سهامداران امیدوار به ادامه سبزپوشی بازار

5fb9234081735_2020-11-21_17-55 بسیاری از کارشناسان بر این باورند بورس در مقطع فعلی و با توجه به وضعیت نامعلوم سایر بازارهای موازی، مستعد رشد بسیار بالایی است و نمادهای معاملاتی در قیمت کنونی بسیار ارزنده هستند.

بازار سرمایه هفته گذشته را با شرایط متعادل و رو به بالایی نسبت به ماه‌های قبل پشت سر گذاشت و بسیاری از کارشناسان بر این باورند بورس در مقطع فعلی و با توجه به وضعیت نامعلوم سایر بازارهای موازی، مستعد رشد بسیار بالایی است و نمادهای معاملاتی در قیمت کنونی بسیار ارزنده هستند. البته رشد مجدد بازار سهام مستلزم این است که دیگر اشتباهات گذشته و تصمیمات نابه‌جا از سوی مسئولان تکرار نشود و مردم با اعتماد کامل نسبت به انجام معامله اقدام کنند. علاوه بر آن باتوجه به تعطیلی بازار دلار و طلا به علت محدودیت‌های کرونایی انتظار می‌رود بار دیگر شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی طی هفته‌های آتی باشیم. افزون بر تمامی موارد ذکر شده به‌نظر می‌رسد، مسئولان هم عزم کرده‌‌اند ثبات و روی خوش را بازار سهام بازگردانند. گفتنی است شاخص کل بازار سرمایه سراسر هفته گذشته را سبزپوش به پایان برد و با رشد نزدیک به ۱۰۰‌هزار واحدی این امید در میان معامله‌گرانی که سرمایه آنها طی ماه‌های گذشته از نصف هم کمتر شد، شکل گرفت که بازار سهام اکنون به نقطه جذابی سرمایه‌گذاری رسیده است و تمامی تحلیلگران باور دارند بهترین بازار در مقایسه با طلا، سکه و ارز که هم به نفع دولت و اقتصاد و هم به سود معامله‌گردان خرد خواهد بود، بازار سرمایه است. بازار سرمایه پس از افت سنگین سه‌ماهه و ریزش نزدیک به ۳۰‌درصدی شاخص کل تا آستانه سقوط به کانال یک‌میلیون و صد‌هزار واحد هم پیش رفت. قرمزپوشی هر روزه بورس که با اصلاح ۵۰ تا ۷۰‌درصدی اکثر نمادهای بازار همراه بود، سر و صدای بسیاری از سهامداران که سرمایه‌شان از نصف هم کمتر شد را درآورد و آنها با برگزاری تجمعاتی مقابل مجلس، نهاد ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عملکرد و تخلف‌های مکرر مسئولان و حقوقی‌ها اعتراض کردند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند، اتخاذ راه‌های معقول و تصمیمات شایسته برای حمایت‌ و حراست از سرمایه مردم و بازار سهام، می‌تواند اعتماد رفته معامله‌گران را بازگرداند و آنها با اطمینان خاطر نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند.

