصوص مرزهای دریایی این کشور با سوریه که بر اساس جزایر لبنانی نزدیک مرزهای دریایی هست نیز در تعارض است.

اشتاینتس نوشت: اگر لبنان روی این خط فعلی پافشاری کند، مذاکرات به شکست منجر خواهد شد. کسی که برای دستیابی ایمن به منابع طبیعی تلاش می کند باید به اصل ثبات و حل اختلافات بر اساس آنچه اسرائیل و لبنان نزد آمریکا و سازمان ملل به آن متعهد شده اند، عمل کند، هر گونه انحراف از این مسیر می تواند به بن بست و خیانت به آرزوی ملت های منطقه منتهی شود.

یک روز پس از این اظهارات وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، رئیس جمهوری لبنان پاسخ داد: این ادعا که لبنان موضع خود را تغییر داده، به هیچ وجه صحت ندارد. موضع لبنان ثابت و محکم است.

اشتاینتس هم ساکت نماند و در توییتی نوشت: از ژانویه ۲۰۰۷ و امضای توافقنامه مرزهای دریایی میان کشور شما و قبرس و حتی تا همین روزهای اخیر، لبنان هفت خط مختلف برای مرزهای دریایی مطرح کرده است. برخلاف دولت لبنان، به هیئت اسرائیلی گفتم مسوولیت پذیرانه رفتار کند و به خط مرزی که تل آویو ۱۰ سال پیش در نزد سازمان ملل به آن متعهد شده، پایبند باشد و با مذاکره و رویکردی عملی تلاش کند اختلافات کاهش و حل شوند.

اسرائیل الیوم نوشت، چهارمین دور از این مذاکرات میان دو طرف حدود دو هفته دیگر انجام می شود و ارزیابی محافل نزدیک به مذاکرات این است که اگر لبنان روی این موضع خود با همین شدت پافشاری کند، مذاکرات به بن بست خواهد رسید.

این روزنامه پیشتر برخی اختلافات و شکاف های موجود در مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی را که با نظارت سازمان ملل درباره ترسیم مرزها در حال انجام است، فاش کرده بود.

مذاکرات کنونی میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای تعیین تکلیف ۸۵۴ کیلومتر مربع از آب های دریای مدیترانه است که دارای منابع طبیعی نفت و گاز است و نقشه های آن از سوی طرفین در سال ۲۰۱۱ برای سازمان ملل ارسال شده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گزارش‌ رئیس سازمان بازرسی درباره افزایش قیمت مرغ

د نوامبر 23 , 2020
سیاسی/ قضایی در این فیلم گزارش‌ رئیس سازمان بازرسی درباره افزایش قیمت مرغ از۲۳ به ۳۵ هزارتومان را مشاهده می‌کنید.badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000