کم‌بارشی در ایران طی آبان ماه/وضعیت بارش‌ها در آذر

5fb9eedfe4b55_2020-11-22_08-23

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها در ایران طی آبان ماه کمتر از حد نرمال بود، گفت: براساس پیش‌بینی مدل‌های اقلیمی این کم بارشی همچنان در کشور ادامه دارد.

احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه تاکنون در کشور ۲۳.۸ میلیمتر بارش داشتیم، اظهار کرد: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور حدود ۶ میلیمتر یا به‌عبارتی ۱۹ درصد کمتر بوده است.

خشکسالی در کشور از ابتدای سال آبی

وی ادامه داد: بارش‌های طی مهر و آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و به طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که از ابتدای سال آبی در کشور با خشکسالی مواجه بوده‌ایم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها در ۲۵ استان کشور طی دو ماه اخیر کمتر از حد نرمال گزارش شده است، اظهارکرد: برای مثال بارش‌ها در استان گیلان ‌۳۰ درصد و در استان گلستان ۳۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت است همچنین استان کرمانشاه با کم‌بارشی ۵۰ درصدی طی دو ماه اخیر مواجه بوده است.

به گفته وظیفه بارش‌ها در استان‌های پر بارشی مانند چهار محال و بختیاری و لرستان نیز به‌ترتیب ۵۷ و ۵۴ درصد کمتر از نرمال گزارش شده است همچنین سایر استان‌ها ازجمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و ایلام و… نیز طی مهر و آبان کم بارشی داشتند.

وضعیت دمای هوای کشور طی آبان ماه

وی در ادامه درباره وضعیت دمای هوا در کشور طی آبان ماه گفت: میانگین دمای کمینه هوا در کشور طی ماه گذشته ۸.۴ بود که نسبت به حد نرمال کشور ۰.۱ افزایش یافته بود. میانگین دمای هوای بیشینه طی آبان ماه در کشور نیز ۱.۲ بیشتر از حد نرمال گزارش شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار کرد: از سوی دیگر در نیمه شرقی کشور دمای هوا بین ۰.۵ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد کمتر از میانگین بلند مدت و در نیمه غربی حدود ۰.۵ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از محدوده نرمال بود اما به‌طور کلی می‌توان گفت که دمای هوا در کشور طی آبان ماه در محدوده نرمال قرار داشت.

کم بارشی شدید در ایران طی ماه‌های آینده

وظیفه در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بارش‌ها به‌طور کلی با کم بارشی شدید طی ماه‌های آینده مواجه خواهیم بود، تصریح کرد: البته این کم‌بارشی کل منطقه خاورمیانه را شامل می‌شود و تنها مختص ایران نیست.

به گفته وی هرچند که طی هفته پیش‌رو بارش‌های خوبی در کل کشور خواهیم داشت اما بارش‌ها در بلند مدت و در آذر ماه کمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکسن کرونا چقدر می ارزد؟

ی نوامبر 22 , 2020
صندوق بین المللی پول اعلام کرد پیشرفت دارویی در ریشه کنی کرونا می تواند تا ۹ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند. صندوق بین المللی پول اعلام کرد: کرونا اولویت اصلی اقتصاد جهان است و اولویت حال حاضر باید بازگرداندن اقتصاد به ریل رشد و تقویت بنیان های اقتصادی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000