شمشیر بن سلمان این بار بر گردن مفتیان سعودی

سیاسی/ بین الملل 5fbb81e0c1ca4_2020-11-23_13-03 شمشیر "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی که گردن بسیاری از شهروندان این کشور را لمس کرده، این بار گردن علما و مفتیان سعودی را هدف گرفته است، مفتیانی که بسیاری از آنها همراه خوبی برای آل سعود در انجام جنایاتشان بوده اند.

مفتیان سعودی که در سال های اخیر جاده صاف کن رژیم آل سعود در انجام جنایت علیه مردم مسلمان کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان بوده اند و با فتواهای ضداسلامی و ضدانسانی خود همراه خوبی برای آل سعود بوده اند، شاید فکر نمی کردند که روزی خود آنها گردنشان به تله شمشیر بن سلمان بیفتد.

"محمد بن سلمان" که از سال ۲۰۱۵ وزیر دفاع و از سال ۲۰۱۷ نیز ولیعهد عربستان شده، برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی از هیچ اقدامی علیه مخالفان خود فروگذار نیست، حتی اگر این اقدامات به تمام شدن جان مخالفانش با شدیدترین وجه صورت بگیرد.

بن سلمان برای کنار زدن مخالفان خود از هر ابزاری استفاده می کند و در این مسیر حتی به عموی خود و بسیاری از شاهزادگان سعودی و مخالفان خود نیز رحم نکرده است و این بار به سراغ مفتیان و علمای سعودی که بسیار با او و سیاست های ضد انسانی و ضداسلامیش همراه بوده اند، رفته است.

وزارت ارشاد و امور دینی عربستان سعودی اخیرا به درخواست بن سلمان خواستار بازداشت و تحت پیگرد قرار دادن علما و مفتیانی سعودی شده که حاضر به همراهی با سیاست‌های ریاض در خصوص اخوان‌المسلمین نشده‌اند.

در این سند سری که توسط برخی از مخالفان سعودی در رسانه ها منتشر شده، وزارت ارشاد و امور اسلامی سعودی در نامه‌ای به بخش‌های تحت امر خود خواستار جمع‌آوری اطلاعات از خطیبان مساجد و مفتیانی شده که حاضر نشده‌اند، بیانیه اخیر «هیأت علمای سعودی» در تروریستی خواندن اخوان‌المسلمین را در مساجد این کشور قرائت کنند.

در سند تازه افشا شده، آمده است که امامان جماعت و خطیبانی که حاضر به قرائت بیانیه هیأت علمای سعودی نشده‌اند، اگر عذر موجهی نداشته باشند، برکنار شوند تا مقدمات بازداشت آن‌ها فراهم شود. همچنین باید افراد جدیدی جایگزین آن‌ها شوند که با سیاست‌های دولت سعودی همسو باشند.

این سند همچنین توسط «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی منتشر شده و حاکی از آغاز دور جدید بازداشت علما و مفتیان غیرهمسو با دولت سعودی است.

سه‌شنبه گذشته هیأت کبار العلمای عربستان سعودی به تبعیت از دولت این کشور که پیشتر جنبش ضدصهیونیستی حزب‌الله لبنان را تروریستی خوانده بود، سازمان اخوان المسلمین را نیز «گروهی تروریستی» خوانده و ادعا کرده که این گروه نماینده شیوه اسلام نیست و اقداماتش تفرقه‌افکنانه، خشونت‌بار و حامی تروریسم است!.

این اقدام ضداسلامی هیات کبار (بزرگان) علمای سعودی هرچند مورد اعتراض بسیاری از گروه های اسلامی در منطقه قرار گرفته، ولی از طرف دیگر مورد استقبال وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی واقع شده است.

این روزها پاکسازی علما و مفتیان و خطیبان سعودی مساجد عربستان، (از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد عربستان) به طور بی سابقه‌ای آغاز شده و طبق آخرین اطلاعات بیش از چهار هزار مقام وهابی عربستانی در زندان‌های آل سعود به سر می‌برند.

امامان جماعت و خطیبانی که حاضر به قرائت بیانیه هیأت علمای سعودی نشده‌اند، اگر عذر موجهی نداشته باشند، برکنار شوند تا مقدمات بازداشت آن‌ها فراهم شود. همچنین باید افراد جدیدی جایگزین آن‌ها شوند که با سیاست‌های دولت سعودی همسو باشند

روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان که با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا همراه بوده، برای مردم منطقه و عربستان ثمره ای جز کشتار و ویرانی نداشته است؛ ثمره ای که موجب کشته شدن صدها هزار مسلمان در منطقه با ایجاد و حمایت گروه های تروریستی و همچنین تجاوز مستقیم به یمن رقم خورده است.

