قدردان مشاورانی هستم که به ترامپ در مورد حمله به سایت‌های ایران اخطار دادند


سیاسی/ بین الملل 5fb6c52de7fd8_2020-11-19_22-49 معاون سیاسی وزیر خارجه دولت باراک اوباما گفت: آقای ظریف در مذاکره‌ خیلی باهوش است و تلاش خواهد کرد که ایران را در قویترین موقعیتی که می‌تواند قرار دهد، البته اگر که رهبر و رییس جمهور بگویند که می‌خواهند اتفاقی رخ دهد.

وندی شرمن در گفت و گو با ولی نصر استاد دانشگاه آمریکا که از سوی مدرسه مطالعات پیشرفته روابط بین‌الملل با عنوان: ایران در آمریکا، گپی صمیمی با خانم سفیر وندی شرمن، برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد انتخابت پیش روی ایران و احتمال روی کار امدن دولتی با رویکرد تندتر در مورد مذاکرات گفت:

آقای ظریف مذاکره‌کننده تواناییست. تمامیز را میدانست، همانطور که تیمش و معاونینش عباس عراقچی و مجید تخت روانچی نیز مطلع بودند. او در این کار خیلی باهوش است و تلاش خواهد کرد که ایران را در قویترین موقعیتی که میتواند قرار دهد البته اگر که رهبر و رییس جمهور بگویند که میخواهند اتفاقی رخ دهد. سیاست همیشه دینامیک مذاکرات را تغییر میدهند. این نه تنها به کسی که در ایران انتخاب میشود بستگی دارد، بلکه با این علم که هر کسی انتخاب شود تایید شده مقامات بالاست و انتخابات آزاد به شکلی که ما میشناسیم نیست – و امیدواریم که در کشور خودمان بتوانیم شیوه انتخابات آزاد را ادامه دهیم – اما اگر یک دولت بسیار بسیار تندرو هم باشد همه چیز بستگی به این دارد که آیا آنها نکته مثبتی در مذاکره کردن خواهند دید یا نه.

وی افزود: آیا احساس میکنند که گشایش اقتصادی برای مردم لازم است یا نه. من بارها گفته‌ام که تحریم رفتار بد را تغییر نمیدهد، بلکه تحریم تنها میتواند طرف مقابل را وادار کند که تصمیم بگیرند که میخواهند مذاکره کنند یا نه و در آن مذاکرات به چه چیزی میخواهند برسند. بنابراین بعید نیست که یک دولت تندرو- خیلی خیلی تندرو- در ایران بخواهد در مورد اقتصاد ایران و تحریمها تصمیم بگیرد و از طرفی هم ممکن است تصمیم متفاوتی بگیرند و راه دیگری در پیش بگیرند و این چیزی هست که ما باید در مورد آن در آینده تصمیم بگیریم. امیدوارم که دولت بایدن-هریس به زودی شروع به مشورت درباره این موضوع کند و امکانات را بسنجد چون بازه زمانی موجود تا تغییر دولت کم است و ما ممکن است مجبور شویم صبر کنیم تا ببینیم از دولت بعدی چه بر می‌آید. شرایط برای همه طرفها بسیار پیچیده است.

وندی شرمن درباره خبرهایی مبنی بر تلاش ترامپ برای حمله به سایتهای ایران گفت:

تردیدی نیست که اگر اتفاقی از حالا تا ۲۰ ژانویه رخ دهد، روی همه چیز میتواند تاثیر بگذارد. من قدردان مشاورانی هستم که به رییس‌جمهور در مورد حمله به سایتهای ایران اخطار دادند و متقاعدش کردند که این حرکت میتواند به بحران بزرگتری تبدیل شود.

وی گفت: شما نمیتوانید همینطوری به یک سایت هسته‌ای حمله کنید و هیچ عملی در مقابلش نبینید، که ممکن است شرایط را به شکلی که هیچ کس حتی تصورش را هم نمیتواند داشته باشد وخیم کند. امیدوارم او در این مسیر بماند. این به این معنی نیست که آمریکا نمیتواند تمام تاسیسات را بزند، امریکا میتواند، حتی سایتهای زیرزمینی را نیز بزند. اما رییس‌جمهور اوباما متوجه شد که نخست ریسک این کار بسیار بالاست و ممکن است جنگ بزرگی در منطقه ایجاد کند و دوما در مورد ایران که همه میدانند چه میکند…ایران می تواند بین سه تا پنج سال دوباره تاسیساتش را بازسای کند و ما مجبور خواهیم بود دوباره و دوباره و دوباره همین کار را تکرار کنیم.

وی درباره‌ی پیشنهادی که میتوان به دولت بایدن-هریس داد گفت:

دولت بایدن-هریس باید اول به فکر داخل باشند و ما نباید فراموش کنیم که ما وسط یک پاندمی رو به وخامت هستیم. هر قدر هم که ما نگران روابط آمریکا و ایران و یا برجام باشیم، آمریکا باید قدرتی نمونه باشد و نمونه بودن یعنی این بیماری را کنترل کند، به اقتصاد توجه کند، به بی‌عدالتی‌های داخلی توجه کند. در غیر این صورت ما قدرت کمتری در روابط خارجی و امنیت ملی خود خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر نگاه و سیاستهای سپاه بر مذاکرات گفت:

در زمان مذاکرات برجام مطمئنا سپاه نیروی موثری بود. هم روی سیاست داخلی ایران و هم روی سیاست مذاکره مشخصا تاثیر داشت. میدانیم که بحثهایی در رسانه‌های ایران مطرح شده‌که رهبران فعلی یا سابق سپاه میخواهند رییس جمهور آینده ایران شوند.

بنابراین در هر مذاکره‌ای آن چیزی که خارج از اتاق مذاکره اتفاق می افتد به اندازه اتفاقات درون اتاق مذاکره، چه بسا بیشتر، مهم است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

وضعیت دارندگان سهام عدالت با روش «غیر مستقیم» مشخص شد

پ نوامبر 19 , 2020
سامانه اطلاع رسانی سهام عدالت از دارندگان این سهام به روش غیر مستقیم، خواست تا هر چه سریعتر نسبت به احراز هویت در سامانه سجام اقدام کنند. سامانه اطلاع رسانی سهام عدالت اعلام کرد: بنا بر اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی ضروری است سهام داران سهام عدالت که روش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000