آیا روند مثبت بازار سرمایه ادامه دار است؟
در طول سه ماه گذشته و متاثر از عواملی همچون تناقض‌گویی و برخی تصمیمات یک‌شبه مسئولان، آنچنان وضعیت اسفناکی بر بازار حاکم شد که خیلی از سهامداران تازه‌وارد با رفتارهای هیجانی سعی در خروج پول از این بازار را داشتند و این امر عامل مهمی در تشکیل صف‌های فروش چند صد‌میلیونی به شمار می‌رفت. بسیاری از تحلیلگران بر این باروند علت اصلی شکل‌گیری هیجانات، فعال‌شدن تعداد بالایی از کدهای معاملاتی و ورود افرادی است که با الفبای بازار سهام آشنا نیستند و باید علم خود را نسبت به کارکرد بورس و نحوه معاملات آن افزایش دهند و به عبارت دقیق‌تر ذات بازار سرمایه را بشناسند. این افراد چه در زمان خرید و رشد بازار و چه در زمان فروش و قرمزپوش شدن شاخص، با انجام رفتار هیجانی تاثیر منفی بر روند معاملات بازار می‌گذارند. نکته دیگری که می‌توان آن را عامل مهمی در فروکش کردن هیجان و بازگشت آرامش به بازار سرمایه دانست، تعیین تکلیف اخبار سیاسی و انتخابات آمریکا است که تعدادی از کارشناسان بر این باورند با انتخاب بایدن، مسیر بازار روشن‌تر و از پیش فرض‌های شکل گرفته به منظور تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران تا حد زیادی کاسته خواهد شد. به هر جهت فعالان بازار باور دارند، قیمت‌ سهام با افت قابل ملاحظه‌ای که پشت سر گذاشت، در مقطع کنونی بسیار ارزنده و از همین نقطه مستعد رشد خوبی است و اگر اتفاق خاص و اتخاذ تصمیم خلق‌الساعه‌ای که مجدد جو منفی را به بازار تحمیل کند، رخ ندهد می‌توان شاهد تداوم سبزپوشی بازار سرمایه همچون یک هفته اخیر بود. البته اینها همه مستلزم آن است که حمایت‌ها و برنامه‌های دولت برای رشد بازار ادامه‌دار باشد تا مبادا پس از چند روز سبز شدن، مجدد وضعیت نامناسبی بر بورس حاکم شود. از طرفی، باتوجه به تعطیلی بازار دلار و طلا به علت محدودیت‌های کرونایی انتظار می‌رود بار دیگر شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی طی هفته‌های آتی باشیم. افزون بر تمامی موارد ذکر شده به‌نظر می‌رسد، مسئولان هم عزم کرده‌‌اند ثبات و روی خوش را به بازار سهام بازگردانند. بر همین اساس فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، دستور داد تا فروش سهام عدالت که خود یکی از عوامل اصلی در ریزش بازار بود موقتا متوقف شود و رئیس سازمان بورس هم در گفت‌وگو‌ای چندباره تاکید کرد با شرکت‌هایی که بازارگردان نداشته باشند برخورد خواهد شد و همچنین شایعه افزایش نرخ سود سپرده و بین بانکی هم تکذیب شد.

رشد نزدیک به ۱۰۰هزار واحدی دماسنج
بازار سرمایه هفته گذشته را با افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای معاملاتی آغاز کرد. پیش از این و متاثر از اخبار سیاسی همچنان سردرگمی بسیاری در معاملات مشهود بود اما شنبه قبل رفته رفته اوضاع بهتر شد و تا پایان آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل با نزدیک به ۱۰۰‌هزار واحد رشد، بار دیگر تا میانه‌های کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد صعود کرد و نقشه بازار سرمایه بیانگر سبزشدن بیش از ۷۰‌درصد نمادها بود. در میان گروه‌های تاثیرگذار بر شاخص، گروه فولادی، پالایشی و خودرویی بیشترین نقش را داشتند. گفتنی است شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته گذشته با رشد قابل توجه به قله ۳۸۱‌هزار واحدی رسید. لازم به ذکر است در پایان آخرین روز معاملاتی گروه خودرو، صنایع شیمیایی و کانه‌ها فلزی در نهایت عنوان برترین گروه‌های صنعتی را از آن خود کردند. در فرابورس نیز، آیفکس با حدود ۳۰۰ واحد رشد به کانال ۱۶هزار واحدی بازگشت و در میان نمادهای فرابورس «ذوب»، «صبا» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عروس ترامپ می‌خواهد سناتور شود؟

ش نوامبر 21 , 2020
سیاسی/ بین الملل نخستین عضو خانواده ترامپ که تصمیم به شرکت در رقابت‌ها برای ورود به عرصه سیاست گرفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور شکست خورده، دختر و مشاورش ایوانکا، یا پسر بزرگش دونالد ترامپ جونیور نیست بلکه احتمالا عروسش، لارا ترامپ باشد. لارا ترامپ که همسر اریک، پسر دوم ترامپ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000