هرچند جنایات آل سعود در منطقه کمتر مورد توجه مقامات کشورهای غربی قرار گرفته و حتی این کشورها تمام قد از جنایات و کشتار مسلمانان توسط عربستان، همه گونه حمایت کرده اند، اما موضوع حقوق بشر و اقدامات رژیم سعودی در عربستان تا حدی مورد نظر کشورهای غربی قرار گرفته و با اعتراض هرچند اندک مواجه شده است.

نشریه "ایندیپندت" چاپ لندن روز شنبه در آستانه برگزاری نشست گروه «جی بیست» در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر در عربستان، گزارشی از وضعیت تکان‌دهنده و اسفناک زندانیان سیاسی و زنان در این کشور منتشر کرد.

سازمان حقوق بشری «گرنت لیبرتی» که تنظیم کننده گزارش وضعیت حقوق بشری در عربستان بوده و "میدل ایست نیوز" آن را منتشر کرده، اعلام نموده که از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۷، حقوق انسانی حدود ۳۰۹ زندانی سیاسی در این کشور نقض شده است.

این گزارش تأکید کرده که ۲۰ زندانی در عربستان به علت جرم‌های سیاسی که پیش از سن قانونی مرتکب شده‌اند، بازداشت شدند که ۵ تن از آنها اعدام و ۱۳ تن نیز محکوم به اعدام هستند.

این گزارش در آستانه برگزاری دیروز نشست گروه جی بیست در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر در این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در افکار عمومی جهان منتشر شده است.

براساس این گزارش، ۲۷ زن فعال مدنی در عربستان زندانی هستند که ۶ تن از آنها در معرض آزار جنسی توسط ماموران امنیتی این کشور قرار گرفته‌اند.

موضوع حقوق بشر در عربستان هرچند سال هاست که مورد توجه کشورهای منطقه قرار گرفته، اما با قتل فجیع "جمال خاشقچی" خبرنگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول که بیش از دو سال پیش اتفاق افتاد، نظر رسانه های بین المللی را نیز به خود جلب کرد و آنها در مدت یاد شده اقدام به انتشار برخی از جنایات آل سعود علیه مخالفان داخلی کردند.

بن سلمان که بعد از کنار زدن ولیعهد سابق عربستان و نشستن بر روی کرسی وی نتوانست مشروعیتی را به دست بیاورد به همین دلیل تلاش می کند از دست همه مخالفان خود خلاص شود از جمال خاشقچی گرفته تا دیگر مخالفان، که این بار مفتیان مخالف نظر او را جلب کرده است.

تنها امید بن سلمان در ماه های اخیر جلوگیری از شکست دونالد ترامپ و تلاش وی برای انتخاب دوباره وی به عنوان رییس جمهور آمریکا بود، چرا که پیروزی جو بایدن، احتمال آن که تاج و تخت بن سلمان و رویای پادشاه شدن او را بر باد دهد، زیاد کرده است.

سردمداران کنونی آمریکا همچون دونالد ترامپ و مایک پمپئو به دلیل بهره مندی از دلارهای نفتی، حامی اصلی بن سلمان و اقدامات او بشمار می روند، اما برخی مقامات آمریکایی با اقدامات ولیعهد سعودی مخالف هستند، هرچند معلوم نیست که مقامات آینده آمریکایی در مقابل دلارهای نفتی سعودی همچون ترامپ تعظیم خواهند کرد یا خیر؟

به هرحال، هم‌اکنون عربستان با مشکلات فراوان داخلی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که فرورفتن در باتلاق جنگ یمن و هزینه سرسام‌آور تجاوز به این کشور، تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی و لبنان، مشکلات مدیریتی و در راس همه اینها خیز بن سلمان برای رسیدن به تخت شاهی به هر قیمتی از جمله دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن خاندان سعودی و حذف مخالفان خود، علل مشکلات حکام سعودی می‌باشد که البته نگرانی بن سلمان بیشتر از مخالفانی می باشد که گردن آنها از زیر تیغ بن سلمان فرار کرده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مسئول امور پشتیبانی طرح بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا منصوب شد

د نوامبر 23 , 2020
با حکم وزیر بهداشت، پیر حسین کولیوند به عنوان مسئول امور پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) منصوب شد. به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی امور پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000